Liczymy na zwiedzających
Polskie Stowarzyszenie Rowerowe od lat współorganizuje Targi Kielce Bike Expo. O tegoroczną wystawę, trendy w branży i jej kondycję zapytaliśmy Krzysztofa Dylewskiego, Prezesa Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.
Jak wygląda rynek rowerowy w Polsce, jakie rowery najczęściej kupują Polacy?
Krzysztof Dylewski: Polskie Stowarzyszenie Rowerowe bardzo uważnie śledzi i obserwuje sytuację na naszym rynku. Od kilku już lat jest stabilna. Potwierdza to robione przez PSR badanie rynku. Ilość kilometrów ścieżek, tras krajobrazowych, imprez sportowych, wypożyczalni wzrasta. Dzięki współpracy z UOKIK-em rynek sprzedawanych rowerów staje się coraz bezpieczniejszy. Mamy nadzieję wspólnie wyeliminować wszystkich nieuczciwych dostawców rowerów i części. Ciągle najwięcej kupujemy rowerów MTB i miejskich. Wzrasta zainteresowanie rowerami elektrycznymi. Panie szukają ładnego koloru a panowie dobrego poziomu technicznego. Jedni i drudzy kupują coraz droższe rowery. Rosną wymagania kupującego, potrzebuje fachowej obsługi i kompleksowej opieki. PSR uruchomiło system rejestracji rowerów Bike Monitor. Ma on służyć do budowania historii roweru, pomóc w walce ze złodziejami rowerów i ucywilizować handel rowerów używanych. Wkrótce na stronie Bike Monitor-a pojawi się możliwość ubezpieczenia nowo zakupionego roweru.
Czy Polacy przekonali się do rowerów elektrycznych? Mówi się, że sprzedaż z roku na rok rośnie, a rok 2018 ma być rokiem przełomowym dla tego segmentu - czy to prawda?
Bardzo życzę branży takiego przełomu. Polacy na pewno przekonują się do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Ilość sprzedawanych rowerów rośnie i będzie rosła z roku na rok. Światowego trendu nie da się zatrzymać. Dzięki e-rowerowi podróżowanie staje się przyjemniejsze, łatwiejsze i szybsze. Zwiększa się zasięg pokonywanych tras, otwierają się nowe możliwości dla ludzi w podeszłym wieku. Dzięki staraniom Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego udało się dopisać rower do Planu Rozwoju Eletromobilności w Polsce. Mamy nadzieję, że wkrótce skorzysta z tego całe społeczeństwo. E-rower daje możliwość włączenia go do Inteligentnego Systemu Transportu co niewątpliwie przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa rowerzysty. Wg danych ze Strategii Rowerowej UE w 2030 roku po drogach Europy będzie jeździło 6, 5 miliona e-rowerów.
Jak ocenia Pan infrastrukturę rowerową w Polsce? W 2017 roku powstało wiele nowych ścieżek, ale także wypożyczalni jednośladów. Gonimy Europę?
Infrastruktura rowerowa bardzo się zmienia. Ilość prowadzonych inwestycji robi wrażenie. Budujące jest to, że ścieżki rowerowe powstają nie tylko w dużych miejskich aglomeracjach, ale też w małych miastach i wsiach. Dobrze i mądrze rozbudowana infrastruktura rowerowa wpływa bezpośrednio na ilość chętnych jazdy na rowerze. Daleko nam jeszcze do najlepszych europejskich wzorców, ale zdecydowanie ich gonimy. Udział transportu rowerowego w Polskich miasta to zaledwie 2-3% a w miastach europejskich to 9-20%. Coraz więcej miast decyduje się na dofinansowanie roweru miejskiego. Rozwój wypożyczalni to dobry sposób na popularyzację roweru i zdrowego trybu życia. Jesteśmy prymusem w Europie, jeśli chodzi o ilość wypożyczalni rowerów. Ta gałąź naszej branży rozwija się wzorcowo.
Targi Kielce Bike Expo to największa Polska i jedna z największych w Europie wystaw rowerowych - czego możemy spodziewać się w tym roku?
Polskie Stowarzyszenie Rowerowe bardzo sobie ceni współpracę z Targami Kiece. Dzięki tej wzorowej współpracy Targi Kielce Bike-Expo wyrosły na jedną z największych imprez rowerowych w Europie. Jestem pewny, że tegoroczna impreza dorówna poprzednim. Jest to największe święto całej branży rowerowej. Jak każdego roku impreza stanie się miejscem przedstawienia najnowszych trendów, nowych technologii, nowinek technicznych i prezentacji nowych kolekcji rowerów, części rowerowych i akcesoriów. Wstawiają się nie tylko producenci i importerzy. Gościmy prasę branżową, biura podróż, maratony organizujemy imprezy około targowe. Gościmy coraz więcej firm zagranicznych nie tylko z Europy. Jak co roku będzie można przetestować rowery i rowery elektryczne na specjalnie przygotowanym torze testowym. Przez dwa pierwsze dni targi mają charakter B2B i skierowane są głównie do branży. Trzeci dzień jest dniem otwartym dla wszystkich. Wręczymy nagrody Bike Award 2018, oraz coroczną nagrodę PSR. Z zapowiedzi wystawców wynika, że pojawi się kilka sprzętowych nowości i premier. Nasi wystawcy jak zwykle nie zawiodą. Bardzo liczymy na zwiedzających.
Według badań przeprowadzonych na zlecenia Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, Polska pozostaje jednym z bardziej znaczących producentów rowerów w Europie, jednak rodzime firmy nie przodują w rankingach eksportowych. Co może poprawić ich sytuację?
To prawda jesteśmy czwarty producentem rowerów w Europie. Eksport rowerów głównie odbywa się do krajów europejskich i tu jesteśmy widoczni. Potrzebne jest otwarcie a inne rynki. Według mojej wiedzy są już podejmowane próby takich działań i to z powodzeniem. Polskie firmy powstawały w latach 90 w trudnych ekonomicznie warunkach. Branża jest stosunkowa młoda i trudno jej już dzisiaj ścigać z tuzami tego rynku oraz z tanimi chińskimi producentami. Budowanie marki trwa bardzo długo, a tylko silna marka może konkurować z innymi. Polskie Stowarzyszenie Rowerowa działa i wspiera polskich producentów. Lobbujemy na ich rzecz w Sejmie, ministerstwach, Euro parlamencie. Jesteśmy członkiem Europejskiego Stowarzyszenia EBMA. Bierzemy udział w pracach nad zwalczaniem nieuczciwej konkurencji chińskich producentów rowerów. Udało się przedłużyć cła antydumpingowe na rower i nałożyć nowe na rowery elektryczne. Mam nadzieję, że takie działania polepszą sytuację polskich firm.