Po 15 latach starań, miasto otrzymało pieniądze na budowę tunelu pod Świną.
W piątek w południe na promie Karsibór prezydent Świnoujścia podpisał umowę o dofinansowaniu połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz o pełnieniu funkcji inwestora zastępczego. Był to historyczny momentem dla miasta i jego mieszkańców. Podwodna droga nie tylko rozładuje kilometrowe korki przy wjeździe i wyjeździe z wyspy Uznam, ale znacznie ułatwi komunikację w mieście.
- Cieszę się, że mogę uczestniczyć w tak ważnym momencie dla miasta - nie ukrywał radości podczas uroczystości Janusz Żmurkiewicz. - Od wielu lat świnoujski samorząd ubiegał się o fundusze na tę niezwykle istotną dla miasta inwestycję. Bardzo chcę podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do tego, że udało się nam pozyskać finanse na realizację inwestycji. To była długa droga i wiele pracy, ale się udało.
Ważną rolę inwestycji podkreślał wicepremier RP Mateusz Morawiecki.
- Budowa tunelu pod Świną połączy ten piękny obszar, jakim jest Świnoujście, z resztą naszego kraju, dzięki czemu rozwinie się gospodarczo, turystycznie i międzyludzko - wyjaśniał podczas uroczystości Mateusz Morawiecki. - Mogę wszystkich zapewnić, że połączenie na pewno powstanie tak szybko, jak pozwolą na to procedury.
- Idea budowy tunelu pod Świną, który rozwiąże istniejące praktycznie od zawsze problemy komunikacyjne Świnoujścia, była wcześniej przyjmowana z dużym dystansem, sporo było głosów niedowierzania, z tym większą satysfakcją możemy dokonać podpisania dokumentów - dodał Krzysztof Kozłowski, wojewoda zachodniopomorski.
Szacowany koszt budowy tunelu pod Świną, to ponad 900 mln zł. Świnoujście z Centrum Unijnych Projektów Transportowych otrzyma 775 mln zł. Brakującą kwotę miasto dołoży z własnego budżetu. Przewidywany termin zakończenia budowy tunelu to przełom 2021 i 2022 roku.
Inwestorem budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To ona prowadzi przetarg, który wyłoni wykonawcę tunelu w systemie zaprojektuj i zbuduj. To może potrwać do końca tego roku. Rozpoczęcie budowy planowane jest w przyszłym, 2018 roku. Realizacja projektu ma potrwać cztery lata.
Stała przeprawa zastąpi istniejące przeprawy promowe, będzie to tunel drążonym, jego całkowita długość wyniesie około 3,4 kilometra.