Samolotem z Katowic do Warszawy: Od dziś tylko dwa loty z Katowice Airport w Pyrzowicach

Czytaj dalej
Fot. arc.
Dorota Niećko

Samolotem z Katowic do Warszawy: Od dziś tylko dwa loty z Katowice Airport w Pyrzowicach

Dorota Niećko

LOT w Pyrzowicach zmiany wprowadza nader często. Albo skokowo dokłada, albo kasuje rejsy. Teraz stawia na tranzyt. A loty do Chicago?

Dziś poniedziałek, 1 lutego. Z Pyrzowic do Warszawy wystartował już pierwszy poranny samolot w nowym rozkładzie lotów. Zamiast o godz. 9 - trzy godziny wcześniej, o 5.40. Jeśli ktoś z pasażerów będzie chciał jeszcze dzisiaj samolotem wrócić do Katowic, może to uczynić o 13.30 albo dopiero o 22.30. Od dziś nie ma już powiem w rozkładzie lotu po 20, zastąpił go ten późniejszy. I nie ma już trzech rejsów dziennie, a są dwa. Z Katowic: o 5.40 właśnie i o 15, a z Warszawy o 13.30 i 22.30.

Taką kontrowersyjną decyzję podjął nasz narodowy przewoźnik, czyli LOT.

- Likwidując poranny wylot do Warszawy ok. godz. 8.50 i powrót z Warszawy ok. 20.00, LOT wprawił mnie w głębokie osłupienie - przyznaje Henryk Mikołajczyk, dyrektor ekonomiczny w spółce średniej wielkości, który z lotów do Warszawy korzysta mniej więcej raz w tygodniu. - Całe moje i moich pracowników otoczenie biznesowe, a więc managerowie czy właściciele średnich i dużych przedsiębiorstw, którzy codziennie, korzystają z tych lotów, przyjęło te zmiany z niedowierzaniem i wręcz głębokim oburzeniem - dodaje. I liczy: wraz z dojazdem na lotnisko, lotem i przejazdem do centrum Warszawy podróż samolotem do stolicy z Katowic zabiera mu maksymalnie 2 godziny. Taka sama podróż pociągiem to już min. 3,5 godziny.

- To za duża strata czasu - mówi Mikołajczyk. Skończy się tak, że będziemy korzystać z lotów z Balic, i może o to chodziło?
Jak mówi nasz Czytelnik, samoloty z Katowice Airport do Warszawy zawsze były pełne.

- Korzystają z nich biznesmeni, ludzie, którzy „robią” pieniądze i odprowadzają duże podatki - zżyma się. - Dlatego uważam, że trzeba sprawę nagłaśnbiać i walczyć.

Kiedy dwa tygodnie temu sygnalizowaliśmy problem, LOT nie odpowiedział na nasze pytania dotyczące przyczyn decyzji o ograniczeniu kursów. Do piątku nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi. Wiadomo, że dwa loty są w rozkładzie obowiązującym od 1 lutego, ale w letnim - też.

- LOT już nie nastawia się na ruch point-to-point, lecz na to, by „dostarczyć” pasażerów do hubu, jakim jest Okęcie - mówi Leszek Budka, wiceprezes GTL SA, które zarządza lotniskiem Katowice Airport. - Samolot z Katowic ląduje teraz przed 7, a o tej porze odlatuje sporo rejsów do Paryża, Londynu czy Mediolanu, oczywiście mówię o głównych lotniskach w tych miastach.
To już nie jest oferta dla tych, którzy chcą dostać się do Warszawy. LOT stawia na pasażerów tranzytowych - ocenia. Jak dodaje, zarząd GTL planuje rozmowy z nowym zarządem LOT-u w tej sprawie. Pismo do ministra finansów wysłał zaś poseł PO Tomasz Głogowski. Domaga się interwencji rządu w związku z „kolejną próbą marginalizacji” Katowice Airport. Jego zdaniem działanie przewoźnika ma na celu wspomożenie lotniska w Krakowie. Tu lotów jest aż siedem dziennie.

To nie pierwsze zaskakujące ruchy narodowego przewoźnika. O ile np. Luftansa od lat ma stałe pory rejsów z Pyrzowic do Frankfurtu (dwa, trzy rejsy dziennie Airbusami A319 lub A320), LOT zmienia godziny i częstotliwość nader często. Jesienią 2008 ograniczył połączenia ze stolicą z sześciu do dwóch... na tydzień. Rok wcześniej złożył samorządowi województwa propozycję dopłacania do połączeń. Wiosną 2010 wykonał skok do trzech połączeń dziennie. Teraz zostają dwa. Do Warszawy z Pyrzowic latają embraery, które na pokłada zabierają ok. 70 pasażerów.

W 2015 roku LOT kokietował Katowice Airport bezpośrednimi lotami do Chicago.

Z tych obietnic nic nie wyszło, w planach na rok 2016 nie ma takich lotów (zresztą nie ma żadnych lotów długodystansowych z polskich portów regionalnych). Nieoficjalnie mowa była o połączeniach dwa, trzy razy w tygodniu w sezonie letnim 2016 - od maja do września. Wiadomo, że oferta Katowicom została złożona.

- To były warunki nie do zaakceptowania - przyznaje Artur Tomasik, prezes GTL. - Mielibyśmy ponieśc bardzo wysokie koszty, związane z uruchomieniem tego połączenia. Choć taki lot to prestiż, ryzyko było dla nas zbyt duże. Nie byłoby dużego wzrostu pasażerów. LOT zresztą nie kontynuował tych rozmów - dodaje.

Obecnie LOT rozwija długodystansowe połączenia, ale z Warszawy. Uruchomił loty do Tokio, w planach na ten rok jest Seul. Była mowa o Bangkoku, ale z tych planów raczej nic nie wyjdzie. Jeśli chodzi o południe Polski, to sporo połączeń z hubami pasażerowie mają z Kraków Airport (prócz LOT-u jest tu np. Lufthamsa, British Airways, KLM, latem będzie Air France).

W czwartek rada nadzorcza wybrałanowego prezesa zarządu LOT-u.

Od kilku miesięcy jego obowiązki pełnił Marcin Celejewski. Nowym prezesem został Rafał Milczarski. Jego najważniejszym zadaniem będzie restrukturyzacja spółki. 2015 rok LOT zamknął stratą w wysokości 250 mln złotych.

Tanie linie i czartery

Na pocieszenie: nowe połączenia z Pyrzowic zapowiadają inni przewoźnicy.

W marcu Wizz Air uruchamia loty do Liverpoolu, a latem - na Sardynię. Ryanair od maja do października będzie latał na grecką wyspę Korfu. Od czerwca do października grecka linia Ellinair uruchomi rejsy tzw. czarter-mix z do Salonik i Heraklionu. Jednak największym hitem będzie z pewnością Punta Cana na Dominikanie. Bezpośfednie rejsy od lipca planuje biuro podróży TUI.


*Studniówki 2016 Szalona zabawa maturzystów. Zobaczcie, co się dzieje ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

Dorota Niećko

Komentarze

14
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

BOB

Pendolino z katowice do wawy jedzie 2h 21 minut z centrum katowic i jestesmy w centrum warszawy - samolot jest kompletnie bez sensu - trzeba sie dokulac do pyrzowic potem z okecia do centrum wawy - to zajmuje prawie 3h w tym tylko 1h sam przelot.

KRK

Nie dajcie się straszyć Krakowem. Warszawskie Linie Lotnicze LOT czeszą Was i nas równo, w dodatku dojąc wspólną kasę (pardon: pomoc publiczną).

Rudi

No skoro wasz czytelnik mówi że samoloty do Wawy były pełne to na pewno tak musiało być i kołnerzyk z lotu patrzac na dane w systemie na pewno sie pomylił. Co za cymbały pracuja w tym dzienniku szok hahaha

Francik Posypa

Jo to rozumia. Cza ograniczyc napuyw polckich uchodzcow ze Sloncka do War(w)siawy, bestosz LOT ucino jedyn flug. Bo jeszcze sie jaki Slonzok przez kontrola przecisnie - a tego sie we stolycy Piastolandu bojom, jak diobou sfjyncony wody!

zych

Czyli teraz oprócz stolycy, oddajemy jeszcze Krakowowi.

?

Lufhansa ma więcej połączeń z Katowic niż tzw. narodowy przewoźnik LOT, raczej warszawsko-krakowski przewoźnik. Czyli ze stolicy do Katowic połączeń brak. Bo te, które są, nie są dla tych, co lecą do Warszawy, ale dalej.
Możemy sobie za to do Niemiec polecieć. Lufhansą.

Śląsk

Śląsk jest największym rynkiem w Polsce. W każdym kraju należącym do kultury zachodniej byłby najważniejszym regionem. Niestety w Polsce panuje bizantynizm, wschodni hierachizm i centralizm.
Korzystać z innych opcji. Tzw. narodowy przewoźnik nie widzi Śląska. Widzi 3 razy mniejszy Kraków. Nie jeździć do Krakowa, nie nabijać im kasy. Wydawać pieniądze tu na Śląsku i rozwijać ten region.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.