Nasza firma zajmuje się skupem oraz dalszym recyklingiem katalizatorów samochodowych oraz filtrów cząstek stałych, nazywanych potocznie DPF. Działamy w oparciu o giełdę metali szlachetnych i skupujemy zawsze po aktualnych cenach, ale mamy również narzędzia, które pozwalają nam zabezpieczyć ceny przed nagłym spadkiem. Skupujemy głównie według katalogu, który jest aktualizowany nawet kilka razy dziennie i zawiera ponad 9000 pozycji. Jeżeli danego katalizatora nie ma w cenniku, bądź numer jest nieczytelny posiadamy przenośny spektrometr XRF Olympus Vanta. Mamy również możliwość analizy dostarczonego monolitu, czyli wkładu z katalizatora. Współpracujemy także z laboratorium Unilab, gdzie przeprowadzona może zostać analiza chemiczna ICP-MS dostarczonego monolitu. Jako firma w 2017 dostaliśmy certyfikat „Firma Godna Zaufania” oraz uczestniczymy w programie „Zdrowe Relacje Biznesowe”. Działamy z firmami hurtowo oraz osobami fizycznymi detalicznie. Prowadzimy punkt stacjonarny w Miedzianej Górze koło Kielc, ale dojeżdżamy także do klienta. Firma oczywiście działa zgodnie z prawem i posiada odpowiednie zezwolenia na zbieranie oraz transport odpadów o kodzie 16 08 01, czyli katalizatorów właśnie.
Aktualności oraz promocje miesiąca znajdziecie Państwo na stronie www.facebook.com/Skupkatalizatorowkielce
Zapotrzebowanie na metale szlachetne stale rośnie. Proces ten obserwujemy od wielu lat i nic nie wskazuje na to, by miał on ulec zahamowaniu.
Jest to w głównej mierze skutek dynamicznego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego, bazującego w znacznym stopniu na wykorzystaniu metali szlachetnych, a w szczególności platynowców: platyny, palladu i rodu.
Ekonomia i ekologia
Nie jest tajemnicą, że wydobycie metali szlachetnych jest procesem kosztownym. Szacuje się, że uzyskanie 1 kilograma platyny wiąże się z koniecznością wydobycia 150 ton rudy, która znajduje się na głębokości 1000 metrów.
Również aspekt ekologiczny ma tutaj niemałe znaczenie. Po pierwsze, samo zastosowanie katalizatorów pozwala ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w wyniku redukcji emisji szkodliwych związków chemicznych, takich jak tlenki azotu, węglowodory i tlenek węgla. Po drugie, odzysk metali szlachetnych z katalizatorów celem ich dalszego wykorzystania pozwala na znaczące zmniejszenie nakładów pracy i energii oraz mniejsze wykorzystanie zasobów naturalnych.
Nie powinien zatem dziwić fakt, że rynek recyklingu katalizatorów rośnie z roku na rok. Również w Polsce działają profesjonalne przedsiębiorstwa, które bazując na wieloletnim doświadczeniu nie tylko działają wydajnie i w zgodzie z naturą, ale także oferują korzystne warunki współpracy swoim klientom i najlepsze ceny.
Odzyskiwane materiały
- platyna – główny produkt odzyskiwany w procesie recyklingu. Jego wydobycie w tradycyjny sposób jest bardzo kosztowne, natomiast odzyskanie ze zużytych katalizatorów jest nie tylko tańsze, ale i bardziej przyjazne dla środowiska.
- pallad – drugi istotny, kiedyś o znacznie mniejszej wartości niż platyna, metal.
- rod – w ostatnim czasie wzrosło zapotrzebowanie na ten metal.
Jak zbudowany jest katalizator i jak przebiega jego praca ? Jakie są rodzaje katalizatorów i ich zalety ? Jak rozpoznać rdzeń metalowy, ceramiczny, oraz filtr dpf ?
Budowa i rodzaje katalizatorów: metalowe, ceramiczne i filtry DPF
- Silniki spalinowe są głównym źródłem napędu nie tylko samochodów osobowych, ciężarowych czy autobusów, ale też wielu rodzajów maszyn. Podczas ich pracy, spalane jest paliwo, a efektem ubocznym tego procesu jest uwalnianie się do atmosfery wielu szkodliwych związków.
- Koncerny motoryzacyjne miały świadomość, że konieczne jest zredukowanie ich ilości. Początkowo służyły do tego techniczne środki, których działanie regulowały normy prawne. Jednym z rozwiązań z jakich korzystano był proces dopalania. Za zaworami wylotowymi lokowano reaktory termiczne, w których miało miejsce utlenianie węglowodorów i tlenków węgla.
- W późniejszych latach stopniowo zwiększała się świadomość ekologiczna ludzi. Zaczęto dostrzegać, że stosowane rozwiązania nie są wystarczające. Wprowadzono zatem katalizatory.
- Katalizatory pełnią bardzo ważną funkcję w układzie wydechowym. Ich zadaniem jest oczyszczanie spalin samochodowych z toksycznych substancji, takich jak tlenki węgla, tlenki azotu i węglowodory.
- Aby móc realizować to zadanie, konieczne są zawarte w nich metale szlachetne – platyna, pallad i rod. To właśnie one pełnią właściwą funkcję katalityczną. Dzięki ich obecności, skład chemiczny spalin, które wydostają się z komory spalania, różni się od tych, które wydostają się z rury wydechowej.
Jak są zbudowane ?
Katalizatory składają się z metalowej obudowy, która jest pierwszą, zewnętrzną warstwą; siatki/otuliny, której zadaniem jest ochrona monolitu; oraz samego monolitu ceramicznego.
Działanie katalizatorów
Szkodliwe produkty spalania ulegają reakcji pod wpływem tlenu obecnego w spalinach. Powstaje wówczas czysty azot, para wodna i dwutlenek węgla, który stanowi mniejsze zagrożenie niż jego tlenek. Utlenianie zależne jest w dużym stopniu od odpowiedniej temperatury. Czas, który jest dostępny na naturalne utlenienie, bez żadnego wsparcia z zewnątrz jest wyjątkowo krótki. Nie wszystkie toksyny zdążą się spalić.
Właśnie z tego powodu konieczne jest montowanie katalizatorów. Ich rolą jest zagwarantowanie warunków, które zwiększą intensywność reakcji neutralizujących substancje toksyczne.
Istnieją dwa typy reakcji, w wyniku których dochodzi do oczyszczenia spalin : reakcje utlenienia i redukcji. W wyniku utleniania, węglowodory i tlenki węgla wchodzą w reakcję z tlenem, dzięki czemu otrzymujemy CO2 i parę wodną. Przy redukcji, tlenki azotu i węgla wchodzą w reakcję, w wyniku której powstaje azot i dwutlenek węgla.
Rodzaje katalizatorów
Na rynku spotkać możemy się zasadniczo z dwoma głównymi typami katalizatorów – katalizatory metalowe oraz ceramiczne. Te drugie są o wiele częściej spotykane.
Katalizator metalowy zbudowany jest z niezwykle cienkiej, metalowej taśmy, wykonanej z żaroodpornej, chromoniklowej stali. Wykorzystywane są również w ich produkcji domieszki aluminium. Taśma ta pokryta jest falistą wstęgą zawierającą warstwę metali szlachetnych. W produkcji 1 katalizatora, wykorzystuje się około 1,5 g stopu.
Zalety:
- +szybsze osiąganie temperatury odpowiedniej do procesu oczyszczania
- + wysoka wytrzymałość mechaniczna
- + odporność na duże zmiany temperatur
- + większa żywotność części
- + mniejsze opory przepływu
Wady:
- – wyższa cena
Właśnie z powodu ceny, katalizatory te są montowane rzadziej i zazwyczaj w droższych samochodach niż katalizatory z wkładem ceramicznym.
Katalizatory z wkładem ceramicznym z kolei są zbudowane są z blokowego rdzenia ceramicznego – tzw. monolitu. Posiada on strukturę przypominającą plaster miodu. Strukturę tą tworzą kanaliki pokryte pierwiastkami szlachetnymi.
Warto podkreślić w tym miejscu, że oczyszczenia wymagają nie tylko gazowe produkty spalania, ale także wytwarzane cząstki stałe. Dużym problemem przy silnikach o zapłonie samoczynnym są niebezpieczne dla naszego zdrowia cząstki sadzy. W tym wypadku potrzebna jest nie chemiczna, a mechaniczna ich filtracja. Cząstki stałe osiadają na porowatych włóknach, dzięki czemu mogą zostać w nim “dopalone”.
Ze względu na sposób ich pracy, podatne są na zapychanie, a co za tym wymagają częstej regeneracji lub – jeśli jest ona niemożliwa – wymiany.
Bardzo często można spotkać urządzenia połączone, w których filtr cząstek stałych montowany jest wraz z katalizatorem. Umożliwia to jednoczesne oczyszczanie spalin gazowych oraz zanieczyszczeń stałych.
tel. 504 429 368
WhatsApp: 504 429 368
e-mail: katalizatorykielce@gmail.com