Octavia nie tylko młodsza, ale też lepiej wyposażona
Skoda octavia 2017 Liftback i kombi Minimalnie dłuższa Dziewięć silników do wyboru, w tym jeden na CNG Można wybierać sztywność zawieszenia i tryb jazdy.
Skoda otavia jest takim samochodem, że nawet gdyby nic przy niej nie zmieniać przez parę lat, to i tak miałaby powodzenie. Tymczasem ledwie trzy lata po premierze ostatniej, trzeciej generacji pojawiają sie już w tym samochodzie zmiany. Objęły one zarówno octavię z nadwoziem liftback, jak i kombi.
Najbardziej widać je z przodu. Otóż bestseller czeskiej marki ma teraz nie dwie, ale cztery lampy główne. Między nimi znalazł się inny wlot powietrza do komory silnika. To spowodowało, że trzeba było zaprojektować także na nowo zderzak. Zabieg z nowymi lampami z przodu pozwoli lepiej odróżnić octavię od jej sióstr rapid i superb.
Około centymetra dłuższa
W tylnej części nadwozia, nie licząc zderzaka, nic nowego nie zobaczymy. No, może oprócz ledowego oświetlenia, które wkomponowano w znany z dotychczasowej octavii kształt lamp. Zmiany w stylistyce spowodowały wydłużenie nadwozia o 11 mm (4,67 m) jeśli chodzi o liftbacka i o 8 mm (4,66 m) w przypadku kombi. Tę samą wartość zachował rozstaw osi, który - przypomnijmy - ma 2,68 m.
Zmiana długości nie spowodowała zwiększenia się przestrzeni w kabinie. To zresztą w przypadku tego samochodu nic nie zmienia, bo octavia i tak należy do najprzestronniejszych samochodów w swojej klasie. Dodajmy jedynie, że bagażnik w liftbacku ma 590, a w kombi 610 litrów pojemności. Znacznie więcej niż na zewnątrz zmieniono w środku.
Przez dotyk
Na pierwszy plan wysuwają się nowe zegary. Na konsoli środkowej pojawił się teraz nowy ekran dotykowy. W najdroższych wersjach ma przekątną 9,2 cala. W pozostałych - 6,5 cala.
W obu przypadkach poprzez dotyk na tych ekranach można obsługiwać w octavii klimatyzację, radio czy nawigację. Rozszerzona została także oferta funkcji wspomagania kierowcy. Nowa generacja urządzeń infotainment umożliwia korzystanie z funkcji online Skody Connect.
Dziewięć silników
Gama silników w tym modelu składa sie teraz aż z dziewięciu pozycji. Są tam cztery jednostki benzynowe, cztery wysokoprężne oraz jeden benzynowy o mocy 110 KM, przystosowany do spalania gazu ziemnego. Przedział mocy dla pozostałych to od 86 do 184 KM. Podstawową jednostką jest czterocylindrowy silnik TSI o pojemności 1,2 l i mocy 86 KM. W przypadku najmocniejszych silników można wybrać odmłodzoną octavię z napędem przenoszonym na wszystkie koła. Octavia 2017 może mieć pięcio- lub sześciostopniowe ręczne skrzynie biegów albo automatyczne sześcio- lub siedmiostopniowe skrzynie typu DSG.
Najdroższe odmiany octavii są wyposażone w regulowane zawieszenie ACC (trzy warianty do wyboru) oraz pięć trybów jazdy: Normal, Eco, Sport i Indywidual i Comfort.