Lublin stawia na ekologiczną komunikację
Rozbudowa trakcji, zakup nowoczesnych trolejbusów i autobusów elektrycznych. Chodzi też o oszczędności: zielony transport jest po prostu tańszy.
- W nowej perspektywie unijnej na lata 2014 - 2020 w dziedzinie transportu, nacisk kładziony będzie na „zieloną komunikację” - informuje Joanna Bobowska z zespołu prasowego lubelskiego ratusza.
Lublin nie wyłamuje się z europejskich trendów. Na realizację czterech projektów z zakresu transportu zbiorowego chcemy dostać pieniądze z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Szacowana łączna kwota tych projektów to około 572 mln zł, z czego dofinansowanie unijne może wynieść ok. 415 mln zł.
Co chcemy dostać za te pieniądze? Po pierwsze kupić 132 pojazdy niskoemisyjne, w tym trolejbusy oraz autobusy elektryczne. Po drugie, nadal inwestować w rozwój trakcji trolejbusowej i budowę buspasów.
Nie koniec na tym. Zakupy nowego taboru planuje też miejski przewoźnik, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie. Chodzi o 15 osiemnastometrowych autobusów niskoemisyjnych oraz 10 takich autobusów dwunastometrowych. Pojazdy będą spełniać normę emisji spalin EURO 6.
- Mają być niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty, Wi-Fi, monitoring i panele fotowoltaiczne - wylicza Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa MPK Lublin.
Oszczędzić na ekologii
Na razie po Lublinie jeździ jeden autobus elektryczny, ten akurat został wyprodukowany przez lubelski Ursus. Na początku pojazd obsługiwał wyłącznie stworzoną dla niego linię o nazwie „Eko”, teraz elektryczny autobus można spotkać na różnych miejskich trasach.
Promocja ekologicznego transportu to jedno, ale Zarząd Transportu Miejskiego w tym kontekście porusza też sprawę oszczędności.
- Autobus elektryczny w porównaniu z autobusem spalinowym jest o połowę tańszy w eksploatacji. Szacowane koszty eksploatacji autobusu spalinowego w ciągu roku to blisko 139 tys. zł, natomiast elektrycznego ponad 62 tys. zł - wyjaśnia Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Jeśli po Lublinie zacznie kursować większa liczba autobusów elektrycznych, w mieście będzie się musiało pojawić więcej stanowisk, na których te pojazdy będą mogły naładować akumulatory.
- Jeśli chodzi o systemy do ładowania pojazdów elektrycznych, to przewidujemy ich lokalizację na obrzeżach, w węzłach przesiadkowych - zapowiada Monika Fisz z ZTM.
Po pierwsze, trolejbusy
Lublin konsekwentnie stawia też na rozwój sieci trolejbusowej. - Największą zaletą trolejbusów jest ich cicha praca oraz dbanie o środowisko naturalne. Trolejbusy stają się symbolem rozwoju miasta - nie ma wątpliwości Monika Fisz.
Budowa trakcji planowana jest na ul. Muzycznej, następnie od Jana Pawła II, przez al. Kraśnicką, do pętli na Węglinie. Na Czechowie trakcja zostanie rozbudowana w kierunku: Chodźki - Smorawińskiego - Szeligowskiego - Choiny. Trolejbusy będą też jeździć od Mełgiewskiej do Grygowej.
Planowane inwestycje są kontynuacją projektów realizowanych we wcześniejszych latach. - W ramach środków finansowych z poprzedniej perspektywy unijnej wydaliśmy na poprawę transportu publicznego blisko pół miliarda zł, z czego większość stanowiły środki na nowoczesny, ekologiczny tabor, w tym 100 nowych autobusów i 70 nowych trolejbusów - przypomina Bobowska.