Poznań: Ze Śródki do centrum drogą rowerową? Radni i rowerzyści mają zastrzeżenia
Rowerzyści będą mogli bezpiecznie dojechać ze Śródki do al. Niepodległości i z powrotem. Droga ujęta w Programie Rowerowym Miasta Poznania na lata 2017-2022 została na ogół pozytywnie oceniona przez Radę Osiedla Stare Miasto i przez Stowarzyszenie Rowerowy Poznań.
Droga o minieralno-asfaltowej nawierzchni miałaby być poprowadzona między Śródką a ul. Kulasa i wejść w skład Ringu 1, obwodnicy rowerowej otaczającej ścisłe centrum Poznania. Jej przebieg wyznaczono po północnej stronie ul. Solnej, Estkowskiego i Wyszyńskiego, z wyłączeniem mostów Mieszka i Bolesława Chrobrego. Podzielono ją na pięć odcinków o szerokości 2 m (od Śródki do mostu Mieszka I i 2-3 metrów na pozostałych. Miałaby przeplatać się z chodnikiem, a w jednym miejscu - między ul. Działową a al. Marcinkowskiego - biec po obecnie istniejących miejscach parkingowych (będą one odtworzone między ul. Hejmowskiego a Kulasa).
Radni osiedlowi uznali projekt za bardzo potrzebny – jak mówią, ten odcinek użytkowany jest intensywnie: cześć rowerzystów korzysta obecnie z przejazdu ulicą, a spora grupa rowerzystów nie chcąca ryzykować jazdy po korkującej się i zajętej przez potoki samochodów ul. Solnej - niezgodnie z przepisami jedzie chodnikiem. Zauważają jednak braki projektu, do których należy przerwanie ciągłości drogi na wysokości wspomnianych mostów.
- Ze względu na niebezpieczeństwo związane z przejazdem rowerem po mostach, z powodu dużego ruchu oraz kierowców nie przestrzegających ograniczenia prędkości, do czasu znalezienia innego rozwiązania, w celu zachowania spójności drogi rowerowej, powinien zostać warunkowo dopuszczony ruch rowerowy na chodniku na obu mostach – uważają radni.
- Docelowym rozwiązaniem może być podwieszona kładka dla rowerzystów, jak np. pod mostem Łazienkowskim w Warszawie.
- Projekt powinien uwzględniać również wjazd - zjazd na Wartostradę przy Cyplu przed mostem Bolesława Chrobrego (poruszając się od ulicy Szyperskiej w stronę Ronda Śródka) i z przeciwnego kierunku – mówi Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący Rady
Osiedla Stare Miasto. - Projekt organizacji ruchu skrętu – przejazdu ulicą Szyperską powinien uwzględniać preferencje dla ruchu rowerowego, ograniczając ruch samochodowy. Planowana przed laty droga rowerowa jest dziś parkingiem. Obowiązuje tu strefa ograniczonego ruchu jednak ulica traktowana jest jako skrót przez zakorkowane skrzyżowanie.
Radni przychylają się też do sugestii mieszkańców, by odsunąć projektowaną drogę rowerową od płotu Ogrodu Jordanowskiego bliżej jezdni - by nie wchodziły na nią dzieci – albo zabezpieczyć ją poprzez barierki lub dodatkowe oznaczenia ostrzegawcze.
- Nie zgadzamy się na proponowane przesunięcie wjazdu i wyjazdu ze Szkoły Muzycznej z ul. Hejmowskiego na ul. Solną, popieramy opinie mieszkańców, którzy uważają, iż obecna lokalizacja wjazdu jest właściwa
– mówi Tomasz Dworek - Wjazd i wyjazd od ulicy Hejmowskiego nie powoduje zagrożenia ani dla pieszych, ani dla rowerzystów, a zmiana, która doprowadzi do usunięcia miejsc postojowych oraz naszym zdaniem może pogorszyć bezpieczeństwo rowerzystów na nowej drodze rowerowej, nie jest uzasadniona…
Rowerowy Poznań uważa natomiast, że przy budowie muszą być uwzględnione wszystkie łączniki w kierunku południowym, z ulicami Młyńską, placem Wielkopolskim, Wroniecką i Stawną (ślepym zakończeniem od strony ul. Garbary). Tak samo wskazuje, że muszą być kontynuowane „prace projektowe przy przebudowie Mostu Bolesława Chrobrego i Mostu Mieszka I, tak aby obie konstrukcje bezpiecznie prowadziły ruch rowerowy i pieszy”.
Do czasu zakończenia prac przy mostach wskazują na konieczność zorganizowania Rowerowej Trasy Solnej na odcinkach od Kulasa do „cypelka nadwarciańskiego” przy ul. Estkowskiego i między rondem Śródka a mostem Mieszka I.