Osiągający prędkość ponad 800 km/h Me 262 o ponad 100 km/h przewyższał najszybsze tłokowe myśliwce alianckie. Wkrótce jednak pojawił się rywal.
Błąd Hitlera sprawił, że Me 262 wszedł do akcji dopiero w 1944 roku, kiedy przewaga aliantów w powietrzu była tak druzgocąca, że nic nie było już w stanie tego zmienić. Mogłoby być inaczej, gdyby Me 262 pojawił się w 1943 roku. Alianci byliby bezbronni. W tym roku ich pierwszy myśliwiec odrzutowy Gloster Meteor przechodził dopiero próby w powietrzu.
Pierwsze myśliwce Gloster Meteor wprowadzono do akcji bojowej w czerwcu 1944 roku. Niewielka ich liczba tropiła wówczas i niszczyła niemieckie latające bomby V1. Wersja Mk II z doskonałym silnikiem Rolls--Royce’a weszła do akcji dopiero na początku 1945 roku, gdy losy podniebnych zmagań były już przesądzone. Mimo ograniczonego użycia Gloster Meteor był pierwszym alianckim myśliwcem odrzutowym, mogącym podjąć walkę z odrzutowcami niemieckimi.
Pierwsze próby nad silnikiem odrzutowym podjęli Brytyjczycy w 1937 roku. Mimo braku funduszy i poparcia ze strony Ministerstwa Lotnictwa w 1941 roku prototyp silnika odrzutowego był gotów. W tym też roku odbył się pierwszy lot samolotu napędzanego dwoma silnikami odrzutowymi. Osiągnął szybkość prawie 600 km/h. Nie był to imponujący wynik, zważywszy, że podobną osiągały tłokowe Spitfire’y. Próba wykazała, że samolot zachowywał się w powietrzu bardzo dobrze. To skłoniło rząd do zatwierdzenia produkcji myśliwca Gloster Meteor.
Produkcję silników zlecono firmie Rover Car Company, co było wielkim błędem. Stracono tylko czas, a firma nie była w stanie ruszyć z produkcją. Przeniesiono ją zatem do zakładów Rolls-Royce’a. To był strzał w dziesiątkę. Zakład posiadał doskonałe wyposażenie i wykwalifikowaną kadrę. To za-owocowało udoskonaleniem silnika i w efekcie umieszczeniem go na seryjnych odrzutowcach Gloster Meteor.
Według specjalistów o ile Me 262 był lepiej opracowany aerodynamicznie, to silnik Rolls-Royce’a był znacznie bardziej niezawodny od niemiec-kiego Junkersa Jumo 004.
Zdaniem ówczesnych konstruktorów Gloster Meteora, gdyby rząd odpowiednio wcześniej wsparł ich produkcję, mogłyby latać bojowo już w 1942 roku! Rozwijający ponad 800 km/h Meteor byłby wówczas pierwszym odrzutowym myśliwcem, zdolnym zmierzyć się z odrzutową konstrukcją Messerschmitta, która zresztą nie była jedyną użytą przez Niemców w lotach bojowych.
W 1944 roku pod niebem Wielkiej Brytanii pojawił się odrzutowy samolot rozpoznawczy Arado 234. Lecąc z prędkością ponad 700 km/h, samolot ten był w stanie mierzyć się z każdym z myśliwców alianckich.
Jedynie tłokowe Hawker Tempesty, rozwijające szybkość ponad 700 km/h, były w stanie podjąć walkę z Arado. Tak się zresztą stało i jedyny zestrzelony samolot tego typu zapisany został na konto pilota Tempesta.