Rozbudowa ul. Kujawskiej w Bydgoszczy. Nowymi jezdniami pojedziemy jeszcze w grudniu [wideo]
W grudniu wykonawca robót przy rondzie Kujawskim przełoży ruch samochodowy na nowe jezdnie od strony centrum handlowego.
Bez względu na porę dnia i dzień tygodnia kierowcy jadący remontowaną ulica Kujawską stoją w korkach. Różny jest tylko czas oczekiwania na pokonanie krótkiego odcinka trasy. Irytację kierowców nieco łagodzi obserwowanie postępów budowy. A ta prowadzona jest w imponującym tempie. Na Kujawskiej zgromadzono kilkadziesiąt maszyn, największe wrażenie robią zwłaszcza potężne palownice, które ciągle pracują przy budowie m. in. murów oporowych. Choć wykonano dopiero około 30 procent zakładanych robót (przypomnijmy prace zaczęły się w lutym), efekty już widać. Aura bowiem sprzyja i budowlańcy, w sile 100-130 ludzi, co dzień uwijają się na Kujawskiej i w jej okolicach.
Przekładka jeszcze w grudniu
- Po zakończonej przebudowie węzła na Szarych Szeregów to dla nas najważniejszy plac budowy. Zależy nam wspólnie z wykonawcą na wykorzystaniu również okresu zimowego do prowadzenia prac - deklaruje Jacek Witkowski, dyrektor ZDMiKP w Bydgoszczy. - Zleciliśmy już szereg niezbędnych dodatkowych robót, przede wszystkim przy przebudowie podziemnych sieci. Wykonawca zamierza jeszcze w tym miesiącu przełożyć ruch na część nowych jezdni wybudowanych od strony centrum handlowego. Dzięki temu zwolni się fragment trasy, na którym działa tymczasowe rondo przy zbiegu ulic Chołoniewskiego i Solskiego. Prace będą prowadzone bez względu na pogodę - przerwy zimowej nikt nie zakłada.
Pierwsze tory już widać
To dobra wiadomość dla kierowców, bowiem rozbiórkę jezdni będzie można prowadzić także w razie mrozów, które zapowiadane są w ciągu najbliższego tygodnia.
- Tramwaj na Kujawskiej to inwestycja, o której mówiło się już od lat 80. ubiegłego wieku, gdy tylko ułożono torowisko na ul. Wojska Polskiego - mówił przy okazji rozpoczęcia budowy prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Koszt całego przedsięwzięcia łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i uruchomioną już przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 350 mln zł. To największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Trudno go sobie wyobrazić bez unijnego wsparcia. Już w 2014 roku negocjując kontrakt terytorialny zapewniliśmy sobie 168 mln zł dofinansowania.
Nowe rondo Kujawskie po przebudowie będzie o około 2 metry niższe niż wcześniej. Wszystko po to, by bez problemu w górę i w dół mogły poruszać się tramwaje. Ekipy budowlane wykonują ciągle mury oporowe wzdłuż torowiska. Układają też podłoże pod nową jezdnię i tory przy ul. Bernardyńskiej. Roboty komplikuje jak zwykle pojawienie się uzbrojenia podziemnego, które nie występowało w żadnych planach.
Alternatywa dla tarasu
Po zakończeniu prac w ul. Toruńską będzie można skręcić tramwajem zarówno od strony ulicy Bernardyńskiej jak i od strony Kujawskiej. To daje ogromne możliwości w sytuacji, gdy na jakimś odcinku torowiska dojdzie do wypadku czy awarii tramwaju. Ruch nie będzie sparaliżowany, co najwyżej będzie odbywał się z opóźnieniami. Torowisko da też alternatywę mieszkańcom tzw. górnego tarasu. Dotąd do centrum zjeżdżać musieli przez ulicę Perłową, co z punktu widzenia np. bydgoszczan ze Wzgórza Wolności nie miało większego sensu - musieli bowiem objeżdżać miasto. Zwykle więc decydowała się na komunikację autobusową. Od przyszłego roku zjazd do centrum zajmie im kilka minut. Szybciej będzie się podróżować także autobusami (i taksówkami). Wszystko przez to, że wzdłuż wschodniej jezdni ulicy Kujawskiej wytyczono buspas. Z kolei ciąg Wały Jagiellońskie-Toruńska (od Długiej do Babiej Wsi) zostanie rozbudowany do dwóch pasów.
Pół wieku planowania
Plany połączenia tramwajowego górnego tarasu z centrum przez ulicę Kujawską pojawiały się już 50 lat temu. Wtedy torowisko na Kujawskiej, wąskotorowe, miało być tylko odpryskiem linii szerokotorowej kierującej się na osiedle Błonie. W jednej z koncepcji linia tramwajowa od ronda Kujawskiego miała prowadzić aż do bydgoskiego lotniska. O ile ten ostatni pomysł jest nie do realizacji, to połączenie Błonia linią tramwajową jest już jak realne i planowane. Dlatego już teraz zaplanowano budowę swoistych „przyczółków” na rondzie Kujawskim, które będą początkiem dla budowy linii tramwajowej na Szwederowo i dalej.
- Rozjazdy w tym miejscu umożliwią wyprowadzenie linii w kierunku ul. Solskiego. Fragment torowiska na tej ulicy ma pełnić funkcję torów odstawczych, a w przyszłości planowane jest budowa trasy przez Szwederowo w kierunku ronda Grunwaldzkiego - informuje ZDMiKP.