Polska jest potęgą w usługach dla światowego biznesu
Sektor outsourcingu w Polsce i na świecie rozwija się bardzo dynamicznie. Zachodzące w nim zmiany wpływają na całe środowisko biznesowe.
Rozwój usług outsourcingowych umożliwił stworzenie tysięcy nowych miejsc pracy w Polsce. Firmy, które zlokalizowały swoje centra w Polsce, świadczą usługi na potrzeby firm krajowych i zagranicznych. Jednak rozwój i specjalizacja w tej dziedzinie gospodarki wymaga tworzenia odpowiednich warunków prawnych, infrastruktury technicznej, a także odpowiedniego systemu kształcenia.
– Ten rodzaj biznesu może być istotnym czynnikiem dalszej poprawy efektywności naszej gospodarki, ale też ważnym, specyficznym, polskim produktem eksportowym w wielu dziedzinach – tłumaczy Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Polska rośnie w mądry sposób
Nauczyliśmy się wykorzystywać swoje atuty w rozwoju outsourcingu, takie jak położenie geograficzne, wielkość rynku pracy, dostęp do wykwalifikowanej kadry. – Ludzie są naszą siłą, naszym fundamentem. Dzięki nim możemy budować przewagę nad konkurencją – podkreśla Maciej Piwowarczyk, dyrektor CBRE Corporate Outsourcing na Polskę i EME.
Obecnie centra świadczą usługi w szerokim zakresie, często o bardzo specjalistycznych procesach.
Jednocześnie eksperci podkreślają, że w dalszym ciągu są to usługi spełniające w większości funkcje uboczne. Jednak dzięki temu możemy się spodziewać rozwoju usług o znaczeniu strategicznym dla przedsiębiorstw, czyli takich, które odnoszą się do kluczowych sfer działalności przedsiębiorstw.
Polski rynek usług outsourcingowych stale rośnie
Ponadto umacnia się jego konkurencyjność oraz są tworzone nowe miejsca pracy. Według oceny Fundacji „Pro Progressio”, w 2015 r. sektor outsourcingu rósł w tempie 18–20 proc. r./r.
Eksperci twierdzą, że w najbliższych latach w dalszym ciągu będzie się utrzymywał trend lokalizacji nowych centrów i rozbudowy już istniejących w mniejszych ośrodkach miejskich.