Stargard: MPK zamiast MZK. Co się zmieni dla pasażerów?
Przewoźnik miejski, jako zakład budżetowy, ma ograniczone możliwości. Tej bariery nie będzie po przekształceniu w spółkę, co nastąpi na początku 2018 r.
Przekształcenie MZK w spółkę pozwoli jej na działalność zarobkową
Miejski Zakład Komunikacji w Stargardzie zostanie zlikwidowany. Jego miejsce zajmie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji.
MZK jest samorządowym zakładem budżetowym. Chce zostać jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.
- Przekształcenie Miejskiego Zakładu Komunikacji w spółkę prawa handlowego znacznie zwiększy autonomię tej jednostki - uzasadnia miasto. - Wpłynie też na przejrzystość relacji między spółką a jej właścicielem, czyli gminą. Stworzy możliwość prowadzenia dodatkowych działalności przez utworzone przedsiębiorstwo, a przede wszystkim umożliwi samodzielne finansowanie nowych inwestycji.
Rok temu stargardzcy radni podjęli uchwałę o ustaleniu kierunków działania prezydenta zmierzających do utworzenia z MZK spółki. Na ostatniej sesji, w miniony wtorek, rada wyraziła na to zgodę.
Miejski Zakład Komunikacji stanie się Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji od 1 stycznia 2018 r.
- To usamodzielni spółkę - mówił na sesji Rafał Zając, prezydent Stargardu. - Będzie mogła podejmować samodzielnie aktywność gospodarczą, w zakresie szerszym niż jest to teraz.
Wokół materializujących się właśnie planów MZK nie brakuje kontrowersji. Rajcy dopytywali na sesji o ewentualne podwyżki cen biletów i losy załogi. Dyrektor składa deklaracje.
- Nie będę proponował żadnych zmian cen biletów - mówił na sesji Jan Gumuła.
Dodał, że w momencie przekształcenia MZK w spółkę, jej pracownicy przestaną być pracownikami samorządowymi. W związku z tym nie będą otrzymywać nagrody rocznej tak zwanej trzynastki.
- Ona się może nazywać inaczej - dodał Jan Gumuła.
Zakład budżetowy musi realizować tylko te zadania, do których został powołany, czyli zajmować się przewozem osób w mieście i okolicznych gminach.
Natomiast spółka może podejmować działania wykraczające poza zakład budżetowy i generować przychody z innych działalności. Może to być na przykład sprzedaż paliw.
Miasto zapewnia, że przekształcenie MZK w spółkę zwiększy szansę w staraniach o dofinansowanie na zakup 16 nowych autobusów, które w Stargardzie mają pojawić się w ciągu najbliższych 3 lat.