Na styku ulic Krygiera i Granitowej, gdzie obecnie jest ciasne skrzyżowanie, ma powstać duży węzeł. Przebudowa jest potrzebna, ale nie aż z takim rozmachem - pojawiły się głosy krytyczne
To miejsce znają z zatorów mieszkańcy nie tylko Podjuch, ale również innych osiedli. Informacja o tym, że Szczecin otrzymał dofinansowanie na jedną z najważniejszych inwestycji drogowych wywołała radość, ale pojawiły się też wątpliwości.
- W sytuacji, gdy połączenie A6 z rondem Hakena jest przesądzone i powstanie w ciągu kilku lat nie widzę sensu w tak wielkiej inwestycji. To, że skrzyżowanie wymaga przebudowy tak, ale nie w takiej skali. Wystarczyłoby kilka milionów złotych na rondo - mówi Piotr Czypicki ze Stowarzyszenia Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina.
Bez huraoptymizmu
SENS nawiązuje do informacji o tym, że Szczecin otrzymał prawie 73 miliony dofinansowania na przebudowę skrzyżowania ul. Floriana Krygiera z ul. Granitową. Kasa na remont znalazła się po tym jak Ministerstwo Rozwoju podjęło decyzję o zwiększeniu o 1,2 mld zł puli funduszy na konkurs w Programie Infrastruktura i Środowisko.
Według SENS budowa wielkiego skrzyżowania w tej części Podjuch to nikomu niepotrzebna inwestycja. - Czy ktoś zadał sobie pytanie - po co? Co da nam ta megainwestycja? Jakie problemy ma ona rozwiązać? Jaka jest przyszłość nieaktualnych i nierealnych, wręcz szkodliwych projektów z minionej epoki? - zadaje pytania SENS. - Dostaniemy dofinansowanie - super. Lepsze to oczywiście niż wydawanie na tę fanaberię 70 mln i więcej z własnej kieszeni. Nie zmienia to absolutnie faktu, że jest to kwota, która dobrze wydana miałaby szansę realnie wpłynąć na transport w Szczecinie. Nie jest sztuką wydać pieniądze. Sztuką jest wydać je mądrze, a nie efektownie.
Komentarz stowarzyszenia wywołał dyskusję na fanpage’u SENS na portalu FB.com. Nie wszyscy zgadzają się z argumentami organizacji.
Jak to będzie wyglądać?
Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2019. Całkowita wartość inwestycji to 85,6 mln zł z czego dofinansowanie to 72,8 mln zł. Z mostu Gryfitów jezdnia rozwidli się na dwie. Na skrzyżowaniu z ulicą Granitową jest planowane wielkie skrzyżowanie z wyspą centralną, ale nie rondo. Obie jezdnie zbiegają się w jedną nitkę i prowadzą do ronda Żołnierzy Wyklętych, z którego wyjeżdża się na autostradę A6 i ekspresówkę S3.
Przypomnijmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje budowę nowego wyjazdu ze Szczecina w kierunku południowym do autostrady A6. Nowa trasa o długości 6,5 km ominie miejscowości Przecław i Warzymice. Dwujezdniowa obwodnica doprowadzi ruch z miasta bezkolizyjnie do autostrady A6. Na trasie powstanie węzeł Przecław i węzeł zintegrowany Kołbaskowo, który zastąpi istniejące połączenie DK13 i A6 wybudowane jeszcze w połowie lat trzydziestych ubiegłego wieku.
- W III kwartale tego roku powinna zostać podpisana umowa na realizację tej inwestycji. Zadanie będzie realizowane w formule „projektuj i buduj”, czas realizacji zadania wyniesie od 34 do 37 miesięcy (w tym 15 miesięcy projektowanie), zakończenie inwestycji powinno nastąpić w I połowie 2021 roku - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.