...a będziesz szczęśliwszy - przekonują specjaliści. I warto z ich rad skorzystać
W opinii wielu obcokrajowców, ale też często nas samych, Polacy są wiecznie niezadowoleni, pesymistyczni, ciągle narzekają i rzadko się uśmiechają. Tymczasem okazuje się, że jesteśmy narodem całkiem szczęśliwym. Z badania przeprowadzonego w ramach I edycji kampanii „Warzywa i owoce - na szczęście!” wynika, że zadowolonych z życia jest aż dwie trzecie Polaków! Co ciekawe, na poziom deklarowanego dobrostanu znacząco wpływa spożywanie zdrowych produktów - otóż osoby sięgające po warzywa kilka razy dziennie są dwukrotnie bardziej szczęśliwe niż te, które wybierają jarzyny sporadycznie.
I edycja kampanii „Warzywa i owoce - na szczęście!” ma na celu nie tylko promocję spożycia polskich warzyw i owoców, ale przede wszystkim podkreślenie ich wpływu na nasze samopoczucie, jak i poziom odczuwanego dobrostanu. Na potrzeby akcji zrealizowano wśród Polaków badanie, w którym przeanalizowano aspekt szczęścia w kilku wymiarach. Jego wyniki pokazują, że - wbrew powszechnej opinii - jesteśmy narodem całkiem usatysfakcjonowanym z życia. Zadowolenie z niego deklaruje bowiem aż dwie trzecie badanych! Najbardziej cieszą się z życia mieszkańcy miast do 100 tys. mieszkańców, kobiety, a także osoby z wyższym wykształceniem. Odczucie szczęścia maleje wraz z wiekiem badanych.
Powodów do radości mamy wiele, jednak dla zdecydowanej większości badanych (80 proc.) najcenniejsze są relacje z przyjaciółmi i bliskimi znajomymi. Na drugim miejscu - z wynikiem 78 proc. wskazań - znalazła się rodzina, natomiast zadowolenie ze swojego stanu zdrowia potwierdza 68 proc. ankietowanych. Polacy są najmniej usatysfakcjonowani z pracy (60 proc.) oraz swoich dochodów (48 proc.).
- Czy warto być szczęśliwym? Zdecydowanie tak! Jak wynika z wielu przeprowadzonych badań, szczęśliwym po prostu wiedzie się lepiej. Zadowolenie i satysfakcja z życia przekłada się na wiele znaczących dla nas obszarów, jak np. dobre relacje z bliskimi, zdrowie czy siły witalne. Oczywiście szczęście dla każdego z nas smakuje inaczej, dlatego warto poznać swoje preferencje i wypełnić życie dobrymi radosnymi momentami, które nas wzmacniają, wzbogacają i dzięki którym czujemy się lepiej - radzi ekspertka kampanii, Barbara Leszczyńska, socjolog.
68 proc. respondentów uważa, że dba o swoje zdrowie. Analizując dane, widoczna jest zależność - im wyższy deklarowany poziom szczęścia, tym Polacy bardziej troszczą się o własne zdrowie. Podobnie wśród ankietowanych, którzy dbają o właściwą kondycję organizmu - najwięcej jest osób, które oceniają, że odżywiają się „bardzo dobrze” (90 proc.) i „raczej dobrze” (84 proc.).
Najpopularniejszą metodą zachowania prawidłowego stanu zdrowia jest według badanych (38 proc.) spożywanie warzyw i owoców. Według nich sięganie po zdrowe produkty wpływa także znacząco na ogólny dobrostan - otóż osoby, które jedzą warzywa kilka razy dziennie, są dwukrotnie bardziej szczęśliwe niż te, które wybierają jarzyny sporadycznie!
Ciekawe jest to, że ponad połowa ankietowanych (53 proc.) zadeklarowała, iż spożywanie większej ilości warzyw i owoców każdego dnia wpłynęłoby na poprawę ich samopoczucia. Opinia ta jednak nie ma pokrycia w rzeczywistości - kilka razy dziennie sięga po warzywa zaledwie 12 proc. respondentów, a po owoce - tylko 14 proc. z nich.
- W kampanii, której motywem przewodnim są polskie warzywa i owoce, chcemy pokazać, że produkty te mogą mieć bezpośredni wpływ na to, jak się czujemy oraz jaki mamy nastrój. Jednym słowem - jeśli chcesz, by Twoje życie było szczęśliwe i wartościowe, spożywaj to, co wartościowe. Warzywa i owoce, będące podstawą piramidy żywienia, to najbardziej naturalne porcje zdrowia! W tegorocznej akcji szczególny nacisk zostanie położony na bogaty zasób treści eksperckich dostarczonych przez naszych specjalistów: psychologa, socjologa, lekarza internistę oraz dietetyka. Wspólnie postarają się oni odpowiedzieć na pytanie: „co czyni człowieka szczęśliwym?” oraz w jaki sposób sezonowe warzywa i owoce mogą dostarczyć nam czystej radości i pozytywnej energii - mówi Emilia Ożarowska, Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.