Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@polskapress.pl

Powoli, ale będzie ratunek dla zabytku

Powoli, ale będzie ratunek dla zabytku
Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@polskapress.pl

PKP potwierdziło, że przygotowują projekt ratowania wieży ciśnień na stacji Trzebież Szczeciński. Czekamy do przyszłego roku.

Kolej nie ma w planach likwidacji wspomnianej wieży.

- Obecnie trwają przygotowania do przetargu na wybór firmy, która opracuje projekt. Planujemy, że przetarg zostanie ogłoszony w pierwszym kwartale 2017 roku - mówi Aleksandra Grzelak z Biura Komunikacji i Marketingu PKP S.A.

To dobra wiadomość dla miłośników kolejowych zabytków. Martwi jedynie to, że zabiegi wokół budowli odbywają się tak powoli. Ząb czasu jest bezlitosny i kruszy. To wieża ciśnień, która pozostała po wyburzeniu dawnej lokomotywowni na stacji Trzebież Szczeciński (to nie pomyłka, taką nazwę nosi stacja w kolejowym nazewnictwie!). Lokomotywownia została zlikwidowana ze względu na zły stan techniczny. Rozbiórka obiektu została uzgodniona z Zachodniopomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Przypomnijmy, że w 2012 roku mieszkańcy Trzebieży podnieśli rwetes, gdy zauważyli buldożery rozwalające kolejowe budynki, będące przecież w gminnej i wojewódzkiej ewidencji zabytków. PKP tłumaczyło się wówczas, że nakaz rozbiórki obiektów otrzymał od wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego.

Stacja Trzebież leży przy linii kolejowej nr 406. Pierwszy odcinek (jednotorowy) pomiędzy stacjami Stettin Hauptbahnhof (Szczecin Główny) a Stettin Bredow (Szczecin Drzetowo) został otwarty w marcu 1898 r., drugi (dwutorowy) do stacji Jasenitz (Jasienica) 7 miesięcy później. W 1910 r. został oddany do użytku ostatni, jednotorowy odcinek do stacji Ziegenort (Trzebież Szczeciński).

Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@polskapress.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.