Pociągi na magistrali węglowej będą jeździć znacznie szybciej
Po modernizacji przebiegającego przez nasz region fragmentu „węglówki” prędkość pociągów towarowych zwiększy się do 100 km/h.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały kolejną umowę na przebudowę fragmentu magistrali węglowej łączącej Gdynię z Górnym Śląskiem, na odcinku między Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem w woj. kujawsko-pomorskim. To drugi etap zadania o wartości ok. 60 mln zł.
„Węglówka” to jedna z najważniejszych tras towarowych w Polsce łącząca Śląsk z Trójmiastem. Spółka PKP PLK w celu zwiększenia bezpieczeństwa i szybkości przewozów unowocześni część północnego szlaku tej magistralnej linii.
- PLK przystępują do drugiego etapu robót na linii kolejowej nr 201, prowadzącej z Nowej Wsi Wielkiej do Maksymilianowa. 33-kilometrowy odcinek toru zostanie przebudowany, a sieć trakcyjna wymieniona. Bezpieczny przewóz towarów zapewni remont trzech przejazdów kolejowo-drogowych oraz wymiana 15 rozjazdów na stacjach: Bydgoszcz Emilianowo, Bydgoszcz Wschód, Bydgoszcz Leśna i Maksymilianowo. Aby zwiększyć przepustowość linii, między Bydgoszczą a Emilianowem zostaną wyremontowane dwa wiadukty. Modernizacja rozpocznie się w czerwcu i potrwa do 2019 roku - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK SA.
Będą to kolejne prace na „węglówce” w naszym regionie. Od pewnego czasu między Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem PLK prowadzą - w ramach pierwszego etapu - roboty modernizacyjne obecnie za ponad 54 mln zł. Dzięki nim zwiększy się prędkość pociągów towarowych do 100 km/h. Zaawansowanie prac wynosi już 85 proc. W zakresie zadania jest 9 przejazdów kolejowo-drogowych, dwa przejścia, cztery wiadukty oraz most nad Brdą. W ramach inwestycji wymienione zostanie również 24,5 km sieci trakcyjnej. - Roboty realizowane są zgodnie z harmonogramem, a ich planowane zakończenie to wrzesień tego roku - dodaje M. Siemieniec.
Efektem prac na północnym odcinku magistrali będzie znaczące podniesienie prędkości pociągów towarowych - do 100 km/h, m.in. w stronę portu w Gdyni. Do tej pory na tej trasie obowiązywały ograniczenia prędkości nawet do 20 km/h.
„Węglówka” poddawana jest modernizacji na różnych odcinkach od kilku lat. Pozwala to mieć nadzieję, że na linie wrócą połączenia pasażerskie relacji Gdynia - Katowice (Kraków) przez Inowrocław, niegdyś stałe pozycje rozkładu jazdy. Obecnie kujawska część trasy (z Inowrocławia do okolic Ponętowa) wykorzystywana jest dla ruchu pociągów PKP Intercity z Gdyni i Bydgoszczy do Warszawy.