Nowe Audi A6 - auto wszechstronne jak nigdy dotąd
W ostatnim czasie Audi wprowadziło na rynek kilka nowych generacji swoich modeli. Po A8 i A7 Sportback przyszła pora na A6. Wkrótce w salonach sprzedaży zobaczymy też nowe A1. Jednocześnie swoją premierę będzie miał zupełnie nowy model tej marki - Q8, luksusowy pojazd typu SUV.
Historia Audi A6 zaczęła się w roku 1969. Wówczas debiutował model 100, który jest uważany za praprzodka właśnie „aszóstki”. Teraz swoją rynkową premierę w Polsce ma ósme pokolenie tych samochodów.
Konsekwentna cyfryzacja, podwyższony komfort, bardziej sportowy charakter i elegancka stylistyka podkreślająca nowoczesną technikę sprawiają, że nowe Audi A6 jest wszechstronne jak nigdy dotąd. W pełni cyfrowy system obsługi MMI Touch Response pomaga w intuicyjnej obsłudze i daje możliwość jeszcze większej personalizacji. Zaawansowane rozwiązania z zakresu łączności i systemów wsparcia podkreślają skomunikowaną inteligencję pojazdu. Charakterystyka zawieszenia pozwala wykorzystać możliwości komfortowej, płynnej jazdy, wysokiej stabilności oraz sportowego charakteru pojazdu. Wszystkie napędy wykorzystują wydajny system mild-hybrid.
Był łatwy, a jest jeszcze łatwiejszy
System podobny do rozwiązań stosowanych w smartfonach sprawia, że obsługa wszystkich funkcji w Audi A6 jest intuicyjna.
Na smukłej tablicy rozdzielczej nowego Audi A6 dominuje techniczno-futurystyczna stylistyka czarnego panelu, która łączy w sobie jednocześnie oryginalną formę i funkcjonalność. Język formalny sprawia wrażenie zredukowanego i rzeczowego, a poziomy przebieg linii daje wrażenie przestronności.
Konsola środkowa i oba wyświetlacze MMI Touch Response są lekko pochylone ku kierowcy. Gdy są wyłączone, górny wyświetlacz w prawie niewidoczny sposób zlewa się z ciemną powierzchnią dekoracyjną. Dwa duże wyświetlacze na desce rozdzielczej zastąpiły większość przycisków i pokręteł stosowanych w poprzednim modelu. Koncepcja ta jest przykładem konsekwentnej cyfryzacji, którą przenosi nowe Audi A6 do samochodów klasy biznes.
Poza tym w pełni cyfrowy system obsługi umożliwia dalece zaawansowaną personalizację: na górnym wyświetlaczu, podobnie jak na ekranie smartfona, można dowolnie rozmieścić ikony wszystkich funkcji. Na dolnym ekranie użytkownik może zapisać nawet 27 własnych skrótów do najważniejszych systemów pojazdu i do często używanych, ulubionych funkcji, takich jak numery telefonów, stacje radiowe czy cele nawigacji.
Po przyciśnięciu palcem dowolnej ikony funkcji na ekranie, użytkownik słyszy i wyczuwa potwierdzające wybór kliknięcie. Z poziomu górnego wyświetlacza, który w przypadku wyposażenia w nawigację MMI Navigation Plus ma przekątną 10,1 cala, kierowca zawiaduje systemami infotainment. Dolny z kolei ekran o przekątnej 8,6 cala, umieszczony na konsoli tunelu środkowego, służy do obsługi klimatyzacji oraz funkcji komfortowych i systemów pojazdu, a także do wprowadzania tekstu. W trakcie tej czynności nadgarstek kierowcy może cały czas swobodnie spoczywać na dźwigni zmiany biegów.
Na 400 sposobów
Wraz z nawigacją MMI Navigation Plus, samochód wyposażany jest w Audi Virtual Cockpit z ekranem o przekątnej 12,3 cala. Jego obsługa odbywa się przy pomocy przycisków wielofunkcyjnych, które znajdują się na kierownicy. Jako uzupełnienie, dostępny jest wyświetlacz danych head up display, który na przedniej szybie, w polu widzenia kierowcy, wyświetla ważne dla kierowcy informacje, takie jak np. szczegółowa mapa skrzyżowań dla nawigacji. Bogata oferta z zakresu nawigacji, infotainmentu i komunikacji, czyni z modelu A6 inteligentną limuzynę biznesową. Można w niej zaprogramować wiele profili użytkownika: nawet siedmiu różnych kierowców może zapisać blisko 400 własnych ustawień.
Kierowca nie jest sam
Prawie 40 dostępnych w tym samochodzie systemów wsparcia kierowcy ustanawia nowe standardy w klasie wyższej, w której plasuje się nowe A6. Dlatego będzie on idealnym wyborem dla kierowców często jeżdżących samochodem, klientów flotowych, a także osób dojeżdżających do pracy.
Systemy wsparcia kierowcy z udoskonalonymi mechanizmami kontroli zapewniają wyższy komfort i dodatkowo go odciążają.
Jest wśród nich np. adaptacyjny asystent jazdy - Adaptive Cruise Assist, który oprócz tempomatu z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami Adaptive Cruise Control i predyktywnego asystenta wydajności, oferuje również asystenta jazdy przez miejsca, w których prowadzone są roboty drogowe, wspierając tym samym prowadzenie pojazdu na zwężeniu drogi. Adaptacyjny asystent jazdy obejmuje także asystenta jazdy w korkach i aktywnego asystenta toru jazdy Audi Active Lane Assist pomagające utrzymać tor jazdy, gdy zachodzi taka potrzeba, delikatnie ingerując w pracę układu kierowniczego.
Co ciekawe i ważne wszystkimi systemami wsparcia zarządza jeden zaawansowany technicznie moduł, tj. centralny sterownik wsparcia kierowcy. Sterownik ten, na podstawie analizy i „obróbki” napływających z czujników danych nieprzerwanie oblicza obraz otoczenia. W najwyższej wersji wyposażeniowej nowego Audi A6 znajdziemy zestaw czujników obejmujący maksymalnie pięć czujników radarowych, pięć kamer funkcjonujących w świetle dziennym, jedną kamerę na podczerwień na potrzeby asystenta jazdy nocą, dwanaście czujników ultradźwiękowych oraz skaner laserowy. Ten ostatni jest kolejną innowacją marki z Ingolstadt.
Najpierw sześciocylindrowe
Na początek wszystkie modele nowego Audi A6 wjadą na europejskie rynki tylko z silnikami V6. Później ofertę wzbogacą czterocylindrowe jednostki benzynowe (TFSI) i turbodiesle (TDI).
Silnik benzynowy V6 montowany w Audi A6 55 TFSI to jednostka o pojemności 3,0 l TFSI generująca moc 340 KM i moment obrotowy 500 Nm. Jeszcze większy moment obrotowy, aż 620 Nm, oferuje jednostka wysokoprężna 3,0 l TDI w Audi A6 50 TDI w wersji o mocy 286 KM. Turbodiesle współpracują z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią tiptronic, a jednostka 3,0 TFSI jest oferowana z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią S tronic.
Więcej temperamentu
Najnowszym Audi A6 jeździ się jeszcze bardziej dynamicznie niż poprzednim modelem. Fundamentem tego są różne elementy zawieszenia - począwszy od centralnego sterowania wszystkimi systemami, przez strategie regulacji i nowo zaprojektowane osie, aż po nowe elementy, takie jak opcjonalny, dynamiczny układ czterech kół skrętnych. Kierunek i stopień wychylenia kół tylnej osi jest zależny od prędkości, z jaką w danym momencie porusza się pojazd.
W ślady Nowy A8 i A7
Podobnie, jak obecne już na rynku nowe modele A8 i A7 Sportback, również nowe Audi A6 jest reprezentantem nowego języka stylistycznego marki Audi. Pełnymi napięcia płaszczyznami, ostrymi krawędziami i wyrazistymi liniami widocznymi w jej sylwetce ta biznesowa limuzyna jednoznacznie sygnalizuje swój charakter. Jest ona bowiem symbolem sportowej elegancji, najnowocześniejszej techniki i wysokiej jakości. Wygląd zewnętrzny przykuwa uwagę wyważonymi proporcjami i krótkimi zwisami.
W przodzie samochodu dominują: szeroka, nisko osadzona osłona chłodnicy Singleframe z chromowymi zdobieniami, płaskie reflektory i wloty powietrza o mocno zarysowanych konturach. Wszystkie emanują elegancją i sportowym duchem. Z boku, wręcz atletycznie napięte kontury nad wnękami kół wskazują na geny quattro marki Audi. Z kolei napięta linia dachu schodzi w ustawione pod ostrym kątem słupki C. Biegnąca przez całą szerokość chromowana listwa podkreśla tył pojazdu i łączy ze sobą znajdujące się po obu stronach nadwozia światła.
Pod względem wymiarów, ósma generacja Audi A6 w porównaniu do poprzedniej serii urosła o kilka milimetrów - o 7 mm długości (do 4,94 m), o 12 mm szerokości (do 1,89 m) i o 2 mm wysokości (do 1,46 m).
Pod każdy gust
Oprócz wyposażenia bazowego dostępna jest linia wyposażeniowa Sport, a także zewnętrzny pakiet stylistyczny S line Exterieur. Do wyboru jest ponadto kilkanaście kolorów lakieru nadwozia.
Dla wszystkich linii wyposażeniowych opcjonalnie dostępny jest pakiet zewnętrzny S line Exterieur.
Szeroki wybór kolorów i materiałów oferowanych przez Audi, może nadać stylistyce wnętrza tego samochodu całkowicie odmienny charakter: od eleganckiego, przez nowoczesny, do sportowego.
Wszystkie elementy wystroju, począwszy od porowatych drewnianych paneli ozdobnych, aż po obicia ze skóry Valcona, świadczą o wysokiej jakości wykonania Audi, które nie uznaje kompromisów.
Dla oświetlenia kabiny opracowano dwie różne koncepcje: pakiet oświetlenia Ambiente i pakiet oświetlenia konturowego Ambiente. Ten drugi oferuje miękkie oświetlenie nastrojowe, sprawiające, że tablica rozdzielcza, drzwi i konsola środkowa w ciemnościach zdają się unosić w powietrzu. W najwyższej wersji wyposażenia, klient może wybierać między 30 różnymi barwami światła.
Do wyboru są trzy linie wyposażenia wnętrza z różnymi koncepcjami kolorów: bazowa, sport i pakiet stylistyczny S line Sport z 19-calowymi felgami i sportowym zawieszeniem.