Piotr Tymczak

Nie zdążyli z rozbudową dworca na Dni Młodzieży [WIDEO]

Wykonano główne prace związane z rozbudową dworca autobusowego. Inwestycja zostanie dokończona po ŚDM Fot. Fot. andrzej wiśniewski Wykonano główne prace związane z rozbudową dworca autobusowego. Inwestycja zostanie dokończona po ŚDM
Piotr Tymczak

Inwestycje. Dworzec autobusowy podczas ŚDM ma działać bez zmian. Pielgrzymi dojadą wynajętymi autokarami.

- Nałożono na nas zadanie, aby wszystkie ciężkie prace zakończyć przed Światowymi Dniami Młodzieży. To się powiodło. Dźwig jest już zdemontowany - informuje Marcin Fall, prezes Małopolskich Dworców Autobusowych. Coraz bliżej jest więc zakończenie rozbudowy górnej płyty dworca autobusowego w Krakowie. Na dodatkowej powierzchni 1,3 tys. mkw. powstanie sześć stanowisk do odjazdu autobusów (obecnie są 32).

Przed rokiem, kiedy ruszała budowa, w MDA planowali, że może uda się ją zakończyć przed ŚDM, które rozpoczną się za tydzień. Tego nie udało się jednak zrobić. Nałożyło się na to kilka przyczyn. Inwestycję rozpoczęto od prac ziemnych i pojawiły się pierwsze trudności. Wiązały się one z odkryciem pozostałości fundamentów kamienicy z przełomu XIX i XX wieku. Odkryto również pozostałości po parowozowni i lokomotywowni. Pojawił się tam zanieczyszczony grunt, który trzeba było zutylizować. - To wszystko miało wpływ na wstrzymanie budowy - przyznaje prezes Fall.

Autor: Piotr Tymczak

Zwraca też uwagę, że prace odbywały się na bardzo trudnym, ciasnym terenie, na styku dwóch dworców: autobusowego i kolejowego oraz w sąsiedztwie Galerii Krakowskiej. - Nowy obiekt powstał w dziesięć miesięcy. Dworzec na początku poprzedniej dekady budowano w dwa lata - obrazuje prezes MDA.

Dodaje, że inwestycja nie była związana tylko z ŚDM 2016. - Rozbudowany dworzec będzie służył pasażerom przez dziesięciolecia. Chcieliśmy zdążyć na ŚDM, ale najważniejszy było to, żeby zakończyć prace związane z ciężkim sprzętem - zaznacza Marcin Fall.

Na razie nie ma żadnych ustaleń, by coś zmieniło się w funkcjonowaniu Małopolskiego Dworca Autobusowego na czas ŚDM. Jest on przygotowany na to, że z autobusów może korzystać więcej pasażerów, ale nie ma w planie zmian w rozkładzie jazdy. W MDA nie mają sygnałów, aby była taka konieczność.

Na czas Światowych Dni Młodzieży mają zostać wprowadzone ogromne ograniczenia w poruszaniu się po mieście. To jednak nie będzie dotyczyć autobusów dojeżdżających do dworca. MDA zostały uprawnione do wydawania zgody na przejazd dla autobusów rejsowych.

Organizatorzy ruchu na ŚDM spodziewają się jednak, że pielgrzymi będą przyjeżdżać głównie wynajętymi do tego celu autokarami, które będą parkować na specjalnie do tego wyznaczonych miejscach postojowych, a nie na dworcu. Osoby, które wybiorą się na ŚDM autobusami jeżdżącymi na dworzec, zobaczą, że jest on jeszcze w budowie. Po ŚDM zaplanowano tam standardowe prace związane z wykańczaniem wszystkich powierzchni, montaż drzwi, poręczy.

Rozbudowana część dworca ma być otwarta na pewno w tym roku, prawdopodobnie około listopada.

Obecnie z dworca dziennie odjeżdża 1,2 tys. autobusów. To za mało jak na potrzeby Krakowa i Małopolski. Po rozbudowie liczba odjazdów ma się zwiększyć do ok. 1450 dziennie. Prezes Fall przypomina, że początkowo dworzec był projektowany na 700 operacji dziennie.

Kolejnym etapem rozbudowy krakowskiego dworca MDA ma być nadbudowa (za ok. 10 mln zł) budynku dworca o trzy kondygnacje. Ma w nich powstać hotel. - Najważniejsza była rozbudowa stanowisk odjazdowych. Hotel prawdopodobnie będziemy realizować dopiero po innej naszej inwestycji, jaką jest rozbudowa dworca w Nowym Sączu - dodaje prezes Marcin Fall.

Połączone dworce

Obecnie na Małopolskim Dworcu Autobusowym przy ul. Bosackiej są 32 stanowiska. Po rozbudowie przybędzie sześć nowych. W ramach inwestycji za ok. 16-18 mln zł duży nacisk położono na unowocześnienie, udrożnienie ciągów pieszych. W ramach inwestycji dworzec MDA zostanie połączony z płytą centrum nad dworcem kolejowym. Dzięki temu będzie można przyjechać na parking na płycie, zostawić samochód i odprowadzić kogoś na autobus - w tym celu będzie można zjechać windą czy zejść schodami. Powstaną też powierzchnie komercyjne na dwóch kondygnacjach. Z dworca autobusowego do dworca PKP będzie można przejść górą - przez płytę centrum, jak i dołem przez tunele „Magda” i „Antresola”. Dworzec MDA od sąsiadujących torów kolejowych zostanie oddzielony ścianą z kratą.

Piotr Tymczak

W Dzienniku Polskim pracuję od ponad 20 lat. Piszę o sprawach miejskich związanych z Krakowem, polityce, gospodarce oraz o sporcie. Zajmuję się m.in. inwestycjami, komunikacją, samorządem. 


Ukończyłem Akademię Wychowania Fizycznego w Krakowie i podyplomowe studia dziennikarskie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od początku moim marzeniem była praca w redakcji gazety. Spełniłem je przychodząc do redakcji Dziennika Polskiego i łącząc w niej pracę do działów miejskiego i sportowego.


Praca dziennikarska od lat zajmuje większość mojego czasu. W wolnych chwilach lubię czytać prasę i książki, oglądać mecze piłkarskie, spacerować po Krakowie, biegać i pływać. Interesuję się polityką, gospodarką, motoryzacją i sportem. Moim hobby jest moje ukochane miasto Kraków, jego historia i szukanie rozwiązań miejskich problemów, tak by wszytkim pod Wawelem żyło się lepiej. 

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.