Katarzyna Ostojska
Raben Logistics Polska
Dla nas CSR to już nieodzowny element funkcjonowania firmy. Nie działamy w zamkniętej i odizolowanej od reszty świata przestrzeni. Mamy świadomość, że działania firmy wpływają na pracowników, klientów i partnerów oraz na nasze otoczenie i środowisko naturalne. Stąd nie tylko oferujemy na co dzień partnerską obsługę „z ludzką twarzą”, ale i realizujemy wypracowana przez lata strategię odpowiedzialności społecznej. Noblista w dziedzinie ekonomii - Milton Friedman twierdził, że „przedsiębiorstwo tak długo może kontynuować swoją działalność, jak długo społeczeństwo uważa, że jest mu ona potrzebna.” Staramy się wiec być potrzebnymi nie tylko w kwestiach biznesowych. Sądzę, że największym sukcesem jest wzrost świadomości znaczenia CSR, zarówno w samej firmie, jak i jej otoczeniu. Z roku na rok widzimy większe zainteresowanie naszymi inicjatywami, w tym także akcjami wolontariatu. Mikołaje Biznesu to jeden ze sposobów wspierania społeczności lokalnych. Ponadto w tym przypadku poprzez aktywność sportową i udział w aukcji dziecięcych prac można pomóc potrzebującym, a to przecież bardzo ważne i to nie tylko w okresie okołoświątecznym. Jak przekonać do CSR inne firmy? Myślę, że najważniejsze jest wyznaczenie planu i kierunku CSR w danej firmie i uzyskanie odpowiedzi na pytania: co oznacza społeczna odpowiedzialność dla danej firmy oznacza? Jak wiąże się z działalnością biznesową w krótkim i długim okresie? Bez planu czy strategii trudniej o sprawność operacyjną i efektywność.
Hubert Zobel
Wielkopolski Fundusz Rozwoju
Myślę, że pomaganie tam gdzie można i na ile można jest ważne dla każdego z nas jako człowieka. Mimo, że często nietrudno zgodzić się z wieloma zastrzeżeniami zarówno natury filozoficznej, jak i praktycznej jakie wzbudza filantropia, uważam, że tam gdzie w grę wchodzi los dzieci ta pomoc jest uzasadniona i konieczna. Zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z osobami znajdującymi się w trudnej sytuacji, których rodzice z różnych względów nie są w stanie zaspokoić ich potrzeb. Wtedy każdy powinien pomóc na tyle, na ile może. W przypadku firm które pomagają, sytuacja jest trochę inna. Taka pomoc to upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu, ale korzystają z tego wszyscy. Z jednej strony dla osób obdarowanych może to oznaczać poprawę losu, czasem rozwiązanie problemu. Z drugiej strony z punktu widzenia przedsiębiorstwa to inwestycja w wizerunek. Firma, która pomaga jest postrzegana jako bardziej wiarygodna, mająca lepszy stosunek do ludzi, nieskupiona wyłącznie na zarabianiu pieniędzy. Uważam, że podobna aktywność w miarę swoich możliwości powinna przejawiać się zwłaszcza w społecznościach, w których funkcjonujemy. W końcu to tu rozwijamy się, dlatego dzielenie się ma sens. Wielkopolski Fundusz Rozwoju jest dość młodą spółką, więc na razie nie mamy w tym zakresie wielu doświadczeń. Warto jednak wspomnieć iż w ramach społecznej odpowiedzialności spośród mnogości kartek świątecznych dostępnych na rynku wybraliśmy te wyprodukowane przez fundację wspierającą niepełnosprawnych. To już jakiś początek i na pewno nie koniec.
Jowita Mytnik-Skała
Fundacja Veolia Polska
Społeczna odpowiedzialność biznesu powinna być fundamentem wielu firm i cieszę się, że grupa Veolia zauważyła i zaznacza tę potrzebę inicjując różnorodne działania w ramach CSR. Jeszcze jakiś czas temu niezauważalne lub niedoceniane było to, że nie funkcjonujemy w oderwanej rzeczywistości, zaś to, co robimy powinno budować kapitał w lokalnej społeczności. Bo to dzięki niej funkcjonujemy. Otoczenie jest dla nas bardzo ważne. Zależy nam, żeby otaczający nas świat był harmonijny na tyle, na ile możemy w tym kierunku działać. A możemy działać całkiem sporo. Chcemy wspierać współpracę między biznesem, samorządami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi, realizując jednocześnie założenia strategii społecznej odpowiedzialności grupy Veolia. Zależy nam na tym, aby rozumieć wyzwania miast, w których funkcjonujemy, a jednocześnie pragniemy angażować się w lokalne inicjatywy, sprawy społeczne i edukacyjne. A wszystko to oparte na partnerstwie i pod naszym hasłem „Współpraca w dobrym klimacie”. Zawsze mamy ambitne cele i stoi przed nami wiele wyzwań. W najbliższych latach na pewno będziemy skupiać się na tych gałęziach i aktywnościach, które realizowaliśmy do tej pory, współpracując z samorządami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi, na rzecz lokalnej społeczności i ochrony środowiska. Z takim zespołem, który mamy w fundacji i z tą społecznością, która wykształciła się w Veolii w ramach wolontariatu, jestem przekonana, że damy radę rozwijać się jeszcze bardziej.
--------------------------------------------
I ty możesz zostać "Mikołajem Biznesu"
Na początku stycznia „Głos Wielkopolski” wspólnie z nowo powstałym Centrum Sportu PLEK organizuje wydarzenie „Mikołaje Biznesu”, podczas którego wielkim sercem mogą wykazać się miłośnicy sztuki i amatorzy sportu. Dochód z wydarzenia zostanie przekazany Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobami Nowotworowymi w Poznaniu. Będą to m.in. pieniądze z aukcji prac dzieci - podopiecznych fundacji. Oprócz licytacji prac plastycznych odbędzie się mecz piłkarski. Drużyna „Głosu Wielkopolskiego” z przyjaciółmi zmierzy się na pełnowymiarowym boisku z zawodnikami „Mikołajów Biznesu”. Do tej drużyny można jeszcze dołączyć. Będzie ona składać się z zawodników wystawionych przez partnerów wydarzenia. Mecz zaplanowano na 8 stycznia.