Rozpoczyna się budowa drogi zwanej Aglomeracyjną. Sprawdź, jak będziesz jeździć w tym rejonie przez najbliższe miesiące.
Jednych nowa inwestycja cieszy, innych przeciwnie - martwi. I to nie tylko na czekający nas w rejonie ulic: Dąbrowskiego i Zjednoczenia bałagan, związany z budową. Obawiają się, że pogorszy się im dojazd do firm i domów.
Krzysztof Graczyk uważa, że miasto się rozwija, z roku na rok przybywa samochodów i inwestycje drogowe są niezbędne.
- O Trasie Aglomeracyjnej mówi się od lat 90. ubiegłego wieku - przypomina. - Miała ona biec jeszcze dalej za Zaciszem, aż do ronda na wyjeździe do Krosna Odrzańskiego. Teraz stać nas jedynie na jej fragment. Ale dobre i to...
Jego kolega, Paweł Rożański, podkreśla, że jak teraz nie zbudujemy czy wyremontujemy naszych dróg, to pewnie później będzie jeszcze trudniej to zrobić, dlatego warto się przemęczyć w tym, ewentualnie przyszłym roku.
Z utrudnieniami kierowcy i piesi muszą się liczyć już od dziś. Bowiem rozpoczyna się w pierwszej kolejności budowa ronda na ul. Zjednoczenia, a w raz z nią odcinka drogi od ul. Dąbrowskiego do Zjednoczenia. I to właśnie tu musimy zachować szczególną ostrożność. Przebudowane będą też fragmenty ul. Lisiej i Węglowej. Prace budowlane, dotyczące tego odcinka, potrwają od dziś do listopada br. W tym czasie zamykana będzie zamiennie prawa albo lewa jezdnia ul. Zjednoczenia. Ruch będzie odbywał się dwukierunkowo, po jednej nitce jezdni.
Jak tłumaczy Monika Zapotoczna z biura prezydenta miasta - w celu uniknięcia dodatkowego obciążania skrzyżowań zamknięty zostanie wlot ulicy Lisiej od strony ul. Zjednoczenia. Z zakazu zostaną wyłączone dostawy samochodów typu „TIR” do Castoramy. Regulacja tego ruchu będzie się odbywała za pomocą sterowania ręcznego. Dojazd do ul. Lisiej będzie możliwy od ul. Generał Jarosława Dąbrowskiego.
- Komunikaty dotyczące kolejnych utrudnień na poszczególnych etapach robót budowlanych będą przekazywane z odpowiednim wyprzedzeniem - dodaje Monika Zapotoczna.
Wykonawcą budowy całej, podzielonej na cztery odcinki, Trasy Aglomeracyjnej będzie warszawska firma Budimex.
Drugim etapem, jaki sobie wyznaczyła, będzie przebudowa skrzyżowania ul. Generała Jarosława Dąbrowskiego i Aglomeracyjnej. Rozpocznie się on we wrześniu br. i potrwa do października br. Wówczas obowiązywał będzie objazd przez ul. Stefana Batorego i Jana z Kolna.
Trzeci etap to przebudowa ronda im. Anny Borchers na ul. Stefana Batorego, Dworcowej, Jana z Kolna i Aglomeracyjnej wraz z przebudową ul. Dworcowej. Drogowcy tym odcinkiem zajmą się od października do listopada br.
Wreszcie czwarty etap to przebudowa ronda im. Klema Felchnerowskiego na ul. Dworcowej z Ułańską wraz z przebudową ul. Dworcowej. Tu prace modernizacyjne rozpoczną się w marcu przyszłego roku i potrwają do listopada 2018.
Aglomeracyjna ma za zadanie odciążyć przeładowaną ulicę Bohaterów Westerplatte, która także ma być remontowana. W pierwotnym założeniu cała trasa miała być czteropasmowa. Wiązałoby się to jednak z wyburzeniem budynków przy ul. Dworcowej.To nie tylko zbyt kosztowne, protestowali przeciwko takiemu rozwiązaniu działający tam przedsiębiorcy. Dlatego na niej pozostaną dwa pasy. Dopiero na dalszych odcinkach będą cztery. Na całej długości trasy powstanie natomiast ścieżka rowerowa. Podczas budowy kilka budynków i tak trzeba będzie wyburzyć.
Koszt wykonania Trasy Aglomeracyjnej, a właściwie pierwszego odcinka dużej całości, to 22,5 mln zł. Kierowcy wierzą, że uda się tę drogę poprowadzić dalej, za miasto...