ŚDM 2016. Wielkie dni, a Wieliczka bez dworca
Kontrowersje. Przez najbliższe dwa miesiące będzie trwać wielkie malowanie i czyszczenie budynków kolejowych w naszym regionie.
To już pewne. Kolejarzom nie uda się przed Światowymi Dniami Młodzieży zakończyć modernizacji zabytkowego dworca na stacji Wieliczka Park. A na dodatek do całej inwestycji muszą dołożyć milion złotych. W spółce PKP SA zapewniają natomiast, że na przyjazd pielgrzymów „odświeżą” 20 innych dworców w Małopolsce, m.in. na stacji Kraków Bieżanów i Podłęże.
Musieli zmienić projekt
Tysiące pielgrzymów, którzy przyjadą w ostatnim tygodniu lipca do Krakowa na ŚDM, odwiedzą również inne miasta, m.in. Wieliczkę. Już ponad 40 tysięcy osób z kilkudziesięciu krajów zarezerwowało bilety do kopalni soli. Większość z nich będzie zapewne przemieszczać się po Małopolsce pociągami.
Tymczasem rozpoczęty w 2015 roku remont dworca przy stacji Wieliczka Park, obok którego znajduje się m.in. parking park&ride, zakończy się najwcześniej w... październiku. Czyli niemal rok później niż pierwotnie zakładano. Wszystko przez wstrzymanie części prac wewnątrz tego zabytkowego budynku wzniesionego na przełomie XIX i XX wieku. I zmianę projektu budowlanego. - Po rozpoczęciu robót okazało się na przykład, że na sufitach znajdują się cenne z konserwatorskiego punktu widzenia polichromie, które należy zachować - tłumaczy dr inż. Jacek Chrząszczewski z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie.
Co więcej, odsłonięte stropy pokazały, że kiedyś podział pomieszczeń na parterze obiektu był inny niż obecnie. A celem jest przywrócenie pierwotnego układu sal. - Jasne stało się, że pierwotny projekt wymaga daleko idących zmian. Niektóre rozwiązania przyjęte w nim okazały się niewykonalne, choćby ze względu na skomplikowany system wentylacji - dodaje Jacek Chrząszczewski, przekonując, że polichromii odkrytych już w trakcie robót nie można było wcześniej przewidzieć. - Budynek, zanim został wpisany do rejestru zabytków, był w swojej historii wiele razy przebudowywany i pewne elementy były po prostu ukryte - mówi.
Na przełomie 2015 i 2016 r. kolejarze w porozumieniu z konserwatorem zabytków zdecydowali o poprawieniu projektu.
- W czasie opracowywania dokumentu, prace wykonywane były w ograniczonym zakresie - przyznaje Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.
Zmiana dokumentacji oraz zakresu robót, w tym restauracja odkrytych elementów, spowodowały nie tylko wydłużenie inwestycji, ale też wzrost jej kosztów o około milion zł, do ok. 8,9 mln zł. - Uznaliśmy jednak, że główni wykonawcy prac (firmy Murkrak i Murdza), odpowiedzialni także za projekt, nie są winni temu, że trzeba było go poprawiać. Pewnych rzeczy nie dało się przewidzieć, nie będziemy ich obarczać odpowiedzialnością za wzrost kosztów - dodaje Maciej Bułtowicz.
Pocieszające może być to, że odnowiona została już elewacja budynku od strony torów. Pielgrzymi tylko przejeżdżający przez stację Wieliczka Park, a nie wysiadający na niej, prawdopodobnie nie zauważą, że remont dworca nie został ukończony.
Nowe elewacje i chodniki
Kolejarze zapowiadają natomiast, że do ŚDM dobrze przygotują inne dworce w Małopolsce. Na najbliższe dwa miesiące zaplanowali prace na dwudziestu stacjach, m.in. Kraków Bieżanów, Kraków Bonarka, Oświęcim, Podłęże, Zabierzów, Kalwaria Zebrzydowska. - Odnawiane będą elewacje budynków, uzupełniane tynki. Pojawi się nowe oznakowanie, dodatkowe kamery i kosze. Przeznaczymy na to ok. 2.7 mln zł - mówi Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP SA.
arkadiusz.maciejowski@dziennik.krakow.pl