Poznań: Jesienią pasażerowie dojadą tramwajem na ulicę Falistą
Jeszcze w tym roku powinna zakończyć się budowa nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ulicy Falistej oraz rozbudowa ul. Unii Lubelskiej na odcinku od pętli do ronda Żegrze. Zaawansowanie prac wskazuje, że inwestycja zostanie zrealizowana w terminie. Ułożono już większość zaplanowanego torowiska tramwajowego, wodociągu, remontowana jest kanalizacja deszczowa, powstaje infrastruktura trakcyjna, energetyczna i telekomunikacyjna.
– Tory ułożono już na całej powstającej pętli, na której widoczne są również fundamenty oraz ściany budynku ekspedycji
– twierdzi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Budynek ekspedycji będzie oddany do dyspozycji MPK, tutaj znajdą się pomieszczenia dla służb nadzorujących ruch oraz zaplecze socjalne dla kierowców i motorniczych.
Obiekt zaprojektowano wewnątrz pętli tramwajowej, podobnie jak pętlę autobusową. Jak tłumaczy Jan Gosiewski, dyrektor ZTM tramwaje będą robić pętlę zgodnie ze wskazówkami zegara, autobusy odwrotnie, co ułatwi pasażerom przesiadkę „drzwi w drzwi” z autobusu na tramwaj i odwrotnie.
– Do pętli na Falistej będzie dojeżdżać tramwaj numer 5. Przystanek końcowy będzie tutaj miał autobus 174 – zapowiedział już w lipcu ubiegłego roku podczas podpisania umowy z wykonawcą inwestycji dyrektor Gosiewski.
– Już w tym roku, późną jesienią inwestycja zostanie oddana do użytku i mieszkańcy dojadą tu tramwajem
– zapewnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta.
Na pętli zaprojektowano również parking dla rowerów oraz infrastrukturę umożliwiającą ładowanie autobusów elektrycznych.
Na przebudowanym rondzie Żegrze powstał rozjazd, umożliwiający przejazd tramwajów w stronę pętli.
Wiśniewski podkreśla, że nowa linia tramwajowa pozwoli na lepsze skomunikowania osiedli przy Falistej oraz Unii Lubelskiej z centrum Poznania. Mieszkańcy nie będą musieli już iść kilometr do najbliższego przystanku tramwajowego.
– To przedsięwzięcie transportowe wyprzedza przewidywane w tej części miasta inwestycje mieszkaniowe – wskazuje Wiśniewski. – Nie będą one generowały dodatkowych utrudnień tak jak dzieje się to na Naramowicach czy Strzeszynie, ponieważ obszar ten już teraz będzie miał dobre rozwiązania komunikacyjne.
Przypomnijmy, że Wydział Gospodarki Nieruchomościami planuje w tym roku wystawić na sprzedaż nieruchomość miejską przy Unii Lubelskiej, w pobliżu ronda Rataje. Teren ten w planie miejscowym jest przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Może tutaj powstać budynek o wysokości 73 metrów.
– Ten obszar posiada potencjał rozwojowy – twierdzi prezydent Wiśniewski. I dodaje, że był to jeden z argumentów przemawiających za realizacją tej inwestycji, choć nie była ona najpilniejszym zadaniem. – Jest jeszcze jedna okoliczność, która spowodowała, że miasto zdecydowało się na budowę tej trasy tramwajowej. To modernizacja trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj. Łatwiej było połączyć te dwie inwestycje.
W ramach rozbudowy Unii Lubelskiej powstały lub są w trakcie budowy chodniki, ścieżki rowerowe nie tylko przy tej ulicy, ale także w rejonie Falistej i Obodrzyckiej. Koszt całego przedsięwzięcia to prawie 50 mln zł.