Właśnie zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Babia Wieś - Brda - Toruńska”. Kto je przespał, może się zdziwić, bo planiści widzą w tym miejscu dwupasmową trasę średnicową. Tylko po co?
Co proponuje Miejska Pracownia Urbanistyczna w swoim projekcie? Chce przede wszystkim temu fragmentowi miasta nadać wielkomiejski charakter.
„Do najważniejszych inwestycji celu publicznego należy zaliczyć planowaną rozbudowę ul. Toruńskiej do parametrów drogi głównej (dwupasmowa, dwujezdniowa) oraz przebudowę geometrii torowiska tramwajowego w rejonie ronda Toruńskiego. Obie inwestycje staną się impulsem do zmiany wizerunku ul. Toruńskiej i poprawy jej funkcjonowania, w tym także sytuowania nowej zabudowy o śródmiejskich gabarytach i wysokich walorach architektonicznych” - czytamy w uzasadnieniu projektu.
W sąsiedztwie Trasy Uniwersyteckiej założono budowę parkingu wielopoziomowego. Ale to nie wszystko, bo opodal obiektów sportowych na Babiej Wsi rozwijać ma się park Centralny z takimi elementami, jak ścieżki rowerowe i spacerowe, mała architektura, nowoczesny, powierzchniowy i wodny plac zabaw, ogród kreatywnych zabaw dla dzieci, taras widokowy na nabrzeżu rzeki, kompleks boisk i stanowisk do gier, wypożyczalnia sprzętu sportowego, ścieżka dydaktyczna, a także coś na kształt muszli koncertowej lekkiej konstrukcji i wiele innych atrakcji.
Galeria handlowa na Babiej Wsi? Według niektórych, to prawdopodobne
Na stronie Społecznego Rzecznika Pieszych w Bydgoszczy znaleźć można ocenę planu MPU dla tej części miasta. Powiedzieć, że się nie spodobał, to nie powiedzieć nic.
- Bydgoska MPU podrzuciła właśnie bardzo brzydko pachnące jajo do Waszego ogródka. Planują ul. Toruńską zamienić w dwujezdniową miejską autostradę z tramwajami w środku. Kosztem wyburzeń sporej części przedwojennej zabudowy. Bezpośrednio w otulinie Starego Miasta. Wbrew dokładnym obliczeniom z obowiązującego Planu Transportowego miasta Bydgoszczy. Tak, tak, to nie jest pomysł z szalonych lat 70., to pomysł z końca drugiej dekady XXI wieku. Miejscy planiści zachodnich miast dostaliby zawału, gdyby ktoś spróbował u nich przepchnąć takie pomysły.
Za jeden z bardziej kontrowersyjnych pomysłów uznano stworzenie możliwości budowy kolejnej galerii handlowej (wielkopowierzchniowy obiekt handlowy).
Barbara Liszkiewicz-Czyżewska, zastępca dyrektora MPU w Bydgoszczy, tłumaczy, że zapisy dotyczące obiektów handlowych [zakaz sytuowania w tym miejscu obiektów nie mniejszych niż 100 metrów kwadratowych powierzchni - red.] wprowadzono po to, by nie powstawały tam handlowe „budki”.
- Przebudowa ul. Toruńskiej jest ważna, bo to jedna z kluczowych ulic miasta. Przebieg linii tramwajowej zaproponowano w sposób, który umożliwi mu przejazd bez ingerencji w tereny rekreacyjne - podkreśla dyrektor.
ZDMiKP nie widzi jednak potrzeby przebudowy Toruńskiej. Odkąd przestała być droga krajową, a ruch tranzytowy prowadzi przez ul. Kamienną, jest tam dużo spokojniej.
W planie nie ma mowy o zabudowie wysokiej w tym miejscu. Ale to nie znaczy, że jej tu nie będzie. Wprost przeciwnie.
- Nasz plan ich nie obejmuje, będą budowane na podstawie wydanych decyzji o warunkach zabudowy - podkreśla dyrektor.
Kosztem ponad 73 milionów złotych powstanie tu choćby Nordic Astrum, który wybuduje konsorcjum z firmą Erbud w roli głównej. Firma będzie miała dwa lata na postawienie wysokościowca, który będzie miał 55 metrów wysokości i 16 kondygnacji naziemnych. Wiele osób uważa, że zmiany w planach zagospodarowania Babiej Wsi to właśnie ukłon w stronę inwestora.
Dyrektor stwierdza, że większość uwag mieszkańców w konsultacjach dostarczonych drogą mailową nie spełnia ustawowych wymogów wzięcia udziału w konsultacjach (nie są podpisane i nie mają podpisu elektronicznego). Oznacza to, że prezydent nie będzie ich musiał brać pod uwagę. Uwagi za to będą mogli zgłaszać radni, gdy już projekt zostanie przekazany Radzie Miasta.
Zabudowa bulwarów - tak czy nie?
Czekamy na kontakt w tej sprawie: miejski@express.bydgoski.pl.