Marek Jaszczyński

Którędy pojedziemy szybkim tramwajem? Jest siedem wariantów

Którędy pojedziemy szybkim tramwajem? Jest siedem wariantów
Marek Jaszczyński

Chodzi o drugi etap SST. Niestety, spotkanie w sali sesyjnej było słabe pod względem frekwencji. Plus? Było za to merytoryczne.

Uczestnicy spotkania mogli zadawać pytania, przedstawiać propozycje i zgłaszać swoje wnioski. Podstawą dyskusji było studium korytarzowe z siedmioma wariantami przebiegu trasy, które opracowała firma Wyg International. Na spotkaniu padła teza, że Szczecin ma ostatnią szansę na przeprowadzenie tej inwestycji, dzięki wsparciu z kasy unijnej.

Największe uznanie zdobyły dwa warianty z siedmiu, czyli wariant 3 (linia o długości 5 km) od pętli Turkusowa przez Łubinową, wzdłuż Struga, aż do pętli tramwajowej zlokalizowanej na osiedlu Kijewo, między ulicą Niedźwiedzią a Pawią.

Duże zainteresowanie wzbudził także wariant nr 7 (2,4 km) z Turkusowej na osiedle Bukowe. Wariant 7 został poprowadzony wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 417 do przecięcia z ulicą Handlową, następnie na południe wzdłuż ulicy Handlowej i Chłopskiej, dalej na zachód wzdłuż ulicy Kolorowych Domów, aż do pętli autobusowej.

W tym przypadku przebieg torowiska w ulicy Kolorowych Domów wymagać będzie przebudowy istniejącego układu drogowego oraz zastosowania łuków o małych promieniach, co spowoduje znaczne zmniejszenie prędkości tramwajów.

To oznacza, że odchodzi do lamusa pierwotna koncepcja poprowadzenia tramwaju najkrótszą trasą do Kijewa, ale za to z dala od osiedli.

- SST ma służyć mieszkańcom. Wielu chciałoby, żeby był w miarę blisko, czyli miałby „wejść” w osiedla - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Ale nie wszyscy tak uważają.

- Tramwaj ma jechać szybko, a mieszkaniec ma być dowożony z osiedli autobusem - uważa Mariusz Bagiński, radny klubu Bezpartyjni.

Jeden z mieszkańców zaproponował nawet poprowadzenie linii tramwajowej aż do szpitala przy ulicy Mącznej.

Natomiast według Marcina Biskupskiego z Rady Osiedla Majowe, mieszkańcy osiedla wskazali na dwa wspomniane warianty: 3 i 7 .

Marek Molewicz ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji zwrócił uwagę na to, że błędem było to, że pierwszy etap SST nie został zakończony w rejonie ulicy Handlowej.

- Proponujemy, żeby w wariancie numer 7 poprowadzić linię do Kijewa, przez osiedle nad Rudzianką. Natomiast wariant 3 skończyć na ulicy Łubinowej, nie dalej, bo obejmie osiedle Słoneczne - zauważył przedstawiciel stowarzyszenia.

Teraz uwagi zostaną przeanalizowane przez projektantów.

Przypomnijmy, że budowa II etapu SST znajduje się na liście rezerwowej projektów wspieranych w krajowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość inwestycji jest szacowana na 250 mln zł.

Marek Jaszczyński

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.