Nowe tory i perony w Zielonej Górze to nie wszystko. W 2017 roku rozpocznie się przedłużanie tunelu do Aldemedu i zadaszanie peronów.
Na razie przebudowano tory nr 1, 6 i 8. Dostały one nowe podkłady, szyny i rozjazdy. Zakończono też budowę peronu nr 1A, który jest przedłużeniem peronu nr 1. Obecnie trwają prace przy peronie nr 2. Został on praktycznie rozebrany, część już odbudowano (około jedną trzecią), dlatego odjeżdżają z niego pociągi. Przebudowano też sieć trakcyjną, m.in. na peronach nr 6 i 8 oraz przejście na ul. Zagłoby. To ostatnie dostało nową nawierzchnię. Warto zaznaczyć, że od połowy grudnia ub.r. do peronu 1A dojeżdżają już pociągi i korzystają z niego pasażerowie.
Najpewniej 22 lutego rozpocznie się remont tunelu między peronami. Dlatego zostanie on zamknięty. Pasażerowie chcąc się dostać na peron 2, będą musieli iść torami. Przejście zostanie wyznaczone na wysokości myjni samochodowej, około 50 metrów w stronę dworca PKS.
19,5 mln zł ma kosztować przebudowa otoczenia dworca PKP, m.in. remont torów, peronów i tunelu
Co warto zaznaczyć, tunel zostanie wyposażony w windy dla niepełnosprawnych oraz pochylnię, którą np. rowerzyści będą mogli zjechać wprost do schodów prowadzących na peron. A w 2017 roku... dojechać rowerem do przychodni Aldemedu. Pochylnia będzie przydatna też dla wózków z dziećmi.
- Wszystkie zaplanowane prace mają zostać zakończone w lipcu tego roku. Są one prowadzone sprawnie i chcemy je zakończyć w ustalonym terminie - powiedział nam Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
To jednak nie wszystko. Dzięki porozumieniu miasta z PKP PLK planowane jest przedłużenie tunelu do przychodni Aldemedu, przebudowa wiaduktu na ul. Batorego oraz zadaszenie peronów. Na razie trwa opracowywanie dokumentacji. Za tę na przedłużenie tunelu oraz zadaszenie peronów zapłaci miasto, natomiast na przebudowę wiaduktu - kolej. Dokumentacja ma być gotowa w tym roku, podobnie mają zostać załatwione wszystkie procedury i zezwolenia. Rozstrzygnięte zostaną też przetargi, które wyłonią wykonawców.
- To sprawi, że prace będą mogły rozpocząć się wiosną 2017 roku, a zakończyć jesienią - powiedział nam wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. - Taki jest nasz cel i jak sądzę, jest on realny. Najważniejsze, że dogadaliśmy się z kolejarzami co do współfinansowania wszystkich inwestycji.
Szacuje się, że łączny koszt nowych inwestycji wyniesie około 22 mln zł. Przedłużenie tunelu ma kosztować 6 mln zł (zapłacą kolejarze), zadaszenie peronów 4 mln zł (zapłaci miasto), a przebudowa wiaduktu 12 mln zł - koszty po połowie. Na remont otoczenia dworca w PKP PLK zamierzają wydać 19,5 mln zł.