O wiele częściej kontrolują bilety [infografiki]
W regionie coraz skuteczniej walczą z tymi, którzy autobusami i tramwajami jeżdżą na gapę.
W ciągu roku kwota zadłużenia gapowiczów z całego kraju notowanych w Krajowym Rejestrze Długów wzrosła aż o 30 proc. i wynosi obecnie blisko 350 mln zł. Gapowicze zalegają z zapłatą za ponad 915 tys. mandatów, czyli o 250 tys. więcej niż przed rokiem. - Taki wzrost nie oznacza, że korzystający z transportu miejskiego nagle przestali płacić za przejazdy. Powodem jest położenie większego nacisku na walkę z gapowiczami, a co za tym idzie lepsza skuteczność w ich łapaniu - przekonuje Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Jak dodaje, trudno się dziwić, że przewoźnicy zaostrzyli kontrole i starają się na wszystkie możliwe sposoby zmusić dłużników do spłaty swojego zadłużenia. - 350 mln zł to kwota, za którą mogliby kupić około 150 nowych autobusów, które z pewnością przydałyby się pasażerom - wylicza Adam Łącki.
18 tys. kontroli w miesiącu
Więcej kontroli biletów mogą się spodziewać pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej w Bydgoszczy.
1 czerwca zmieniła się firma kontrolująca bilety. Renomę zastąpił Rewizor. - Firma Rewizor wygrała przetarg, bo zaproponowała nam w ciągu miesiąca 0 3 tysiące kontroli biletów więcej niż poprzednia firma. Tak więc co miesiąc w autobusach i tramwajach będzie co najmniej 15 tys. kontroli biletów - informuje Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Jednak kontroli może być więcej. - W umowie zawartej z firmą Rewizor zapisano, że w każdym miesiącu możemy dodatkowo zlecić około 3 tysięcy kontroli. Z tej możliwości na pewno skorzystamy w czerwcu. Zatem w tym miesiącu będzie aż 18 tys. kontroli biletów - mówi Kosiedowski.
Równocześnie podaje dane dotyczące liczby wezwań do zapłaty tzw. opłaty dodatkowej za jazdę bez ważnego biletu. W drugim półroczu 2013 roku było ich 21 262, w 2014 roku - 41 965, w 2015 roku - 33 985, a w pierwszym kwartale tego roku - 7848. W dwóch ostatnich kwartałach 2013 roku ściągalność długu wyniosła 31 proc. w 2014 - 45 proc., w 2015 - 80, a w pierwszych trzech miesiącach tego roku - 93 proc.
Aż 76 razy jechał bez ważnego biletu!
Z gapowiczami walczą także w Grudziądzu. - Pracownicy, którzy zajmują się kontrolą biletów w środkach komunikacji miejskiej, pracują według opracowywanego grafiku pracy. W poszczególnych godzinach dnia liczba kontrolerów jest różna. Kontrola prowadzona jest również w soboty i w niedziele - mówi Magdalena Jaworska-Nizioł, rzecznik Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
W 2014 roku opłatą za brak biletu obciążono w liczbie 2157 gapowiczów. W 2015 roku było ich 3253, a przez pierwszych pięć miesięcy tego roku - 1640.
Rekordzista ma aż 76 wystawionych opłat na łączną kwotę 15 tys. zł.
Kontrolerzy mają zbyt mało uprawnień
Ile osób we Włocławku w ostatnich latach obciążono opłatą za brak biletu? Ile wynosi ich zadłużenie?
Dokładne dane na ten temat poznamy za niecałe dwa tygodnie. Wtedy będą ujawnione wyniki badania w zakresie potrzeb mieszkańców dotyczących usług komunikacyjnych i ich realizacji. Nieoficjalnie szacuje się, że 10 proc. pasażerów autobusów i tramwajów w tym mieście jeździ bez biletu, choć nie ma do tego uprawnień.
Niestety, we Włocławku gapowiczów przybywa. Wynika to faktu, że kontroli jest mniej. - Poza tym uprawnienia kontrolerów są skandalicznie małe. Nie mogą zatrzymać kontrolowanego w autobusie. Poza tym taka osoba nie ma obowiązku okazania dokumentu tożsamości i wówczas trzeba wzywać policję. Nie bez znaczenia jest też trudna ściągalność mandatów - wymienia Paweł Okuniewski, dyrektor ds. organizacji przewozów w MPK we Włocławku.
- Roszczenie z tytułu niezapłaconego mandatu za jazdę bez biletu przedawnia się po roku. Jeśli w tym czasie, wierzyciel nie podejmie działań, by pieniądze od dłużnika wyegzekwować, dług ulega przedawnieniu. Jeśli jednak przewoźnik postara się o sądowy nakaz zapłaty, przerywa bieg przedawnienia. Wtedy ma jeszcze 10 lat na dochodzenie należności - tłumaczy Konrad Siekierka, radca prawny z kancelarii Via Lex.