Sylwester Mudzo

Odrzutowy start Brytyjczyków

Odrzutowy start Brytyjczyków
Sylwester Mudzo

Osiągający prędkość ponad 800 km/h Me 262 o ponad 100 km/h przewyższał najszybsze tłokowe myśliwce alianckie. Wkrótce jednak pojawił się rywal.

Błąd Hitlera sprawił, że Me 262 wszedł do akcji dopiero w 1944 roku, kiedy przewaga aliantów w powietrzu była tak druzgocąca, że nic nie było już w stanie tego zmienić. Mogłoby być inaczej, gdyby Me 262 pojawił się w 1943 roku. Alianci byliby bezbronni. W tym roku ich pierwszy myśliwiec odrzutowy Gloster Meteor przechodził dopiero próby w powietrzu.

Pierwsze myśliwce Gloster Meteor wprowadzono do akcji bojowej w czerwcu 1944 roku. Niewielka ich liczba tropiła wówczas i niszczyła niemieckie latające bomby V1. Wersja Mk II z doskonałym silnikiem Rolls--Royce’a weszła do akcji dopiero na początku 1945 roku, gdy losy podniebnych zmagań były już przesądzone. Mimo ograniczonego użycia Gloster Meteor był pierwszym alianckim myśliwcem odrzutowym, mogącym podjąć walkę z odrzutowcami niemieckimi.

Pierwsze próby nad silnikiem odrzutowym podjęli Brytyjczycy w 1937 roku. Mimo braku funduszy i poparcia ze strony Ministerstwa Lotnictwa w 1941 roku prototyp silnika odrzutowego był gotów. W tym też roku odbył się pierwszy lot samolotu napędzanego dwoma silnikami odrzutowymi. Osiągnął szybkość prawie 600 km/h. Nie był to imponujący wynik, zważywszy, że podobną osiągały tłokowe Spitfire’y. Próba wykazała, że samolot zachowywał się w powietrzu bardzo dobrze. To skłoniło rząd do zatwierdzenia produkcji myśliwca Gloster Meteor.

Produkcję silników zlecono firmie Rover Car Company, co było wielkim błędem. Stracono tylko czas, a firma nie była w stanie ruszyć z produkcją. Przeniesiono ją zatem do zakładów Rolls-Royce’a. To był strzał w dziesiątkę. Zakład posiadał doskonałe wyposażenie i wykwalifikowaną kadrę. To za-owocowało udoskonaleniem silnika i w efekcie umieszczeniem go na seryjnych odrzutowcach Gloster Meteor.

Według specjalistów o ile Me 262 był lepiej opracowany aerodynamicznie, to silnik Rolls-Royce’a był znacznie bardziej niezawodny od niemiec-kiego Junkersa Jumo 004.

Zdaniem ówczesnych konstruktorów Gloster Meteora, gdyby rząd odpowiednio wcześniej wsparł ich produkcję, mogłyby latać bojowo już w 1942 roku! Rozwijający ponad 800 km/h Meteor byłby wówczas pierwszym odrzutowym myśliwcem, zdolnym zmierzyć się z odrzutową konstrukcją Messerschmitta, która zresztą nie była jedyną użytą przez Niemców w lotach bojowych.

W 1944 roku pod niebem Wielkiej Brytanii pojawił się odrzutowy samolot rozpoznawczy Arado 234. Lecąc z prędkością ponad 700 km/h, samolot ten był w stanie mierzyć się z każdym z myśliwców alianckich.

Jedynie tłokowe Hawker Tempesty, rozwijające szybkość ponad 700 km/h, były w stanie podjąć walkę z Arado. Tak się zresztą stało i jedyny zestrzelony samolot tego typu zapisany został na konto pilota Tempesta.

Sylwester Mudzo

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.