Spór o Westerplatte w Zielonej Górze
Ulica Bohaterów Westerplatte w Zielonej Górze ma być za rok remontowana. A to oznacza budowę ścieżek rowerowych kosztem parkingu...
O potrzebie remontu ulicy Bohaterów Westerplatte mówiło się od dawna. Problemem jak zawsze były pieniądze. Teraz jest szansa, że modernizacja stanie się rzeczywistością. Na wtorkowej (30 sierpnia) sesji radni zapisali w budżecie 2,5 mln zł jako wkład własny na remont. Skąd ten pośpiech? Bo do połowy września trzeba złożyć wniosek do wojewody o dofinansowanie w ramach tzw. schetynówek.
Wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk przypomniał, że samorząd może zgłosić tylko jeden taki wniosek.
Czy przez roboty centrum miasta nie zostanie zakorkowane? Przecież mówiło się kiedyś, że Bohaterów Westerplatte będzie mogła być modernizowana wtedy, gdy wybudujemy ul. Aglomeracyjną. Zdaniem wiceprezydenta remont teraz przebiegnie sprawnie. Przecież przebudowaliśmy al. Zjednoczenia czy Szosę Kisielińską i paraliżu nie było.
Czy uda się wyremontować drogę do przyszłorocznego Winobrania? Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to według władz miasta, tak się powinno stać. Burzę na sesji wywołał fakt, że w planach modernizacji ulicy jest budowa ścieżek rowerowych (za to rząd przyznaje więcej punktów, więc jest większa szansa na otrzymanie dofinansowania).
Radny PiS Kazimierz Łatwiński pytał, czy ścieżka nie powstanie kosztem wygospodarowanych na chodniku miejsc parkingowych? Okazało się, że tak. Stąd radny podkreślał, że parkingi to rozwój miasta. Likwidując je skrzywdzimy przedsiębiorców, mieszkańców. Wiceprezydent Kaliszuk tłumaczył, że to obecny rząd wprowadził nakaz budowy ścieżek podczas remontów dróg.
Radny Robert Górski (Zielona Razem) uważa, że miejsca parkingowe zajmują ciągle te same osoby. I na dodatek nie płacą za nie, bo nie ma tam parkomatu. Zdaniem radnego to nie w porządku wobec innych. Poza tym dodaje on, że kierowcy nie są klientami mieszczących się przy tej ulicy firm czy pacjentami przychodni.
- W całym kraju jest tendencja, by rezygnować z parkingów na rzecz ścieżek rowerowych - mówi R. Górski. I postuluje, by podczas modernizacji zadbać o wszystkich użytkowników. Pieszym należy się tu więcej przejść przez jezdnię. Należałoby też zlikwidować zatoczki autobusowe, tak jak jest na Zachodzie. Autobusy MZK powinny mieć zagwarantowany prawy pas. Poza tym trzeba ustawić pasujące do charakteru starówki słupki czy barierki, zadbać o odpowiednią zieleń itd.
W całym kraju jest tendencja, by rezygnować z parkingów na rzecz ścieżek rowerowych
K. Łatwiński uważa, że remont powinien być poprzedzony konsultacjami społecznymi, niech się ludzie wypowiedzą, jak po modernizacji ma wyglądać ulica Bohaterów Westerplatte.
Zdaniem Bożeny Ronowicz (PiS) nie tylko Stowarzyszenie Rowerem do Przodu, którym kieruje Robert Górski, powinno zabierać głos w tej sprawie. Mirosław Bukiewicz (PO) zauważa, że samochody muszą, gdzieś parkować. Jeśli chcemy zmniejszyć liczbę miejsc, to najwyższa pora poważnie myśleć o budowie parkingów wielopoziomowych.