Nowy volkswagen caddy 5 z Poznania: Kiedy pojawi się w sprzedaży? Jaki będzie w nim silnik i systemy wspomagania?
Po niedawnej premierze vw caddy 5 część ekspertów uznała, że nowy samochód Volkswagena z Poznania przypomina vw golfa. Czy nowy caddy 5 będzie napędzany silnikiem elektrycznym? Kiedy w zakładach vw w Poznaniu rozpocznie się seryjna produkcja caddy 5, a także ile w najnowszym modelu caddy jest vw golfa - między innymi o tym rozmawiamy z Dietmarem Mnichem, dyrektorem zakładu VW w Poznaniu.
Produkowany wyłącznie w poznańskiej fabryce volkswagen Caddy został już zaprezentowany. Wcześniejsze modele tego auta skupiały się na użyteczności samochodu. Caddy 5 jest inny, bo coraz więcej z nim rozwiązań zbliżających go do pojazdów osobowych. Dla kogo jest nowy caddy?
Dietmar Mnich: To samochód dla każdego, pojazd wielozadaniowy. Trudno mi sobie wyobrazić, by caddy 5 nie sprawdził się, w którymś z obszarów życia codziennego. Może z niego korzystać rzemieślnik, który świadczy usługi malarskie, czy pracownik piekarni rozwożący rano pieczywo do sklepów. Ale to auto również jest przeznaczone dla człowieka aktywnego, który w bagażniku przewiezie swój rower. Odbiorcą może być każdy: sportowiec, rodzina z dziećmi, ale widzę także, jak na przykład w Niemczech pod operę mieszkańcy podjeżdżają właśnie caddy.
Zobacz też: Czym będzie się wyróżniał nowy volkswagen caddy 5
Nowy vw caddy 5: samochód użytkowy czy już osobowy
Skupmy się na rodzinie. Czy będzie wersja 7-osobowa caddy 5?
Oczywiście. Zresztą atutów tego auta dla rodzin jest znacznie więcej. W drugim rzędzie można zamontować 3 foteliki i dzięki temu z tyłu będzie jeszcze sporo miejsca na bagaże. Przy powstawaniu tego auta mocno postawiliśmy na jego różnorodność. Dzięki temu caddy 5 na urlop może wyjechać rodzina z dziećmi, ale także dwójka dorosłych ze swoimi rowerami. Wariantów związanych z fotelami jest naprawdę wiele. Nowością jest składanie siedzenia pasażera z przodu. Może ono po złożeniu służyć jako biurko...
Po premierze w Düsseldorfie padły stwierdzenia, że caddy 5 to tak naprawdę vw golf, tyle że w wersji użytkowej. Zgadza się Pan z tym stwierdzeniem?
Tak, absolutnie. Widać to po nowoczesnej platformie, która będzie w nowym caddy. Ale tych podobieństw do aut koncernowych jest więcej: systemy bezpieczeństwa czy systemy wspomagania kierowcy są zbliżone do tych stosowanych w golfie.
Ile będzie systemów wspomagających kierowcę w caddy 5?
Mamy 19 systemów asystenckich, sześć z nich jest nowych dla vw caddy. Przykładowo jest system trailer assist (asystent manewrowania z przyczepą), asystent zmiany pasa ruchu, kontroli odległości, itp. Te rozwiązania znane z aut osobowych znajdą zastosowanie w nowym caddy.
Caddy 5: kiedy nowy volkswagen pojawi się w sprzedaży
Poprzednie wersje modelu były bardziej „drewniane”. Skupiały się na użyteczności, a na przykład wygląd kokpitu i oferowane rozwiązania nie były – delikatnie mówiąc – zbyt bogate. To się zmieniło?
Zdecydowanie i tutaj widać podobieństwo do vw golfa. W najdroższej wersji będzie dostępny 10-calowy wyświetlacz dotykowy. Odchodzimy od pokręteł czy suwaków na rzecz sterowania dotykowego. Z kolei ładowanie telefonu będzie indukcyjne. Wsiadając do auta, nie będziemy szukali żadnych portów, wejść USB, tylko położymy telefon w miejscu do ładowania indukcyjnego. Volkswagen caddy przekształcił się w... smartfon na kółkach.
Dietmar Mnich: Wcześniej faktycznie bardziej patrzyliśmy przez pryzmat auta użytkowego, a teraz Caddy 5 zbliżył się do auta osobowego dla każdego
Caddy 5 będzie napędzany silnikiem elektrycznym?
Nie będzie elektrycznego caddego. Ale nowy model będzie mógł być wyposażony w silnik benzynowy, diesla (będą trzy silniki o różne mocy – dop. red.), ale też napędzany gazem cng. Wszystkie będą spełniały normy Euro 6, która ma zacząć obowiązywać od 2021 roku. Oczywiście silniki diesla również spełnią wymagane przez środowisko parametry, między innymi dzięki zastosowaniu technologii podwójnego wtrysku.
A silniki hybrydowe – też wykluczacie?
Napęd hybrydowy w caddy 5 jest cały czas rozważany.
Kiedy caddy 5 pojawi się w sprzedaży?
W tej chwili powstają pierwsze samochody przedseryjne. Produkcję seryjną uruchamiamy po sierpniowym urlopie zakładowym w VW Poznań. W Polsce będzie dostępny na przełomie roku. Już teraz widzimy, że zainteresowanie jest duże.
Wprowadzenie caddy 5 oznaczało też zmiany w fabryce w Poznaniu. Czy już zostały zakończone?
Produkcja tego modelu wymagała wielu inwestycji: powstała m. in. nowa hala logistyczna, hala spawalni. Zamknęliśmy dla ruchu ulicę Smołdzinowską i w związku z tym – po konsultacjach z mieszkańcami – przebudowaliśmy układ komunikacyjny na Zielińcu.
Zobacz też: Rozmowa z prezesem VW Poznań o nowym caddy
A zwolnienia pracowników w związku z automatyzacją i dostosowaniem fabryki do produkcji caddy 5 już się zakończyły? Informowaliście wcześniej o redukcji zatrudnienia o ok. 750 osób. Więcej odejść nie będzie?
Stopień automatyzacji, o którym wcześniej informowaliśmy, zostanie wdrożony na przełomie sierpnia i września. To była konieczność, by zakład Volkswagena z Poznania był nadal konkurencyjny na rynku. Pragnę tez zauważyć, że redukcja zatrudnienia była planowana w dłuższym okresie. Część pracowników odejdzie na emeryturę, innym – zatrudnionym na okres czasowy – nie zostaną przedłużone umowy. Chciałbym jednocześnie podkreślić, że Volkswagen Poznań jest i pozostanie pomimo tych zmian największym pracodawcą w Wielkopolsce, dającym zatrudnienie 11 tys. osób.