Śląsk i Zagłębie upominają się w PKP o kolej metropolitalną. Chodzi o budowę odcinka Będzin - Katowice Piotrowice

Czytaj dalej
Fot. Tomasz Bolt
Marcin Zasada

Śląsk i Zagłębie upominają się w PKP o kolej metropolitalną. Chodzi o budowę odcinka Będzin - Katowice Piotrowice

Marcin Zasada

Jeśli będą oszczędności, będzie kolej metropolitalna - zapowiadali latem ubiegłego roku przedstawiciele PKP PLK. Oszczędności sięgają ponoć 4 mld zł. Na budowę kluczowego odcinka Będzin-Katowice Piotrowice wystarczy 1,8 mld zł.

W poniedziałek, 5 lutego, do władz PKP PLK i ministerstwa infrastruktury trafił apel śląsko-zagłębiowskiej metropolii w tej sprawie. Sprawna kolej metropolitalna, łącząca główne miasta szybkimi i częstymi połączeniami to kluczowe przedsięwzięcie dla usprawnienia transportu w G-ZM.

„Każde z miast zmaga się obecnie z problemem zbyt dużej liczby samochodów, które nasi mieszkańcy wybierają kosztem komunikacji publicznej” - pisze Kazimierz Karolczak, szef metropolii. - „Powstanie kolei metropolitalnej będzie najlepszą promocją transportu szynowego w naszym regionie, bowiem żaden inny środek komunikacji nie pozwoli na tak szybkie przemieszczanie się mieszkańców pomiędzy miastami”.

Oczywiste? Tak, ale latem ubiegłego roku PKP PLK poinformowały, że projekt obejmujący trasę Będzin-Katowice-Tychy-Zebrzydowice nie będzie realizowany do 2020 roku. Z punktu widzenia komunikacji w metropolii, szczególnie dotkliwy jest brak finansowania dla odcinka Będzin-Katowice-Tychy (koszt: 1,8 mld). Przypomnijmy, że poza rozbudową linii w tym rejonie, rozważano m.in. postawienie nowych peronów dla kolei aglomeracyjnej w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także nowych przystanków w Katowicach Szopienicach (Morawa) oraz przy ul. Damrota.

Przedstawiciele PKP PLK obiecywali, że powrót do tej inwestycji jest możliwy, o ile np. spółka znajdzie oszczędności. Dziś chwali się ona 4 mld zł zaoszczędzonymi na procedurach przetargowych, więc apel metropolii wydaje się zasadny.

- Obecnie PKP PLK analizują możliwości pozyskania pieniędzy na realizację całości projektu w tej perspektywie finansowania (czyli w latach 2014-2020) - odpowiada Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK. Pytany o wykorzystanie na Śląsku i w Zagłębiu oszczędności, prosi o cierpliwość. Do postulatów metropolii ma odnieść się prezes spółki.

Niezależnie od tego, władze metropolii przygotowują się do uruchomienia kolei aglomeracyjnej, na istniejących trasach, we współpracy z Kolejami Śląskimi. Karolczak zapowiada, że w drugiej połowie roku G-ZM zaprezentuje plan jej organizacji. Metropolia, co zaznaczono w piśmie do PKP i ministerstwa planuje też zakup pociągów.

- Ale ta inwestycja będzie miała sens, jeśli powstanie nowa infrastruktura kolejowa - podkreśla Karolczak.

Dalej piszemy:

  • Czy 4 mld zł zaoszczędzone przez PKP PLK trafią na obiecywaną od dawna kolej metropolitalną na Śląsku i w Zagłębiu?
  • Jakie  były zamierzenia PLK?
  • Bedzie wsparcie dla inicjatywy metropolii?
Pozostało jeszcze 52% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Marcin Zasada

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.