GDDKiA tylko w tym roku podpisze umowy na 550 km dróg. Na przetargach może zaoszczędzić nawet dwa miliardy złotych
Prawie trzydzieści kontraktów na budowę dróg w całym kraju ma podpisać do końca roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dla porównania – od stycznia do lipca podpisano ich zaledwie sześć. Jeśli umowy zostaną parafowane z oferentami, którzy zaproponowali najniższe ceny, to różnica w prognozowanych przez drogowców kosztach a rzeczywistymi wydatkami może zamknąć się kwotą dwóch miliardów złotych. Do taki wniosków dochodzi branżowy portal rynekinfra-struktury.pl i podaje przykłady.
I tak budżet 18-kilometrowej obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego to 429 mln zł, kiedy najniższa oferta to 269 mln zł. Z kolei na Pomorzu Zachodnim w sierpniu wykonawców mają otrzymać inwestycje na S3. Mowa o rozbudowie węzła Kijewo łączącego S3 i A6 (szacowany koszt – 76 mln zł, oferta – 56 mln zł). Kolejny, też związany z S3, to obwodnica Brzozowa. Przetarg na dwa zadania oszacowano na 516 mln. Przy wyborze najtańszych ofert szczeciński oddział GDDKiA może zapłacić za roboty o 29 mln zł mniej.
Natomiast w grudniu tego roku GDDKiA planuje podpisać umowy na budowę trasy S6, ale na odcinku między
Koszalinem a Słupskiem, a także na skrócone fragmenty ekspresówki w woj. pomorskim od Bożego Pola Wielkiego do obwodnicy Trójmiasta.
Na co zostaną przeznaczone zaoszczędzone środki? Najprawdopodobniej na te inwestycje, które znalazły się na listach rezerwowych Krajowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Odcinek obcięty fragmentu S6 w rejonie Lęborka znajduje się na 20. lokacie, a fragment drogi Koszalin – Słupsk o oczko niżej. Dopiero za nim uplasowano etap między Słupskiem a Lęborkiem. Koszt budowy tego ostatniego to 1,6 miliarda.
Właśnie dlatego w dalszym ciągu prowadzimy akcję zbierania podpisów za S6 na całym Pomorzu. Według nowych planów rządu odcinek trasy w regionie słupskim zacznie być budowany dopiero po 2025 r. Ale jest furtka do decyzji ministra transportu, a my chcemy ją wykorzystać. Dlatego szukajcie naszych plakatów dotyczących akcji, a także druków i składajcie tam swoje podpisy, jeżeli uważacie, że nasz region potrzebuje drogi S6 od Szczecina aż do Trójmiasta. Podpisy trafią do kancelarii premier Beaty Szydło.