Nowa linia tramwajowa w Krakowie
Urzędnicy przygotowali warianty przedłużenia będącej w fazie planów linii tramwajowej na Azory. Linia ma biec do nowej pętli przy Jasnogórskiej. Mieszkańcy będą mogli wybrać najlepszy wariant.
Dociągnięcie linii tramwajowej do Bronowic Wielkich rozważano już przy projektowaniu tramwaju na Azory. Istniało jednak ryzyko, że wtedy cała inwestycja nie uzyska dofinansowania unijnego, dlatego zdecydowano się rozdzielić obie inwestycje. W przyszły poniedziałek i wtorek mieszkańcom Prądnika Białego zostaną przedstawione cztery warianty prze biegu linii - od ulicy Weissa, gdzie zakończy się planowana linia na Azory, przez obszar Galerii Bronowice, aż do miejsca pomiędzy centrum handlowym, a ulicą Jasnogórską, gdzie ma powstać pętla tramwajowo-autobusowa.
Trzy inwestycje na północy
Tramwaj na Azory to przedłużenie linii z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową, na którą przetarg ma być rozstrzygnięty lada dzień. Jeśli nie będzie odwołań, to wykonawca zajmie się pracami projektowymi, a budowa ruszy pod koniec 2017 r. Jej koniec przewidziano na 2020.
Dłużej będzie trzeba czekać na linię tramwajową na Azory, która jest powiązana z powyższą inwestycją. Tu przetarg ma być ogłoszony jesienią 2017 r. Trasa jest krótsza niż ta do Krowodrzy Górki, więc obie inwestycje być może zakończą się w tym samym czasie.
Linia do Bronowic to trzecia inwestycja tramwajowa, która ma powstać na północy miasta
Linia na Azory zacznie się od pętli Krowodrza Górka, a następnie przejdzie na północ w stronę Opolskiej i wzdłuż tej ulicy aż do Weissa. Tam powstanie odejście wzdłuż pętli autobusowej na tor techniczny oraz przejście na drugą stronę, w kierunku Stelmachów. Tu będzie specjalna przejazdówka dla tramwajów dwukierunkowych (które nie potrzebują pętli). To rozwiązanie tymczasowe, bo od tego miejsca zaczynają się trzy warianty trasy do Bronowic Wielkich. Powstał też czwarty, który wytycza trasę południową stroną Conrada, a następnie przechodzi nad ulicą estakadą. Pierwsze trzy warianty prowadzą po ziemi. Poza torami kolejowymi przy Stelmachów - tu tramwaj będzie musiał przejść nad nimi.
Autorem koncepcji jest Stanisław Albricht z firmy Altrans (wariant czwarty powstał po sugestiach Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu). On sam opowiada się za wariantem pierwszym. - W ten sposób tramwaj obsługiwałby mieszkańców oraz klientów Galerii Bronowice - zaznacza.
- Cztery koncepcje to efekt konsultacji społecznych tramwaju na Azory. Już wtedy mieszkańcy domagali się wydłużenia linii, zwłaszcza jak było już wiadomo, że nie będzie pętli na Azorach - tłumaczy Jakub Kosek, radny miejski i przewodniczący rady dzielnicy IV.
Na razie nie wiadomo, ile tramwaj do Bronowic będzie kosztował, ani kiedy powstanie.
- Obecnie jesteśmy na etapie studium wykonalności. Dziś trudno określić datę, nawet przy-bliżoną. W tej części miasta mamy zaawansowane dwa duże projekty tramwajowe. Tramwaj do Bronowic będzie kolejny. Być może uda się zrealizować linię do 2021 r. - mówi Jan Machowski z biura prasowego magistratu.
Głos mieszkańców
Zanim cokolwiek powstanie, czterem wariantom przyjrzą się mieszkańcy. W poniedziałek i wtorek odbędą się konsultacje społeczne - 7 listopada o godz. 18 w Katolickiej Szkole Podstawowej przy ul. Stelmachów 137 i 8 listopada również o 18 w Szkole Podstawowej nr 119 przy ul. Czerwieńskiego 1.
- Mieszkańcy Prądnika Białego zapoznają się z koncepcjami. Do 14 listopada do godz. 12 będą mogli zgłaszać do nich uwagi. Do 18 listopada projektanci mają uwagi przeanalizować i postarać się je uwzględnić - zapewnia Kosek. Uwagi można przesyłać do Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK oraz do siedziby rady dzielnicy IV.
Tramwaj do Bronowic Wielkich jest na razie głównie w planach, bo pieniędzy na niego nie ma zapisanych w żadnych dokumentach miejskich. Nie wiadomo też, czy inwestycja uzyska dofinansowanie unijne, bo obecna perspektywa wkrótce się kończy. Dlatego urzędnicy zdecydowali się robić tramwaj na Azory, żeby choć tu otrzymać pieniądze unijne. Wydłużenie prac koncepcyjnych o Bronowice rodziło ryzyko, że środków z UE zabraknie.
Koncepcja tras
Trzy pierwsze trasy zaczynają się od miejsca, gdzie skończy się wybrany wariant przebiegu linii na Azory. Czwarta ma pójść południową stroną ul. Conrada
- Wariant I (fioletowy)
Ślimakiem na ul. Weissa, następnie wzdłuż ul. Conrada, za stacją Shell linia skręca w prawo i biegnie wzdłuż ulicy Sosnowieckiej, aż do działki znajdującej się między Galerią Bronowice, a ulicą Jasnogórską, gdzie ma powstać pętla tramwajowo-autobusowa;
- Wariant II (czerwony)
Ślimakiem na ul. Weissa, następnie wzdłuż północnej strony ul. Conrada, aż do Ronda Ofiar Katynia gdzie skręca w prawo biegnąc wzdłuż ul. Jasnogórskiej aż do działki, gdzie planowana jest pętla tramwajowo-autobusowa;
- Wariant III (niebieski)
Ślimakiem na ul. Weissa, następnie ul. Chełmońskiego do wysokości salonu BMW, dalej ul. Stawową do działki znajdującej się między Galerią Bronowice, a ul. Jasnogórską, gdzie ma powstać pętla tramwajowo-autobusowa;
- Wariant IV (żółty)
Ten wariant jest cały czas w opracowaniu. Przybliżony przebieg po południowej stronie ul. Conrada, a następnie ul. Sosnowiecką (przejście na ul. Conrada na wysokości stacji Shell). Wariant ten ma w większości przebiegać na estakadzie;