Ministerstwo Rozwoju zadecydowało o przyznaniu 115 mln zł na budowę południowej obwodnicy
Zielona Góra dostanie na budowę południowej obwodnicy miasta 115 mln zł. Pieniądze te mają pochodzić z unijnego Programu Infrastruktura i Środowiska, z puli przeznaczonej na inwestycje drogowe w miastach na prawach powiatu.
Komunikat tej treści opublikowało Ministerstwo Rozwoju. To oznacza, że kilkuletnie starania władz miasta o budowę obwodnicy są bliskie sukcesu. Bliskie, bo jeszcze trzeba podpisać umowę o dofinansowaniu, znaleźć w budżecie miasta około 35 mln zł (dofinansowanie wyniesie 75 proc. kosztów) i wybudować samą drogę.
Prezydent Janusz Kubicki, odpowiadając na pytanie o potrzebę budowy obwodnicy, podkreślił, że jest to inwestycja niezwykle potrzebna. - Trasa Północna stała się drogą wewnątrzmiejską, po obu jej stronach powstały i będą powstawać osiedla, a trasą jeździ dziennie tysiące aut. I jak wynika z prognoz ich liczba będzie się zwiększać. To oznacza, że część ruchu tranzytowego, a może cały, musimy przerzucić poza Trasę Północną. Dlatego dziwię się niektórych głosom, że obwodnica jest niepotrzebna, że trasa nam wystarczy. Powtarzam, obwodnica jest nam niezbędna i powinna powstać. Dlatego cieszę się, że ministerstwo rozwoju poparło nasz projekt i przyznało 115 mln zł. Przy okazji chcę podziękować posłowi i wiceministrowi Jerzemu Maternie, że nas poparł. Wydaje się, że bez niego, inwestycja miałaby niewielkie szanse - powiedział prezydent Kubicki.
- Nie ukrywam, że władze miasta poprosiły mnie o pomoc - potwierdził poseł i wiceminister gospodarki morskiej Jerzy Materna.
- Poprosiłem o dokumentację dotyczącą obwodnicy, porozmawiałem z wieloma ludźmi, w tym przeciwnikami budowy i postanowiłem pomóc. Bo to dobra inwestycja dla miasta. Pogląd ten podzielił wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński, stąd taka decyzja. Obwodnica doskonale usprawni ruchu z południa w kierunku S3. Dzięki temu zyskają wszyscy, zarówno zmotoryzowani jak też mieszkańcy osiedli - dodał wiceminister.
Południowa obwodnica Zielonej Góry ma połączyć drogę krajowa nr 27 a więc z kierunku Żar, Żagania i Lubska z drogą ekspresową S3. Obecnie to połączenie jest możliwie dzięki Trasie Północnej, która tym samym jest mocno zakorkowana. Z danych GDDKiA wynika, że dobowo Trasę Północną przejeżdża od 19 do 21 tys. pojazdów. A ma ich być ponad 35 tysięcy. Obwodnica ma liczyć 12,7 km, jezdnia ma mieć szerokość 7 metrów, plus dwa pobocza o szerokości 0,5 metra. Na jej trasie znajdzie się aż cztery przejścia gospodarcze, które mają także służyć jako przejścia dla zwierząt. Planuje się też budowę czterech rond, na skrzyżowaniu z krajową nr 27, z ulicami Zielonogórską i Jędrzy-chowską oraz przed Raculą. Umowę na budowę tego ostatniego umowę podpisano przed kilkoma dniami.
I co ciekawe, mimo, że wtedy los obwodnicy nie był jeszcze jasny, to już zaplanowano połączenie ronda z obwodnicą południową. Stąd auta jadące np. od strony Żar bardzo łatwo wjadą na ekspresówkę S3. Co więcej, zaoszczędzą nawet kilka kilometrów.
Wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk przypomniał, że pierwsze starania o budowę obwodnicy rozpoczęto w 2014 roku. Wtedy padły pierwsze pomysły i zobowiązania.
- W 2015 roku przeprowadziliśmy konsultacje z mieszkańcami. Ich plonem było to, że znacznie zmieniliśmy przebieg obwodnicy. Drogę odsunęliśmy od granic Ochli, Jędrzychowa i Raculi. Przebiega ona teraz bliżej wysypiska w Raculi a jest oddalona od miejscowości. Przypomnę też, że na początku było pięć wersji przebiegu, a ostatecznie mamy tylko jedną - wyjaśnił wiceprezydent Kaliszuk.
I pytanie, kiedy nowa droga powstanie? Wydaje się, że najbardziej realnym terminem są lata 2022-2023. Najpewniej już w przyszłym roku miasto rozpisze przetarg na wyłonienie firmy, która podejmie się budowy obwodnicy w systemie ,,Projektuj i buduj”. Konieczne będzie też uzyskanie niezbędnych zezwoleń, a to wymaga minimum roku, może dwóch. To oznacza, że do wbicia pierwsze łopaty dojdzie najwcześniej wiosną 2019 roku. Dodajmy do tego dwa, trzy lata budowy i mamy rok 2021. Chociaż prezydent Kubicki jako bardziej realny podaje rok 2023.