Miasto w budowie. Wielki boom
Wielkie obwodnice i niewielkie uliczki osiedlowe. Tylu inwestycji w Białymstoku dawno nie było
Widać, że w naszym mieście sporo się dzieje pod względem drogowym. To oczywiście powoduje utrudnienia w ruchu. Szczególnie trudno jeździ się w rejonie Słonecznego Stoku, Zielonych Wzgórz oraz ul. Ciołkowskiego. Ale gdy wszystkie prace się zakończą, to komunikacyjne perspektywy są bardzo dobre – mówi Janusz Warpechowski, białostocki taksówkarz.
Pewne jest, że tak wielu inwestycji drogowych w naszym mieście już dawno nie było. Trwa budowa dużych tras, jak i niewielkich uliczek osiedlowych. Bez wątpienia największą i najdroższą inwestycją (ok. 350 mln zł) jest trasa niepodległości, która rozpoczyna się od skrzyżowania al. Jana Pawła II z NSZ do ul. Wiadukt. Roboty budowlane prowadzone są na jej całym odcinku. Obowiązują objazdy i ograniczenia.
Najbardziej widoczny postęp prac przy robotach ziemnych (wykop) jest pomiędzy ul. Popiełuszki a ul. Wrocławską, a także pomiędzy ul. św. Jerzego i ul. Wiadukt. Prace zakończą się w 2018 roku.
Także w przyszłym roku mają być gotowe fragment Ciołkowskiego (od Mickiewicza do Sulika) oraz przedłużenie ul. Sitarskiej, dzięki któremu powstanie nowy wiadukt nad torami. – Trwa też budowa przedłużenia ul. Kuronia od Mickiewicza w stronę Ciołkowskiego. Rozpoczęły się prace na Skorupskiej i Dalekiej – wymienia Bożena Zawadzka, dyrektorka zarządu dróg miejskich.
Drogowców zobaczymy też na wielu ulicach osiedlowych. To m.in. ulica Polna Skrzetuskiego, Bagienna, Ustronna. Kończą się prace na ul. Czystej.
– Jeszcze w tym tygodniu powinny rozpocząć się pracę na drodze między sądem rejonowym a nowym archiwum. W lipcu chcemy przekazać plac budowy na ul. Legionowej i Kaczorowskiego – podkreśla Bożena Zawadzka.
Na początku wakacji drogowcy wejdą też na ul. Familijną i Czerwonego Kapturka. W kolejnych tygodniach będą to m.in. Mikołajczyka, Sapiehy. W sumie miasto chce w tym roku oddać do użytku kilkanaście osiedlowych ulic. Z kolei jesienią ma rozpocząć się duża przebudowa 1000-lecia Państwa Polskiego oraz ul. Wiosennej na całej długości.
Co ważne, w drogowym boomie wspiera nas Unia Europejska. Białystok dostał dofinansowanie m.in. na trasę niepodległości, przedłużenie Sitarskiej, Ciołkowskiego, czy 1000-lecia PP.
– To dobrze, że nasze miasto korzysta z unijnych programów. Nowe drogi są potrzebne, nawet jeśli przez rok lub dwa trzeba pocierpieć – mówi prof. Robert Ciborowski, ekonomista i rektor UwB.
Aktualnie trwają prace:
trasa niepodległości od skrzyżowania al. Jana Pawła II i Narodowych Sił Zbrojnych do ul. Wiadukt
ul. Ciołkowskiego od Mickiewicza do gen. Sulika
przedłużenie ulicy Sitarskiej od Kozłowej do Świętokrzyskiej
ulice Skorupska i Daleka
przedłużenie ul. Kuronia w stronę ul. Ciołkowskiego
ul. Polna, Skrzetuskiego (os. Zawady)
ulice Bagienna, Ustronna
Mają ruszyć w tym roku
przebudowa ul. Legionowej
(od Rynku Siennego do Skłodowskiej-Curie) i fragmentu ulicy Kaczorowskiego (od Cieszyńskiej do Rynku Siennego)
ulice Mikołajczyka, Szeroka
ul. Wiosenna (od Kawaleryjskiej do skrzyżowania z Ciołkowskiego)
ul. 1000-lecia Państwa Polskiego (od skrzyżowania z ul. gen. Stanisława Maczka do skrzyżowania z ul. Wileńską)
Ulice Wąska, Rybnika, Proletariacka, Waryńskiego, Sapiehy, Czerwonego Kapturka, Familina, Plastusia, Wilcza, Łosia i Witebska