Matematyka, czyli nie taki diabeł straszny jak go malują [wideo]
Zdaniem Polaków matematyka powinna być obowiązkowa na maturze. Dylematem jest jednak wybór najskuteczniejszej metody nauczania.
Dobra znajomość matematyki ułatwia funkcjonowanie w życiu codziennym. W badaniu przeprowadzonym przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych 81 proc. ankietowanych uważa, że matematyka pomaga w zarządzaniu domowym budżetem. Połowa wykorzystuje ją przy obliczaniu podatków, a 40 proc. badanych wykorzystuje ją w pracy zawodowej.
3/4 biorących udział w badaniu Polaków uważa, iż matura powinna być przedmiotem obowiązkowo zdawanym na maturze.
40 proc. badanych jest zdania, że szkoła nie przygotowuje uczniów na tyle, by zdali egzamin z dobrym wynikiem. W tej grupie ponad połowa badanych uważa, że nauczanie w szkole nie spełnia ich oczekiwań. Z tego powodu 70 proc. uczestniczących w badaniu deklaruje, że gdyby ich dziecko zdawało maturę z matematyki, zapisaliby je na dodatkowe zajęcia z tego przedmiotu.
Osoby ankietowane zapytane o najskuteczniejszą metodę nauczania matematyki wskazały na połączenie dwóch z nich - tradycyjnej ze wsparciem internetowym. Zdanie to wyraziła ponad połowa badanych, głównie osoby młode, które wyraźnie są zwolennikami łączenia obu form nauki - szkolnej i nowoczesnej. Bo matematyka, to nie taki diabeł straszny, jak go malują. Trzeba tylko sprawić, aby nauczanie było kreatywne, żeby uczeń nie nudził się podczas nauki. Dobrym rozwiązaniem jest połączenie książki np. z kursami online.
Na co dzień nie mogą obejść się bez komputerów, smartfonów, tabletów. Chcą być cały czas on-line. Dlaczego nie wykorzystać tego w procesie uczenia się?
- mówi dr Jacek Stańdo, nauczyciel akademicki Politechniki Łódzkiej.
Odpowiedzią na te potrzeby są pojawiające się na polskim rynku kursy prowadzone według metody blended learning, oznaczającej oferowanie kursantom zajęć w szkole z nauczycielem, wzbogaconych o naukę za pomocą interaktywnej platformy edukacyjnej.
Obowiązkowa matematyka za maturzystami. "Było łatwo" (źródło: TVN24/x-news)
Na rynku dostępne są już kursy prowadzone przez nauczycieli pełniących jednocześnie funkcję egzaminatorów maturalnych, a praca odbywa się z wykorzystaniem materiałów opracowywanych specjalnie dla kursantów przez doświadczonych autorów pracujących dla Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.
Dla przykładu, szkoły Profi-Matura posiadają platformę e-lerningową, skonstruowaną tak, by uczeń miał możliwość samodzielnego wyboru nie tylko zadań, czy testów do rozwiązania, ale dodatkowo prac zadawanych przez nauczyciela.
A wszystko po to, by nauczanie matematyki, przestało kojarzyć się z trudnym zajęciem, a uczniowie zarówno kreatywnie spędzali czas, jak i uczyli się logicznego myślenia i rozwijali wyobraźnie.
Autor: Martyna Chmielewska