Ofensywa drogowa 2017
Drogowcy uzyskali właśnie decyzję środowiskową na budowę obwodnicy Tomaszowa. W tym roku jej budowa jeszcze się nie zacznie, ale za to ruszą prace na innych odcinkach S17.
Budowa obwodnicy 20-tysięcznego Tomaszowa Lubelskiego to serial ciągnący się przynajmniej od dekady.
Przez miasto przebiega droga krajowa nr 17 prowadząca wprost do ukraińskiej granicy. Dlatego dzień w dzień przez Tomaszów przejeżdżają setki tirów. Stąd potrzeba budowy obwodnicy.
Decyzja po raz drugi
Umowa z wykonawcą drogi miała zostać podpisana w zeszłym roku, ale tak się nie stało. Okazało się bowiem, że drogowcy muszą ponownie uzyskać strategiczny dla inwestycji dokument, czyli decyzję środowiskową.
Już raz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad go zdobyła, ale zmieniły się regulacje dotyczące dopuszczalnego hałasu na drogach i zasady stawiania ekranów akustycznych. To dlatego już latem zeszłego roku GDDKiA przyznała oficjalnie: - Umowę z wykonawcą będziemy mogli podpisać w październiku 2017 roku.
Teraz o obwodnicy Tomaszowa wiemy więcej, bo zapytał o nią Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poseł Platformy Obywatelskiej, Stanisław Żmijan.
- Zgodnie z harmonogramem, GDDKiA planuje pozyskać decyzję środowiskową w styczniu 2017 roku - odpisał Żmijanowi na początku stycznia wiceminister Jerzy Szmit.
- Tak, otrzymaliśmy ją - potwierdza Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i podkreśla, że nie oznacza to, że na teren budowy już wjedzie ciężki sprzęt. Drogowcy muszą zdobyć kolejne dokumenty i wybrać wykonawcę prac.

Wiceminister Szmit wyjaśnia, że jeszcze w pierwszym kwartale tego roku drogowcy rozpoczną drugi etap przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy.
- Zaprosimy do niego wykonawców, którzy już zgłosili się do przetargu. Następnie wyłonimy zwycięzcę postępowania - dodaje Nalewajko.
Na ostatni kwartał tego roku planowane jest podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. I to także jeszcze nie oznacza początku budowy obwodnicy, to planowane jest na wiosnę 2018 r.
- Inwestycja powinna zostać ukończona w II kwartale 2021 r. - informuje wiceminister Szmit.
Dwie ekspresówki
Obwodnica Tomaszowa jest jednym z ważniejszych przedsięwzięć na lubelskich drogach krajowych, ale niejedynym.
- Jeśli chodzi o budowę drogi ekspresowej S17 w stronę Warszawy, to na odcinek od węzła Skrudki do węzła Kurów Zachód mamy już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. W przypadku czterech kolejnych odcinków oczekujemy na wydanie ZRiD, a nad dwoma następnymi odcinkami pracują projektanci - wylicza Nalewajko i zapowiada: - Realne prace na S17 nie tyle mają się w tym roku rozpocząć, co się po prostu rozpoczną.

Z kolei na szlaku przyszłej drogi ekspresowej S19 najważniejszym działaniem drogowców jest budowa odcinka od Kraśnika do Lasów Janowskich. Przetarg na tę trasę już trwa. Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie ekspresówki ma zostać podpisana w tym roku.
- Od tego momentu do rozpoczęcia realnych prac musi minąć jeszcze 15 - 16 miesięcy, potrzebnych na zaprojektowanie drogi - tłumaczy rzecznik drogowców.
Podobnie będzie na odcinku S19 na otwartej dla kierowców pod koniec zeszłego roku zachodniej obwodnicy Lublina do obwodnicy Kraśnika. W tym roku zostanie wyłoniony wykonawca trasy i rozpoczną się prace projektowe.
Mniejsze projekty
Budowa nowych dróg to jedno, ale na liście tegorocznych zadań GDDKiA jest też modernizacja istniejących tras.
- W tym roku będzie gruntowna przebudowa ok. 11 km drogi krajowej numer 48 na odcinku od miejscowości Krępa do skrzyżowania z obwodnicą Kocka - wyjaśnia Nalewajko.
Do tych inwestycji trzeba też doliczyć szereg mniejszych prowadzonych w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.
W sumie chodzi o 14 takich punktów na Lubelszczyźnie. W przypadku trzech są już wyłonieni wykonawcy, a dla 11 pozostałych miejsc trwa opracowywanie dokumentacji. Chodzi m.in. o chodniki i ścieżki rowerowe wzdłuż DK12 (od Brzeziczek do Kolonii Struża), wzdłuż DK63 w Łukowie czy budowę kładki dla pieszych w Łukowie nad DK76. W Kołaczach (DK82) oprócz chodnika powstanie zatoka autobusowa i przejście dla pieszych wraz z doświetleniem.
Już na 2018 rok planowane jest rozpoczęcie przebudowy kolejnych dróg: DK 17 (Zamość - Łabunie), DK 63 (Łuków - granica województwa mazowieckiego) czy DK 74 (między Jarosławcem a Miączynem i od Frampola do Gorajca).
W kwietniu 2018 r. kierowcy mają już przejechać drugą częścią obwodnicy Puław.