Poznań: Mieszkańcy Grunwaldu nie odpuszczają na drogach - chcą zmian, które poprawią bezpieczeństwo na 8 przejściach dla pieszych
Mieszkańcy trzech grunwaldzkich osiedli przekazali Zarządowi Dróg Miejskich listę ośmiu przejść dla pieszych, gdzie ich zdaniem należy wprowadzić dodatkowe rozwiązania zmuszające kierowców do zwolnienia przed pasami.
- Nie można odpuścić, ani czekać, aż kiedyś przy okazji jakiegoś remontu miasto zainstaluje elementy zapewniające bezpieczeństwo pieszym, rowerzystom, a także kierowcom – nas radnych dopingują mieszkańcy
– mówi Włodzimierz Nowak, przewodniczący Zarządu Osiedla Grunwald Południe. - Bo to kiedyś może nastąpić po kolejnym śmiertelnym wypadku na drodze.
Mieszkańcy trzech grunwaldzkich osiedli są zdeterminowani. Po sierpniowej tragedii na pasach przejścia przy ul. Grunwaldzkiej i Marszałkowskiej zorganizowali pikietę w sprawie zainstalowania sygnalizatorów świetlnych. A właściwie – w sprawie przyśpieszenia ich instalacji, o którą starają się od 2016 roku, a obiecaną w ubiegłym roku jako pewną w obecnym 2019 roku. Ale niejako przy okazji tragicznego wypadku, gdy kierowca wjechał w parę starszych ludzi, zabijając 75-letnią kobietę, wyszło na jaw, że i w tym roku „świateł” nie będzie, że ich realizacja jest przesunięta na przyszły rok.
- Zebraliśmy więc listę ośmiu skrzyżowań przy większych ulicach, dwupasmowych, gdzie są przejścia dla pieszych, ale nie ma sygnalizacji
– opowiada Włodzimierz Nowak. - Nie oszukujmy się: wymalowane pasy i piesi przed nimi, nie zawsze skłaniają kierowców do zwolnienia, czy zatrzymania się, by przepuścić. Skoro nie można na nich teraz postawić „świateł” zatrzymujących co jakiś czas samochody i dającym pieszym możliwość przejścia, zwróciliśmy się do miasta, by, zainstalować tańsze, ale skuteczne rozwiązania tymczasowe takie jak pasy wibroakustyczne, ostrzegające kierowcę przenoszonym przez koła drganiem, że dojeżdża do przejścia dla pieszych, esowanie jezdni, progi spowalniające i znaki ograniczenia prędkości.
Radni przekazali ZDM-owi listę z następującymi przejściami:
- - Grunwaldzka przy ulicach Lubeckiego-Płowieckiej, a także Promienistej,
- Grochowska//Słoneczna,
- Promienista/Rembertowska – Trębacka,
- Promienista/Jugosłowiańska,
- Taczanowskiego/Podchorążych
- Taczanowskiego/Gwiaździsta.
- I już udało się – za co dziękujemy – zainstalować uchylne tablice U-24 przy Marszałkowskiej - dodaje Nowak.
Po pierwszych informacjach, m.in. w „Głosie Wielkopolskim” o tym pomyśle, mieszkańcy Grunwaldu chcą rozszerzyć listę. Proszą o instalację sygnalizacji albo o tymczasowe, lecz skuteczne ograniczenia dla kierowców na niewielkim odcinku ul. Ściegiennego - przy Raszyńskiej i przy Pogodnej. Proszą też o zwężenie pasów ruchu przed przejściami do wartości minimalnych - 3,25 m i 3 m na ul. Grunwaldzkiej i Taczanowskiego, a także 2,75 m na Grochowskiej i Promienistej.
Część oczekiwań mieszkańców osiedli Grunwald Północ, Grunwald Południe i Stary Grunwald znalazła ujście w projekcie zgłoszonym już do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2020, pod nazwą „Rowerowy Grunwald. Przyjazne i bezpieczne ulice”. Mówi on m.in. o konieczności zainstalowania na Grunwaldzie kolejnych 16 progów, dwóch wyniesionych przejść dla pieszych i 14 azylów dla pieszych. Wskazane są tu ulice Brzask, Lubeckiego, Ostroroga, Palacza, Płowiecka, Podchorążych, Pogodna, Sierakowska, Skarbka, Słoneczna, Sowińskiego, Swoboda, Ściegiennego i Świt.
- W imieniu mieszkańców byłem właśnie u Miejskiego Inżyniera Ruchu, dla którego mamy ponad dwadzieścia tematów związanych z bezpieczeństwem drogowym i dowiedziałem się, że zapewne w najbliższych dniach nasze propozycje będą badane
– mówi Włodzimierz Nowak. - Jednocześnie pomocy nie odmawia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta miasta, który w tym miesiącu obiecał nam wspólny spacer w miejscach niebezpiecznych dla pieszych.
Jak informuje ZDM, prowadzone są działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach. Instalację świetlną zainstalowano, a także poprawiono przyczepność jezdni przy skrzyżowaniu ul. Grochowskiej i Świt, a przy Grunwaldzkiej i Cmentarnej – zainstalowano system dopasowania sygnalizacji świetlnej do faz natężenia ruchu, uwzględniający wydzielone fazy dla wlotów z lewoskrętami.