Po hatchbacku, kombi i shooting breaku...Nowa Kia XCeed
Znane już trzy odmiany nadwoziowe nowego Ceeda, który w wersji hatchback debiutował w maju ubiegłego roku, jako kombi we wrześniu 2018 roku i jako shooting brake ProCeed w styczniu tego roku, przyczyniły się w Polsce do blisko 12-procentowego wzrostu sprzedaży marki Kia.
Podczas zeszłorocznej premiery trzeciej generacji Ceeda zapowiadano, że model ten, po raz pierwszy w swojej historii, zaistnieje również w wersji crossover. Teraz Kia spełniła tamtejszą obietnicę prezentując XCeed.
Najnowsza Kia reprezentuje segment oznaczony symbolem CUV od Crossover Utility Vehicle. Została ona tak zaprojektowana, aby jej kabina, schowki we wnętrzu i bagażnik były przestronne, jak w SUV-ie, ale jednocześnie miała bardziej kompaktowe rozmiary, plasując się między pięciodrzwiowym Ceedem a Kią Sportage.
Jeszcze nie Sportage, ale...
XCeed ma nadwozie typu fastback, choć nie będzie błędem określanie go hatchbackiem z mocno pochyloną tylną klapą. Ma 4,39 m długości, a to oznacza, że jest o 8,5 cm dłuższa niż nadwozie dobrze znanego pięciodrzwiowego hatchbacka i o 9,0 cm krótsze niż Kia Sportage.
Ponadto auto ma 1,49 m wysokości, co oznacza, że jest o 4,8 cm wyższe od Ceeda i o 15 cm niższe od SUV-a Sportage. O ile rozstaw osi - wynoszący 2,65 m - jest taki sam, jak w przypadku innych Ceedów, o tyle przedni i tylny zwis w crossoverze zostały nieznacznie przedłużone. W porównaniu do zwisów pięciodrzwiowego hatchbacka - o 2,5 cm z przodu (do 90,5 cm) i o 6,0 cm z tyłu (do 84 cm). Prześwit w tym samochodzie wynosi 17,2 cm w wersji poruszającej się na kołach 16-calowych. Przy 18-calowych ma on 18,4 cm, a to już jest o 4,4 cm więcej niż w pięciodrzwiowym Ceedzie hatchback.
Dłuższy w porównaniu z hatchbackiem zwis z tyłu pozwolił na zwiększenie bagażnika w crossoverze XCeed i uzyskanie pojemności 426 litrów (VDA), tj. aż o 31 litrów więcej niż ma bagażnik Ceeda hatchbacka i tylko nieco mniejszą niż bagażnik w SUV-ie Sportage. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność przedziału bagażowego XCeeda zwiększa się do 1378 litrów.
Trzy silniki benzynowe i jeden turbodiesel
W najnowszym crossoverze Kia są do wyboru trzy turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem (T-GDI). Trzycylindrowa jednostka o pojemności 1,0 l rozwija moc 120 KM (172 Nm). Czterocylindrowy silnik T-GDI o pojemności 1,4 l generuje moc 140 KM (242 Nm). Dostępny jest również silnik T-GDI o pojemności 1,6 l o mocy 204 KM, znany z najmocniejszej wersji Kia Ceed i Kia ProCeed, mianowicie GT. Z tym ostatnim silnikiem i z 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową Kia XCeed przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sek., zaś z 6-biegową skrzynią manualną w 7,6 sek.
XCeed jest również oferowana z 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 136 KM. W przyszłym roku dołączy do tego zestawu jeszcze Kia XCeed napędzana, hybrydą typu plug-in.
Kierowca nie jest sam
Kia do tego modelu proponuje szereg systemów asystujących i wspomagających bezpieczeństwo.
Należą do nich aktywny tempomat, system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek, system autonomicznego hamowania z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, system wspomagania parkowania, system utrzymywania auta na pasie ruchu i asystent zmiany świateł drogowych.
W XCeedzie dostępne są również czujnik zmęczenia kierowcy oraz asystent jazdy w korku. Ten ostatni asystent kierującego automatycznie kontroluje nie tylko przyspieszanie i hamowanie, ale również kieruje autem, gdy zajdzie taka potrzeba.
Utrzyma równowagę
Nowa XCeed jest standardowo wyposażona w system zarządzania stabilnością auta (Vehicle Stability Management). Zapewnia on stabilne zachowanie samochodu zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów, kontrolując jego zachowanie za pośrednictwem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Control), gdy tylko zarejestruje utratę przyczepności jednego z kół.
Za niespełna 80 tys. złotych
Nowa Kia XCeed jest oferowana w trzech wersjach wyposażenia. W podstawowej M (od 79 990 zł) ma w wyposażeniu m.in. światła do jazdy dziennej, mijania, drogowe oraz tylne wykonane w technologii LED, systemy - utrzymania pasa ruchu, ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, automatycznej zmiany świateł z mijania na drogowe i odwrotnie, autonomicznego hamowania z trybami: miejskim, pozamiejskim i wykrywaniem przechodniów, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czujniki parkowania z tyłu wraz z kamerą cofania, sprzęt audio z 8-calowym ekranem dotykowym i zestawem głośnomówiącym z Bluetooth, relingi dachowe, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, skórzaną kierownicę, zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka oraz elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich i tylnych.
Nowy miejski CUV marki Kia - za sprawą innego tuningu zawieszenia i zastosowania nowych podzespołów, których nie ma w pozostałych modelach z rodziny Ceeda - charakteryzuje się nieco innymi właściwościami jezdnymi i równie wysoką precyzją prowadzenia jak bliźniacze modele. Pomimo podwyższonego nadwozia, XCeeda prowadzi się w sposób bardziej dynamiczny niż typowe rodzinne SUV-y. Oprócz zestrojenia zawieszenia sprzyjają temu bardziej kompaktowe rozmiary auta, niżej położony środek ciężkości i mniejsza masa własna.
Jest już w salonach sprzedaży
Produkcja nowego crossovera XCeed rozpoczęła się w sierpniu br. w słowackim zakładzie Kia w Żylinie. Samochód jest produkowany na tej samej linii, na której już powstają także inne odmiany Ceed, tzn. w wersji hatchback, kombi oraz shooting brake ProCeed. Sprzedaż tych samochodów w polskich salonach Kia rozpoczęto zaraz po wakacjach. Nowy miejski crossover, jak każdy inny w Polsce model marki Kia, standardowo jest objęty 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150 tys. km.