Nowa KIA zaskakuje. EV6 zmienia reguły gry
Mimo iż EV6 jest pierwszym, od początku skonstruowanym przez inżynierów Kia modelem elektrycznym, to jednak koreańska marka z elektryfikacją napędów swoich aut ma już wieloletnie doświadczenie.
Przygotowanie tego samochodu zaczęli kilka lat temu od pustej kartki i to zarówno konstruktorzy, jak i styliści. Z upływem czasu pojawiało się coraz więcej konkretów i oto w połowie roku 2021 świat mógł z detalami ten samochód poznać. Kia EV6 (wymawia się jak „i wi sześć”), powstała na specjalnej platformie opracowanej dla pojazdów wyłącznie z silnikami elektrycznymi. To wyjątkowe auto dla marki, gdyż inauguruje serię nowych aut na prąd. Przy okazji na masce EV6 pojawiło się nowe logo marki.
Aktualnie na liście aut Kia jest już 17 modeli, które mają napęd mieszany, spalinowo-elektryczny z „miękką” hybrydą, bądź tzw. klasyczną hybrydą, bądź hybrydą typu plug-in lub wyłącznie napęd elektryczny. Firma obiecuje, że do roku 2026 w salonach dilerskich Kia poza EV6 pojawi się jeszcze sześć zupełnie nowych, elektrycznych modeli.
Przeciwieństwa, które się uzupełniają
Kiedy opublikowano pierwsze zdjęcia elektrycznej Kia, zastanawiano się, ile z tego niezwykłego wyglądu modelu, wtedy będącego jeszcze w fazie prototypu, „dotrwa” do ostatecznej wersji produkcyjnej. Okazało się, że prawie wszystko, bo również w chwili rynkowej premiery Kia EV6 prezentuje się nadzwyczaj interesująco.
Smukła sylwetka ma sygnalizować, w jakim kierunku będzie zmierzał w najbliższym czasie design aut Kia. Jej wystylizowana bryła nadwozia została zaprojektowana zgodnie z nową filozofią designu marki „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Czerpie ona inspirację z kontrastów występujących w naturze i wśród ludzi. Nowa stylistyka odwołuje się do energii, która występuje w przyrodzie i w kontrastowy sposób łączy ostre linie z mocno rzeźbionymi powierzchniami. EV6 to bardzo atrakcyjny samochód na nową erę w elektromobilności.
Jej przestronna kabina to w dużej mierze zasługa wspomnianej platformy, na której powstała. Kompaktowe wymiary zewnętrzne crossovera idą w parze z dużym rozstawem osi, wynoszącym aż 2,90 m. To m.in. dzięki niemu we wnętrzu EV6 jest tyle miejsca, co w SUV-ach o klasę większych.
Jochen Paesen, wiceprezes ds. designu wnętrz w Kia, mówił: - Na wygląd zewnętrzny aut ludzie zwracają uwagę tylko w pierwszej chwili. Zakochują się jednak w ich wnętrzu, gdzie spędzają większość czasu. Zaprojektowanie miłej do przebywania kabiny tego samochodu było dla nas najważniejsze. Wierzymy, że wnętrze tego auta okaże się dla jego użytkowników równie atrakcyjne, co design jego nadwozia.
Ładowanie w 18 minut?
Nowa elektryczna Kia to pod wieloma względami technologiczny „przecierak”, za którym z pewnością podążą inni. Wykorzystane w jej konstrukcji rozwiązania, jak np. zwiększenie napięcia z 400 do 800 V, miało na celu chociażby skrócenie czasu ładowania baterii. W EV6 będą w dwóch do wyboru pojemnościach 58 i 77,4 kWh. W superszybkiej ładowarce (350 kW) do 80 proc. pojemności można je naładować w 18 minut! Co istotne, Kia nie ogranicza liczby szybkich „tankowań” jej baterii mając pewność, że przynajmniej w okresie 7 lat gwarancji nie spowoduje to drastycznego zmniejszenia się ich pojemności. Po tym okresie używania baterii ma ona mieć jeszcze wciąż 70 proc. swojej pierwotnej pojemności.
Wspomniane baterie, współpracując z silnikami o mocy 170 KM (z baterią 58 kWh) albo 325 KM (z baterią 77 kWh), oferują zasięg od 400 do ponad 500 km. Na szczycie wersji jest Kia EV6 GT z napędem o mocy 585 KM (710 Nm) i temperamentem auta sportowego, mogącego się rozpędzić do prędkości 260 km/h! EV6 wyposażona w napęd tylko na tylne koła i akumulator o pojemności 77,4 kWh może przejechać nawet ponad 510 km na jednym ładowaniu. Jej odmiana z napędem na cztery koła, a zatem i dwoma silnikami dysponuje ich łącznym maksymalnym momentem obrotowym o wartości 605 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy. W modelach AWD akumulator o pojemności 77,4 kWh zasila silniki elektryczne o łącznej mocy 239 kW (325 KM).
W podstawowej wersji Kia EV6 ma napędzane jedynie tylne koła. Wówczas ma tylko jeden, umieszczony z tyłu silnik. Jego moc to 228 KM. Jest także wersja czteronapędowa i wówczas do napędu kół przednich wykorzystywana jest druga jednostka ulokowana w przedniej części nadwozia.
Wspominając o rodzaju napędu trzeba wspomnieć, że w zależności od tego czy to RWD czy AWD przedni bagażnik/schowek może mieć 52 (napęd tylko na tył) lub 20 litrów pojemności (napęd na obie osie). Od razu dodajmy, że tylny, „normalny” bagażnik ma 520 l pojemności.
System ładowania akumulatora jest bardziej wszechstronny niż w elektrycznych pojazdach poprzedniej generacji. Zintegrowana jednostka sterująca ładowaniem umożliwia przekazanie prądu do odbiorników zewnętrznych o mocy 3,6 kW zgromadzonym w akumulatorze EV6. Można w ten sposób zasilić energią przez jedną dobę np. 55-calowy telewizor i klimatyzator. Z akumulatora EV6 można także naładować akumulator innego auta elektrycznego.
Elektryczna Kia EV6 jest wyposażona w system odzysku energii, którego zadaniem jest oczywiście maksymalizacja jej zasięgu. W jego skład wchodzi m.in. pompa ciepła najnowszej generacji, która odzyskuje ciepło generowane przez układ chłodzenia. Dzięki temu nawet przy temperaturze -7 st. C, auto wciąż zapewnia 80% zasięgu, który byłby możliwy do uzyskania przy temperaturze 25 st. C.
Duży jak Sorento, szybki jak Stinger
Elektryczna EV6 wymiarami zewnętrznymi jest zbliżona do Kia Sorento. Długość jej nadwozia to 4,68 m, a rozstaw osi ma 2,90 m. Sorento ma odpowiednio 4,81 m i 2,81 m. Oba samochody mają podobny, bo wynoszący ok. 17,5 cm prześwit. Przypomnijmy, że Sorento to największy w Europie SUV marki Kia. Jednak, jeśli chodzi o sportowy temperament, to do tej pory nie miała sobie równych Kia Stinger. Teraz się to zmienia, bo EV6 w swojej topowej odmianie GT jest dynamiczniejsza od Stingera. Przyspieszenie do 100 km/h w przypadku Stinger GT to 4,9 sek., zaś EV6 - 3,5 sek. Do tej pory nie było tak dynamicznego auta marki Kia.
Od prądu nie ma odwrotu
W centrali Kia nikt nie ma wątpliwości, że dni napędów spalinowych są policzone. Dlatego po debiucie EV6 będą kolejne modele ładowane z gniazdka elektrycznego. Równocześnie przystosowywana jest sieć dilerska marki do obsługi tego typu samochodów. Składają się na to np. zestawy paneli fotowoltaicznych, które będą u każdego dilera zasilały ładowarki. Kia bardzo aktywnie angażuje się w organizację ogólnodostępnych ładowarek do aut elektrycznych oraz ujednolicenia systemu kart dostępu do nich.