Przebudowa ronda Rataje - Autobusy nie będą stały w korkach!
Koniec roku 2021 będzie przełomowym czasem dla korzystających z ronda Rataje. Kierowcy będą mogli sprawnie przejeżdżać w każdym kierunku.
Zakończenie przebudowy tego newralgicznego układu drogowego Poznania zaplanowano na październik 2021 roku. Ma ona przede wszystkim służyć przystosowaniu go do obsługi większej liczby pasażerów komunikacji publicznej. W rejonie ronda Rataje, podobnie jak na innych ważnych węzłach komunikacyjnych, coraz więcej osób przesiada się z autobusów miejskich i aglomeracyjnych do tramwajów i odwrotnie.
Prognozy mówią, że niebawem z ronda na Ratajach korzystać będzie około 8,5 mln osób rocznie. W dotychczasowej postaci istniejący tam układ komunikacyjny nie byłby w stanie tak dużej liczby pasażerów obsłużyć. Stąd decyzja o kompleksowej przebudowie.
Wiadomo, że ruszył już przetarg, mający wyłonić wykonawcę prac projektowych i firmę, która dokona przebudowy ronda. Przygotowanie projektu plus budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego obliczone są na trzy lata od momentu podpisania umowy, przy czym budowa ma ruszyć w październiku przyszłego roku i trwać przez dwa lata - do października 2021 roku. Oferty na projekt i na wykonawstwo prac można składać do 25 czerwca.
Przystanki z monitoringiem
Przebudowa ronda obejmie przystosowanie infrastruktury torowo-sieciowej do prowadzenia ruchu autobusowego po torowisku, przy czym utworzony będzie korytarz komunikacyjny dla publicznego transportu zbiorowego w ciągu ulic Krzywoustego, Jana Pawła II i Zamenhofa. Powstaną też przystanki przy zjazdach z ronda. Jako że w nowym układzie najważniejszy ma być transport publiczny i zapewnienie bezpiecznego ruchu dla pieszych, wyznaczone będą dodatkowe buspasy na rondzie dla autobusów - przy czym, co warto podkreślić, pasów dla samochodów nie ubędzie. Przeciwnie - na wylotach z ronda łączna liczba pasów zostanie zwiększona. Piesi mogą liczyć na bardziej przyjazną im sygnalizację świetlną.
Ponadto w ramach przebudowy ronda zostanie wyremontowana nawierzchnia placu manewrowego na tutejszym dworcu autobusowym, ekipy remontowe wejdą też na teren platform przystankowych, na których jednocześnie zostanie zainstalowany system monitoringu i szereg rozwiązań dostosowujących te przystanki do obsługi osób niepełnosprawnych. Wspólne przystanki autobusowo- tramwajowe w obrębie ronda także będą spełniały wymagania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Piesi i rowerzyści - osobno
Ciekawą koncepcją jest rozdzielenie ruchu rowerowego od pieszego. Wspólne chodniki - drogi pieszo-rowerowe, które sprawdzają się przy odcinkach dłuższych, a jednocześnie cieszących się mniejszym natężeniem ruchu, tu nie wchodzą w grę. Dla celów bezpieczeństwa ruch pieszy i rowerowy będą bowiem wyraźnie rozdzielone. Rowerzyści zyskają także nowe ścieżki i stojaki dla rowerów, a także nową stację roweru miejskiego.
Jak dokładnie będzie wyglądało popularne rondo w nowej odsłonie, zobaczymy po rozstrzygnięciu przetargu.
Wiadomo, że na to ważne zadanie inwestycyjne Poznań i MPK uzyskały pod koniec ubiegłego roku ponad 106,6 mln zł unijnego dofinansowania z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Kwota ta oprócz przebudowy ronda obejmuje także zakup piętnastu autobusów elektrycznych ze stacjami zasilającymi.