PKS Bytów bliski kupna PKS Szczecinek. Jak do tego doszło?

Czytaj dalej
Fot. Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic

PKS Bytów bliski kupna PKS Szczecinek. Jak do tego doszło?

Rajmund Wełnic

PKS Bytów - potencjalny kupiec PKS Szczecinek – startował z takiego samego miejsca jak on. I pod skrzydłami samorządu poradził sobie znacznie lepiej.

Jak już informowaliśmy, PKS Bytów złożył wstępną ofertę kupna udziałów w spółce powiatowej PKS Szczecinek. Rozpoczyna to procedurę negocjacyjną w sprawie transakcji. Dziś trudno wyrokować, jaki będzie finał rozmów, przysłowiowy diabeł tkwi w szczegółach, ale do sprzedaży jest raczej bliżej niż dalej.

- Pomysł zrodził się z tego, że nasza firma obsługuje połączenia do Białego Boru, dojeżdża też do samego Szczecinka – mówi starosta bytowski Leszek Waszkiewicz.

– Kilka lat temu PKS Bytów był w podobnej, o ile nie identycznej, sytuacji jak PKS Szczecinek. Firma specjalizowała się i nadal to robi w przewozach lokalnych. Udało nam się przeprowadzić firmę przez trudne czasy, co nie było łatwe. Dziś chcemy ją rozwijać, widzimy potencjał na rynku szczecineckim. PKS Bytów w ostatnich latach jest na niewielkim plusie, ale w firmach tego typu nie chodzi o zyski, ale utrzymanie sieci połączeń lokalnych.

Przyjrzyjmy się zatem PKS Bytów. Zdumiewające, jak wiele łączy ją ze szczecineckim odpowiednikiem. Obie firmy powstały na bazie dawnych państwowych przedsiębiorstw komunikacyjnych. Obie zostały po przemianach gospodarczych przekształcone w spółki skarbu państwa, a następnie nieodpłatnie przekazane samorządom powiatowym, na terenie których działały – Bytów wiosną 2009 roku, Szczecinek rok później.

PKS Bytów działa na podobnym terenie, gdzie dominują słabo zaludnione obszary wiejskie i niewielkie miasta. Ba, oba PKS mają (w wypadku Szczecinka miały) dwie filie – Bytów w Miastku, Szczecinek w Złocieńcu (odkupiony przez tamtejsze samorządy).

Także zatrudnienie i tabor niespełna dekadę temu był podobny – dziś PKS Bytów zatrudnia około 240 osób i ma 110 autobusów. PKS Szczecinek (jeszcze przed odprzedażą Złocieńca) miał 189 pracowników. Obecnie załoga liczy około 80 osób.

Obie firmy sporo zainwestowały w ostatnich latach, ale gołym okiem widać, że inwestycje w Bytowie dały lepszy efekt. PKS Szczecinek zbudował nową bazę z warsztatami, przeniósł się też do nowego biurowca. PKS Bytów uruchomił okręgową stację kontroli pojazdów, serwis ogumienia, myjnię, lakiernię, prowadzi warsztat i naprawy oraz stację paliw.

PKS Bytów jest na plusie, PKS Szczecinek przynosi straty – w roku 2014 jeszcze „tylko” 223 tys. zł, w roku 2015 już 1,4 mln zł. Firma funkcjonowała tylko dzięki pożyczkom ze starostwa, dokapitalizowaniu i sprzedaży kolejnych nieruchomości.

Rajmund Wełnic

Z lokalną prasą - najpierw Głosem Pomorza, a następnie Głosem Koszalińskim - jestem związany od 1995 roku. Do redacji trafiłem niemal prosto po studiach. Mam to szczęście, że mogę pisać o swoich pięknych rodzinnych stronach - Szczecinku i powiecie szczecineckim. Szczęśliwie żonaty z Martyną, jakżeby inaczej - mieszkanka Szczecinka. Wolny czas "pożerają" mi obecnie pociechy (Zuzia, 2009) i Felek (2015). Zaciekły kibic piłkarski.


Mieszkaniec Szczecinka od urodzenia, z tym miastem związany razem z rodziną na dobre i złe. Pisałem o Szczecinku i powiecie szczecineckim w Głosie Pomorza, a obecnie w Głosie Koszalińskim, naszym dodatku Głosie Szczecinka oraz na portalach gk24.pl i szczecinek.naszemiasto.pl Z wykształcenia i zamiłowania historyk, więc dzieje regionalne zajmują dużo miejsca w mojej działalności. Cenię sobie interakcje i współpracę z Czytelnikami, którzy współtworzą nasz portal. Piszę dla Nich, z Nimi i o Nich

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.