Seniorzy z dystansem do cyfrowego świata
Dramatyczne dane znajdują się w przygotowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji raporcie „Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2015”. Z dokumentu wynika, że województwo świętokrzyskie to region tak zwanego cyfrowego wykluczenia. Sytuacja jest naprawdę tragiczna, jeśli dodamy do tego informację, iż ogólnie cała Polska wypada fatalnie pod względem wskaźników gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego na tle pozostałych państw Unii Europejskiej.
Dramat w Polsce
Jak można wyczytać w raporcie, w Polsce 77 proc. gospodarstw domowych jest wyposażonych w komputer, a 75 proc. ma dostęp do internetu. Bez „sieci” obywa się ponad 3 miliony gospodarstw domowych i 8,7 miliona osób. Wśród niekorzystających 6,2 miliona stanowią osoby w wieku „55+”, a 5,5 miliona – emeryci i renciści. Ci, którzy nie korzystają z komputerów oraz internetu, jako najczęstsze przyczyny wskazują brak potrzeby oraz umiejętności. Jak
się okazuje, brak funduszy na odpowiedni sprzęt stosunkowo rzadko stanowi problem dla osób starszych z uwagi na to, że komputery są coraz tańsze. Na pierwszym miejscu wśród przyczyn obecnego stanu rzeczy (59 procent) wymieniany jest brak potrzeby korzystania z internetu, co oczywiście wynika z niskiej świadomości. Wielu seniorów nie zdaje sobie sprawy z tego, że w sieci można znaleźć wartościowe informacje i usługi, dzięki którym łatwiej się żyje. W drugiej kolejności (45 procent) wskazywany jest brak umiejętności cyfrowych.
Według tych samych danych aż 42 procent Polaków nie posiada żadnych umiejętności związanych z obsługą komputera. Kompetencje kolejnych 14 procent rodaków w tym zakresie są natomiast określane jako niskie (potrafią wykonać dwie proste czynności). Żadnych kompetencji komputerowych nie ma tylko 4 procent młodych i aż 77 procent osób w wieku 55 – 74 lata. Innymi słowy: niemalże 60 procent mieszkańców naszego kraju to ludzie wykluczeni cyfrowo, którzy nie potrafią korzystać z licznych udogodnień, jakie oferują dziś nowoczesne technologie.
Równie źle jest w przypadku kompetencji internetowych. 57 procent Polaków określa swoje umiejętności w zakresie „surfowania” po sieci jako żadne i niskie.
Tragedia w Świętokrzyskiem
Na tym tle województwo wypada... fatalnie. W Świętokrzyskiem zanotowano najwyższy w kraju wskaźnik osób nieposiadających żadnych umiejętności komputerowych oraz internetowych – odpowiednio 53 i 36 procent. Jakby tego było mało, w województwie występuje najniższy w Polsce odsetek korzystających z: internetu regularnie, sieci za pomocą urządzeń przenośnych, internetu do komunikacji, e-administracji oraz usług bankowych.
O niechęci mieszkańców Świętokrzyskiego do pracy z komputerem świadczą między innymi statystyki dotyczące składania drogą elektroniczną wniosków o przyznanie świadczenia z programu „Rodzina 500 plus”. Także pod tym względem województwo wypadło najgorzej w kraju.
Pomocna dłoń dla seniora
Z czego wynika brak zainteresowania komputerami oraz internetem wśród seniorów?
– Starsze osoby trudniej zmieniają swoje nawyki. Nauczenie się tego wymaga odrzucenia utartych ścieżek komunikowania – ocenia doktor Andrzej Kościołek, socjolog z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jak podkreśla, istnieje jednak duża grupa seniorów, która chce się edukować w zakresie nowoczesnych technologii. – To środowiska skupione w uni-wersytetach III_wieku. Tam jest mnóstwo ludzi, którzy nawzajem się motywują do korzystania z komputerów i aplikacji.
Inni idą tym śladem. Tylko w ten sposób, poprzez dobry przykład, można zachęcać seniorów do obcowania z cyfrowym światem – dodaje Andrzej Kościołek.
– Wielu seniorów nie zdaje sobie sprawy z tego, że w sieci można znaleźć mnóstwo wartościowych informacji i usług, dzięki którym łatwiej się żyje. Ale ludzie starsi często boją się, że coś zepsują, albo że ośmieszą się przed młodymi, którzy nie będą wystarczająco cierpliwie tłumaczyć im, jak obsługuje się dany sprzęt czy program – zauważa Piotr Majdan z iMe.
To innowacyjne narzędzie osobistego wsparcia informatycznego przeznaczone między innymi dla seniorów. – Aplikacja pomaga wyjść z kryzysu wywołanego awarią sprzętu czy trudnościami z obsługą programów. Nasi inżynierowie poradzą sobie dosłownie z każdym zadaniem. Mogą poprowadzić osobę dzwoniącą krok po kroku do rozwiązania problemu, mogą również połączyć się z komputerem przez internet i na jej oczach usunąć usterkę – mówi Piotr Majdan.
iMe jest dostępne w 78 placówkach Poczty Polskiej na terenie województwa świętokrzyskiego. – Dostęp do naszych specjalistów zapewniamy w trybie 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku – podkreśla Piotr Majdan.