Porty coraz bardziej konkurencyjne dzięki... kolejowym inwestycjom
PKP Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie modernizują i budują tory ku Bałtykowi. Nasz handel zagraniczny ma coraz lepsze możliwości transportu towarów drogą morską.
Sprawniejszy przewóz towarów, większe bezpieczeństwo i przepustowości - takie będą efekty kolejnego przedsięwzięcia kolejowego na rzecz morskich portów, a polegające głównie na modernizacji infrastruktury.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na opracowanie stosownego projektu dotyczącego Portu Morskiego Gdańsk. Kontrakt ów, o wartości 9 mln zł, zawarty z firmą BBF sp. z o.o. z Poznania, jest pierwszym krokiem do inwestycji wartej 600 mln zł.
- Wykonawstwo zarządca infrastruktury planuje rozpocząć w 2019 roku - informuje Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Inwestycja wpłynie na rozwój transportu kolejowego oraz zwiększy możliwości portu. W połączeniu z zakończoną rozbudową i modernizacją szlaku między Pruszczem Gdańskim a wybrzeżem, znacznie wzrosną możliwości transportowe na trasie do i z Gdańska.
Przebudowa linii 226 między Pruszczem Gdańskim a Portem Gdańsk, w tym budowa nowego mostu na Martwej Wiśle już sześciokrotnie zwiększyła możliwości przewozowe. W pierwszym półroczu 2016 r. waga ładunków przewiezionych do portu koleją wzrosła, w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 roku, o 34 proc., natomiast liczba wagonów kolejowych wzrosła o 29 proc.
Rozbudowa i modernizacja linii towarowej - linia 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego:
Nowy most nad Wisłą
Jednym z najważniejszych elementów powyżej przedstawionej inwestycji była budowa nowego mostu nad Martwą Wisłą. Konstrukcja ważąca 2 tysiące ton i mająca ponad 120 metrów długości zastąpiła stary, jednotorowy most, na którym obowiązywały ograniczenia prędkości. Nowa przeprawa umożliwia trzykrotnie szybszy przejazd, a drugi tor to jeszcze większa przepustowość. Poprawiły się także warunki dla żeglugi. Wodny szlak został poszerzony, a „światło” mostu zwiększone. Dzięki temu mogą pod nim przepływać statki z większym ładunkiem - nie z jedną, jak dotychczas, ale nawet trzema warstwami kontenerów.
Korzyści dla transportu i żeglugi: dopuszczalna prędkość pociągów na moście - do 100 km na godzinę; 6-krotnie większa przepustowość - do 180 pociągów na dobę; 4-krotnie szerszy tor wodny (do 50 m); powiększone „światło” pionowe mostu (z 4,5 do 8 m).
Przebudowa torów, elektryfikacja linii
Następna modernizacja, od 2019 roku, obejmie przebudowę około 70 km torów, rozjazdów oraz przejazdów kolejowo - drogowych, elektryfikacji linii. Powstaną nowe obiekty inżynieryjne, rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania - dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych
Morski Port Gdynia
Lepiej będzie także w Morskim Porcie Gdynia. Plan poprawy dostępu kolejowego w tym przypadku dotyczy m.in. przebudowy stacji kolejowej Gdynia Port, obejmującej swym obszarem: rejon 7 posterunków ruchu kolejowego Gdynia Port; grupy zdawczo - odbiorcze obsługiwane kilkoma posterunkami ruchu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Planowana jest też przebudowa następujących linii kolejowych powiązanych z wyżej wymienioną stacją: nr 201 (odc. Gdynia Główna - Gdynia Port); nr 228 (odc. Gdynia Port GPF - Gdynia Port Oksywie); nr 723 (odc. Gdynia Chylonia - Gdynia Port GPF); nr 724 (odc. Gdynia Port GPD - Gdynia Port GPO); nr 725 (odc. Gdynia Główna R21 - Gdynia Port GPC); nr 961 (odc. Gdynia Postojowa GP14 - Gdynia Port GPC).
Do 2020 roku PLK zamierzają zrealizować program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Będzie również modernizowana trasa Bydgoszcz - Trójmiasto.
- Nowe inwestycje o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł zwiększą przepustowość linii, skrócą czas przewozu ładunków i zwiększą konkurencyjności przewozów towarowych - zapewnia Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.