Placówki nadużywają teleporad. Stanowcza reakcja ministra zdrowia
Minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował, że z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że teleporada jako forma kontaktu z pacjentem jest w Polsce nagminnie nadużywana. - NFZ będzie mógł rozwiązać umowę z placówką, w której udział teleporad przekroczy 90 proc. - przekazał.
Szef resortu zdrowia, po spotkaniu z organizacjami pacjenckimi, podkreślił, że obecnie największą barierą w dostępie do opieki zdrowotnej jest nadużywanie teleporad.
Teleporady wypierają tradycyjne konsultacje
Adam Niedzielski wskazał, że są takie poradnie, gdzie teleporady niemal wyparły konsultacje w tradycyjnej, bezpośredniej formie. - Personel medyczny jest zaszczepiony, czas wracać do normalnego funkcjonowania – stwierdził minister na konferencji prasowej.
👉 Brak zgody na nadużywanie teleporad lekarskich. 🧑⚕️🧑🏼💻#wInteresiePacjenta pic.twitter.com/ReQHLGfJpM
— Ministerstwo Zdrowia (@MZ_GOV_PL) June 23, 2021
Dodał, że na jego polecanie, Narodowy Fundusz Zdrowia przyjrzał się działaniom świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej w okresie od stycznia do kwietnia 2021. Jak dodał, w tym okresie poziom wyszczepienia medyków był już wysoki.
Minister przekazał, że prawie w połowie poradni POZ odsetek teleporad w zrealizowanych świadczeniach osiąga nawet 50 proc. - Nie możemy takiej sytuacji akceptować - mówił.
👉 Zmiany w finansowaniu świadczeń POZ. #wInteresiePacjenta pic.twitter.com/YXKKNw1x6Y
— Ministerstwo Zdrowia (@MZ_GOV_PL) June 23, 2021
Dodał, że są takie podmioty, gdzie udział teleporad wynosi nawet 90 proc. - Nie są to pojedyncze placówki - powiedział Adam Niedzielski.
Przekazał również, że NFZ nie przedłuży umów podmiotom, w których udział teleporad w zrealizowanych świadczeniach przekracza 90 proc. Taka sytuacja dotyczy ok. 70 podmiotów. - Poza dobrem pacjentów, chodzi też o wykorzystanie środków publicznych, z których finansowana jest działalność placówek POZ – mówił minister.
📞 Teleporada Pierwszego Kontaktu #TKP to jeden, bezpłatny numer dla całej Polski 👉 8️⃣0️⃣0️⃣ 1️⃣3️⃣7️⃣ 2️⃣0️⃣0️⃣.
Dzwoniąc pod ten numer pacjent otrzyma teleporadę pielęgniarki, położnej lub lekarza. 🧑⚕️👨⚕️#wInteresiePacjenta pic.twitter.com/lwl1oOgvrm— Ministerstwo Zdrowia (@MZ_GOV_PL) June 23, 2021
Szef resortu zdrowia zapewnił, że za rozwiązaniem umów nie pójdzie pogorszenie dostępu do lekarzy POZ. Przypomniał też, że
Skargi do Rzecznika Praw Pacjenta
Obecny na konferencji rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, wskzał, że najwięcej skarg do jego biura dotyczy właśnie dostępności do lekarza w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. -Dostęp i kwestia nadużywania teleporad pozostawała w 2020 r. najczęściej zgłaszanym problemem, co tylko się nasiliło w bieżącym roku. Na 76 tysięcy skarg do RPP ponad 20 tysięcy dotyczy dostępności POZ – wyliczał.