Paliwa, skażony alkohol, tytoń. Państwo chce mieć pełną kontrolę nad ich przewozem

Czytaj dalej
Fot. Przemyslaw Swiderski
Edyta Hanszke

Paliwa, skażony alkohol, tytoń. Państwo chce mieć pełną kontrolę nad ich przewozem

Edyta Hanszke

Pierwsze efekty walki z oszustami sprzedającymi paliwa bez akcyzy już są - wyjaśnia naczelnik Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego.

Do 1 maja obowiązuje okres przejściowy dla przepisów, które weszły w życie 18 kwietnia, a dotyczących przewozu takich substancji jak: paliwa płynne, oleje roślinne, alkohol całkowicie skażony czy susz tytoniowy.

Dotyczą one przedsiębiorców sprzedających te substancje, kupujących oraz firm i kierowców przewożących je. Nie dotyczy natomiast odbiorców indywidualnych.

Wszyscy inni muszą zarejestrować się w systemie SENT i wprowadzić dane o kolejnych partiach sprzedawanego, kupowanego i przewożonego towaru. W przypadku paliw dotyczy to np. ilości od 500 litrów wzwyż, a w przypadku tytoniu każdej partii bez względu na wagę.

Opolscy celnicy deklarując pomoc w wyjaśnieniu wątpliwości na temat SENT

Kto nie spełni tego obowiązku, od 1 maja musi się liczyć z karami finansowymi. Kierowca, który nie będzie posiadał dokumentów o rejestracji, będzie musiał zapłacić od 5 do 7,5 tys. zł, firma transportowa - 20 tys. zł, odbierający - 10 tys. zł, a sprzedający do 46 proc. wartości towaru, ale co najmniej 20 tys. zł. - Kwoty są wysokie, ale mówimy o obrocie towarami o znacznej wartości, których wprowadzanie nielegalnie na rynek sprawia, że państwo traci ogromne wpływy z niezapłaconych podatków i akcyzy - wyjaśnia Kordian Panek, naczelnik Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego.

Cel nowych przepisów to właśnie uszczelnienie systemu poboru danin dla państwa, ale - co podkreślają przedstawiciele służb celno-skarbowych - służy też uczciwym przedsiębiorcom. - Wdrażany obecnie system monitorowania jest uzupełnieniem do wprowadzonego przed rokiem systemu kontroli sprzedaży paliw. Efekty tego pierwszego już widzimy w postaci skokowych, znaczących wzrostów przychodów spółek paliwowych takich jak Lotos czy Orlen - zauważa naczelnik Panek. - Zapasy wprowadzonych wcześniej na polski rynek paliw bez akcyzy już się wyczerpały, a klienci przeszli do innych firm.

Przedsiębiorcom skarżącym się, że rejestracja w nowym systemie jest skomplikowana podinsp. Janusz Cichosz z opolskiej służby celnej wyjaśnia, że przez pierwsze trzy miesiące mogą oni korzystać z uproszczonej rejestracji na stronie www: test.puesc.gov.pl.

Z kolei podinsp. Ryszard Szymański dodaje, że nowe przepisy budzą duże emocje wśród rolników, podczas gdy dotyczą one jedynie gospodarzy prowadzących działalność gospodarczą, czyli zarejestrowanych w REGON. - Jeśli rolnik kupuje paliwo czy olej napędowy na własne potrzeby, to nie musi tego rejestrować - mówi.

Edyta Hanszke

Zajmuję się tematyką gospodarki, przedsiębiorczości, rynku pracy, ubezpieczeń i społeczną. Piszę o szeroko rozumianych pieniądzach: tych, które zarabiamy, wydajemy, ale także np. pochodzących z programów unijnych.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.