Praca w korporacji czy małej firmie? Dobrze to przemyśl
Szukając nowej pracy, mało kto zastanawia się nad strukturą firmy, do której aplikuje. Jednak należy wziąć pod uwagę wiele aspektów.
Jednym z nich jest to, czy interesuje nas praca w małej firmie, czy pociąga nas kariera w dużej, międzynarodowej korporacji. Warto zastanowić się nad tym pod kątem oczekiwań względem miejsca pracy i wysyłać CV do takich firm, w których rzeczywiście chcielibyśmy pracować.
Zacznijmy od przeglądu, aby przekonać się, który rodzaj firm w preferowanej przez nas branży jest bardziej ceniony na rynku. Sprawdzić powinniśmy również i to, który rodzaj firmy jest bliższy wyznawanym przez nas wartościom – czy zależy nam na możliwości rozwoju, awansie, a może na stabilizacji i spokoju.
Mała firma – wyraźniej widać nasze osiągnięcia
Praca w małej firmie z pewnością wymaga większego zaangażowania i różnych umiejętności. Jest szansą na zdobycie dodatkowej wiedzy i dokładnego poznania zadań koleżanek oraz kolegów z biura. Łatwiej tu także o docenienie przez szefa i awans – w niewielkim gronie wyraźniej widać osiągnięcia i rozwój danego pracownika. Będąc w bezpośrednim kontakcie z przełożonym łatwiej pokazać mu nasze zaangażowanie i zapewnić sobie otrzymywanie bardziej odpowiedzialnych zadań, ale także uczyć się od niego. Ważna jest również atmosfera w pracy – są osoby, którym małe grono będzie bardzo odpowiadało, ale dla niektórych będzie to minus.
Podjęcie decyzji o przeprowadzce oznacza ogromne zmiany i wpłynie nie tylko na Ciebie, ale także na Twoją rodzinę, która będzie musiała przystosować się do nowej sytuacji. Dlatego upewnij się, że jesteś na to gotowy.
W małym przedsiębiorstwie mamy mniejsze szanse na dodatkowe, pozapłacowe korzyści. Karty na siłownię czy pakiety medyczne nadal pozostają domeną dużych firm, co niektórych może odstraszać. W mniejszych firmach trudniej jest też przewidzieć przyszłość. Bardziej też dbają o relacje z klientami, o jakość wykonywanych usług, dlatego musimy liczyć się z tym, że nasza praca będzie szczegółowo sprawdzana.
Średnieprzedsiębiorstwo – pracownik samodzielny
Firmy średniej wielkości częściej niż małe oferują swoim pracownikom dodatki pracownicze. Procesy decyzyjne są zazwyczaj nieco wydłużone w porównaniu do małych firm, a ich menedżerowie mają większe oczekiwania w stosunku do swoich pracowników. Zależy im na samodzielności w realizacji powierzonych zadań. Menedżer średniej firmy ma pod sobą kilkunastu pracowników i często większą liczbę klientów.
Musimy również liczyć się z tym, że aby awansować, będziemy musieli wykazać się czymś ponadprzeciętnym – w większym gronie trudniej się wykazać bazując jedynie na rzetelnym wykonywaniu swoich obowiązków.
Korporacyjna stabilizacja i liczne dodatki
Korporacje to przede wszystkim stabilizacja. Organizacje międzynarodowe mają z reguły mocne zaplecze finansowe, dzięki czemu ich pracownicy mogą liczyć na stałość zatrudnienia i dodatkowe korzyści.
Duże korporacje charakteryzują się jednak także dużą rotacją i długą ścieżką awansu, o który walczą z reguły najbardziej wytrwali i wyróżniający się. Z uwagi na dużą liczbę pracowników, pracownik, któremu zależy na tym, aby piąć się w górę, będzie musiał sam zwracać uwagę przełożonego na swoją pracę i chwalić się wynikami.
Jeśli przejdziemy pomyślnie rekrutację i zostaniemy zaproszeni do współpracy, pamiętajmy, że przed nami okres próbny, który jest nie tylko dla pracodawcy, ale także pracownika. Może bowiem okazać się tak, że nasze pierwotne założenia nie pasują do zastanej rzeczywistości i obrana przez nas droga kariery w korporacji nie jest tym, czego chcemy. To czas, w którym możemy poznać specyfikę nie tylko stanowiska, ale również przedsiębiorstwa i podjąć decyzję czy chcemy tu zostać, czy szukamy jednak czegoś innego.