Seniorzy będą kupować najwięcej
Tak ma być w ciągu najbliższych lat. Sieci handlowe i firmy oferujące różnego rodzaju usługi już dostrzegły potencjał tej grupy wiekowej.
Najwięcej pieniędzy do 2030 roku będą wydawać seniorzy mieszkający w miastach. Z raportu firmy McKinsey, na który powołuje się „Rzeczpospolita”, wynika, że w najbliższych latach coraz starsi konsumenci będą odpowiadać aż za 73 proc. wzrostu wydatków na zakupy.
Najwięcej, bo aż 30 proc., wygenerują ci w wieku 45-59 lat. Według prognoz, ich wydatki rocznie wzrosną o 4,3 proc. Jeszcze większy wzrost, bo o 6,5 proc., ma nastąpić w grupie osób po 75. roku życia.
Emerytura jest pewna, pensja już nie
Wynikom badań nie dziwi się pani Teresa z Bydgoszczy. - Prawda jest taka, że w ostatnich latach emeryci są grupą społeczną, która ma duże poczucie bezpieczeństwa. Nasze emerytury może nie są bardzo wysokie, ale pewne. Nie ma możliwości, by ZUS nie przelał pieniędzy na nasze konta. Tak więc z dnia na dzień nie zostaniemy bez środków do życia. Niestety, takiej stabilności finansowej nie mają młodzi. Oni mogą stracić pracę z dnia na dzień. Poza tym większość z nich ma kredyty hipoteczne, które będą spłacać jeszcze przez kilkadziesiąt lat. A to oznacza, że na większe wydatki nie mogą sobie pozwolić. Tymczasem emeryt uzbiera sobie na nowy plazmowy telewizor, telefon komórkowy czy laptop - mówi nasza Czytelniczka.
Elektronika nie będzie czarną magią dla starszych
Sieci handlowe i firmy oferujące różnego rodzaju usługi już dostrzegły potencjał seniorów.
Zdają sobie też sprawę z tego, że grupa klientów powyżej 50 roku życia będzie coraz liczniejsza. Zwiększać się będą również jej możliwości nabywcze. - Producenci zauważają tę zmianę i oferują wiele produktów, które są nie tylko przyjazne seniorom, ale wręcz im dedykowane. Myślę, że w ciągu kilku najbliższych lat trend ten będzie coraz bardziej widoczny również na półkach w naszych elektromarketach. Już dziś oferujemy urządzenia sterowane głosem, wyposażone w większe klawiatury, czy wyświetlacze ułatwiające korzystanie z urządzeń osobom starszym. Naszych pracowników szkolimy pod kątem obsługi klientów, którzy nie poruszają się tak sprawnie w przestrzeni technologicznej jak na przykład młodzież. Pod kątem seniorów wprowadziliśmy również usługę konfiguracji komputerów na miejscu w elektromarkecie. Dzięki temu klient otrzymuje produkt gotowy do użytkowania - mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert.
Rosnące znaczenie coraz liczniejszej grupy klientów w wieku 45 lat oraz starszych dostrzega także operator Orange. Dlatego też dostosowuje swoją ofertę do ich potrzeb. - Tworzymy pakiety usług, które odpowiadają na zapotrzebowanie wszyst-kich członków rodziny. Uprościliśmy naszą ofertę, aby była ona bardziej czytelna i zrozumiała także dla seniorów - informuje Maria Piechocka z Biura Prasowego Orange Polska w Warszawie.
Jak dodaje, operator pracuje nad innowacyjnymi ofertami związanymi z bezpieczeństwem w domu czy e-zdrowiem, które poprawiają komfort życia osób starszych. Wprowadza także zmiany w obsłudze. Stworzył specjalną obsługę dla seniorów na infolinii.
Troszczą się o wszystkich klientów, też o seniorów
Znaczenie starszych klientów docenia także Lidl Polska. - Dążymy do tego, aby nasza oferta była atrakcyjna dla wszystkich grup wiekowych. Nasi klienci to zarówno rodziny z dziećmi, młodzież, studenci, jak i osoby starsze. Pewne produkty cieszą się szczególnym zainteresowaniem wśród seniorów. Nie można jednak jednoznacznie wskazać na trend zakupowy - mówi Anna Biskup, PR Manager Lidl Polska.
Równocześnie informuje, że w trosce o komfort wszystkich klientów 1 marca sieć wprowadziła małe koszyki zakupowe - praktyczne i wygodne. To rozwiązanie jest dedykowane tym, którzy przychodzą do sklepu po mniejsze sprawunki.