Przewoźnicy wywalczyli parking dla TIR-ów w Gdańsku
Kierowcy samochodów ciężarowych protestowali i udało im się wywalczyć to, co chcieli - przyzwoity parking dla TIR-ów.
Na co najmniej 2,5 roku rozwiązany jest problem braku parkingu dla ciężarówek, przywożących towary do gdańskiego portu morskiego. Jeszcze niedawno pojazdy te musiały stać w długich kolejkach, a kierowcy nie mieli warunków do wypoczynku. Dzięki Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (GARG) InvestGDA, to się zmieniło na lepsze.
Problem narastającej liczby samochodów ciężarowych w Porcie Gdańsk zaistniał półtora roku temu, ale z władzami Portu oraz DCT rozmawialiśmy na ten temat już w 2014 roku - poinformował nas Zespół GARG. - W tym roku Zarząd Portu podjął decyzję o realizacji docelowego parkingu buforowego. Wcześniejsze próby pozyskania innego niż Port lub DCT inwestora i organizacja przetargu na budowę parkingu zakończyły się niepowodzeniem.
W związku z tym podjęliśmy decyzję, że do czasu realizacji parkingu docelowego przez Port, co nastąpi najwcześniej za dwa lata, zadbamy chociaż o utwardzony plac postojowy, żeby stojące w korku TIRy nie zagrażały tunelowi pod Martwą Wisłą i ul. Sucharskiego, i żeby kierowcy mieli chociaż tymczasowe miejsce oczekiwania - informuje GARG.
Dodatkowe nakłady i lepsze dostosowanie terenu dla potrzeb kierowców będą mogły nastąpić po uzyskaniu praw do terenu na dłuższy czas oraz po zaangażowaniu się finansowo przez pozostałych interesariuszy.
- Jest to oczywiście rozwiązanie tymczasowe, niemniej mamy nadzieję, że spełni przynajmniej podstawowe potrzeby kierowców. Liczymy, że w dalsze działania związane z parkingiem włączy się aktywnie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i DCT - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Kolejki TIR-ów do portów morskich to nic nowego. Co roku występują takie sytuacje. Nie tylko w Gdańsku, nie tylko w Trójmieście. „Sznury” tirów to nic innego, jak szosowe „pociągi” 60 samochodów. Po jednym tirze na każdej naczepie, to razem jeden pociąg na szynach. Być może, rozbudowa transportu kolejowego rozwiązałaby ten problem. Na szczęście, inwestycje tego rodzaju są realizowane.