Obwodnica Częstochowy w liczbach [ZDJĘCIA]

Czytaj dalej
Fot. GDDKiA
Piotr Ciastek

Obwodnica Częstochowy w liczbach [ZDJĘCIA]

Piotr Ciastek

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad robi wszystko, żeby prace na obecnie realizowanych odcinkach A1 od Rząsawy do Pyrzowic przebiegały zgodnie z harmonogramem. Jeżeli uda się dotrzymać terminów, to z Częstochowy do Pyrzowic będzie można dojechać już w czerwcu 2019 roku.

4 fragmenty autostrady A1 stanowiące obwodnicę Częstochowy i drogę do Pyrzowic są właśnie na etapie budowy. Dwa z nich stanowią obwodnicę miasta, na której zlokalizowano cztery węzły: Częstochowa Północ (w miejscu gdzie od „gierkówki“ odchodzić będzie autostrada), Częstochowa Jasna Góra (na przecięciu z DK43 prowadzącą przez Wieluń do ekspresówki S8 Wrocław - Łódź), Częstochowa Blachownia (przecięcie z DK46 Częstochowa - Opole) oraz Częstochowa Południe. Najbardziej zaawansowane prace trwają na odcinki „I“.

26 listopada 2018 roku to data ukończenia odcinka „I“, który obecnie jest na najbardziej zaawansowanym etapie budowy. Droga będzie przebiegać przez powiat lubliniecki i tarnogórski, obszary administracyjne miasta Woźniki oraz gmin Miasteczko Śląskie i Ożarowice. Ten fragment, jak i cała obwodnica Częstochowy zostanie zbudowany z betonu.

15 marca, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, ma zostać otwarta dla samochodów sama obwodnica Częstochowy. Na otwarcie całego odcinka A1 do Pyrzowic będzie trzeba poczekać do połowy czerwca 2019.

4,7 -kilometrowy odcinek „G“ autostrady Częstochowa - Pyrzowice między węzłami Blachownia i Dźbów może zostać oddany dopiero w połowie czerwca 2019 roku, a to z powodu problemów w trakcie przetargu i podejrzenie zmowy cenowej.

2 miliardy złotych może kosztować cała inwestycja obejmująca odcinek autostrady A1 z Częstochowy do Pyrzowic.

24 miesiące ma trwać dobudowa drugiej jezdni na ekspresówce S1 między węzłami Pyrzowice i Podwarpie. To bardzo ważny odcinek spinający autostradę A1, „gierkówkę“ i wschodnią obwodnicę GOP-u. Po wybudowaniu częstochowskiego fragmentu A1 ów łącznik S1 będzie wykorzystywany przez kierowców jadących z Warszawy, Trójmiasta i Łodzi w stronę Krakowa, Zakopanego i Rzeszowa. Termin otwarcia rozbudowanej S1 (2019 rok) prawdopodobnie zbiegnie się w czasie z zakończeniem budowy A1.

40 lat może służyć betonowa nawierzchnia budowanej autostrady z Częstochowy do Pyrzowic. W przypadku nawierzchni asfaltowej ten okres skraca się do kilkunastu lat. Jak twierdzą inżynierowie, wybudowanie drogi z betonu to zysk dla wszystkich podatników, bo jej użytkowanie nie będzie obciążone remontami przez kilkadziesiąt lat.

315 milionów euro dofinansowania z funduszu spójności zostanie przeznaczone na budowę autostrady A1 między Częstochową a Pyrzowicami. Dofinansowanie tej kluczowej dla regionu i kraju inwestycji zapowiedziała Komisja Europejska. Inwestycja ta, to jeden z najważniejszych szlaków drogowych, łączącego północ z południem kraju, w tym z miastami aglomeracji śląskiej i portem lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Dzięki niej nastąpi również istotne odciążenie Częstochowy od ruchu tranzytowego.

Piotr Ciastek

Redaktor w oddziale Dziennika Zachodniego w Częstochowie. Od zawsze częstochowianin. Wydawca serwisu dziennikzachodni.pl. 


Na co dzień zajmuję się sprawami Lublińca i Częstochowy. Tworzę materiały tekstowe, wideo i multimedialne. Zajmuję się też robieniem zdjęć z wielu ważnych imprez na terenie północnego regionu województwa śląskiego. Prowadzę fanpage lubliniec.naszemiasto.pl i czestochowa.naszemiasto.pl na Facebooku. Recenzuję też na łamach internetowego Dziennika Zachodniego książki i filmy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.