PKP: Pociągi z Poznania dojadą do Warszawy w niecałe 2 godziny? Mają jechać nawet 250 km na godzinę
Pociągi z Poznania do Warszawy dojadą nawet w niecałe dwie godziny? Obecnie taka wizja jest nierealna. Jednak zaczęły się już pierwsze spotkania konsultacyjne dotyczące budowy nowej, bardzo szybkiej linii kolejowej z Poznania i Kalisza do Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Warszawy. Pociągi miałyby na niej osiągać prędkość nawet 250 km na godzinę.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego niesie za sobą także konieczność stworzenia odpowiedniej infrastruktury, która umożliwi dojazd do przyszłego lotniska, które ma powstać w Baranowie. Skorzystać na tym może m.in. Wielkopolska. W Poznaniu ruszyły już bowiem regionalne konsultacje dotyczące budowy szybkiej linii kolejowej z Poznania oraz Kalisza do Warszawy (przez CPK), na której pociągi poruszałyby się z prędkością 250 km na godzinę.
W Poznaniu spotkali się przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann, marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak i wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski. Podczas rozmów przedstawiono koncepcję budowy nowej linii kolejowej prowadzącej przez CPK do Warszawy.
W Wielkopolsce planowana jest budowa 196 km nowych linii, dzięki czemu ponad 60 proc. mieszkańców województwa byłoby w stanie dotrzeć w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.
W naszym województwie miałaby powstać linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz – Poznań/Wrocław. Ze względu na swój kształt linia ta nazywana jest „igrekiem”. Oprócz tego planowana jest budowa linii nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która byłaby elementem trasy prowadzącej z CPK przez Płock, Toruń i Bydgoszcz w kierunku Koszalina.
Zobacz też: Poznań: Remont trasy kolejowej do Wrocławia ma pół roku opóźnienia. Prace zakończą się na koniec 2020 roku
Dzięki takim inwestycjom, które umożliwią pociągom jazdę z prędkością 250 km na godzinę, czas przejazdu z Poznania do Łodzi wynosiłby godzinę i 5 minut (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 20 min.), do CPK 1 godz. 40 min., a do Warszawy 1 godz. 55 min. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 50 min.). Z kolei z Kalisza pasażerowie będą mogli dojechać do Łodzi w 35 min., do CPK w 1 godz. 10 min., a do Warszawy w 1 godz. 25 min.
– Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego robi niezwykłe wrażenie i z całą pewnością można stwierdzić, że ma charakter skoku cywilizacyjnego. Z perspektywy Wielkopolski CPK oznacza wiele zmian, przede wszystkim w obszarze infrastruktury kolejowej, a ta wymaga współpracy na różnych szczeblach administracji. Dlatego takie spotkania są konieczne i cieszę się, że udało nam się, mimo różnic politycznych, merytorycznie podejść do tematu. Ze względu na strategiczne znaczenie dla naszego państwa traktujemy tę inwestycję priorytetowo
– mówi wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
Łącznie, w całej Polsce, w ramach programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach tzw. etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych planowane jest do 2040 r.
Dotychczas w Polsce nie budowano jeszcze linii kolejowych, na których pociągi mogłyby podróżować z prędkością 250 km na godziną lub wyższą.