Na początku przyszłego miesiąca miasto podpisze umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Informacja na temat tego, że miasto otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin, do wiadomości publicznej została podana na początku stycznia. Wtedy nie brakowało euforii. Emocje stygły wraz z pojawiającymi się wymaganiami biurokratycznymi. Konieczne było uzupełnianie dokumentacji, dodatkowe spotkania w Warszawie. Ale stało się. Ostateczna umowa, która gwarantuje przyznanie środków na budowę tunelu, ma być podpisana na początku kwietnia.
- Nie chcemy podawać konkretnej daty, ponieważ trwają ustalenia, co do przyjazdu dyrektora CUPT oraz przedstawiciela GDDKiA - informuje Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia. - Zapewniam jednak, że kiedy tylko otrzymamy potwierdzenie ze wszystkich stron co do terminu, informację podamy do wiadomości publicznej. Z pewnością będzie to jedno z najważniejszych i najbardziej medialnych wydarzeń w 2017 roku. A może nawet ostatnich kilku, czy kilkunastu lat. Dla miasta to historyczna chwila.
Na początku roku prezydent wraz ze współpracownikami musiał uzupełnić dokumentację związaną z inwestycją.
- Dokumenty, o które prosili przedstawiciele Wspólnej Inicjatywy Wsparcia Projektów w Regionach Europejskich Jaspers, dotyczące społecznych i ekonomicznych uwarunkowań budowy tunelu zostały im przedstawione - wyjaśnia Robert Karelus. - Były one wystarczające i nie doszło do kolejnego spotkania przedstawicieli miasta w Warszawie.
Miasto wyjaśnia, że uzupełnienia dokumentacji nie są niczym nadzwyczajnym.
- Jaspers przygotowuje opinie dotyczące wszystkich większych projektów współfinansowanych ze środków unijnych - wyjaśnia rzecznik. - Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakwalifikowało wniosek miasta o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną kwotą w wysokości 85 procent szacowanych kosztów inwestycji. Decyzję CUPT o przyznaniu środków unijnych zatwierdzili również minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister rozwoju i finansów, wicepremier Mateusz Morawiecki.
Miasto z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko otrzyma 775 mln złotych dofinansowania.
- Koszt całej inwestycji eksperci szacują aktualnie na około 913 milionów złotych - dodaje rzecznik. - Kwotę brakującą miasto dołoży z własnego budżetu. Szacuje się, że będzie to ok. 137 mln zł. Realny koszt inwestycji poznamy po zakończeniu przetargu, którego drugi etap przeprowadza aktualnie GDDKiA.
To pozwoli także określić przebieg finansowania oraz wysokość i formę zaangażowania pieniędzy miasta w poszczególne etapy budowy tunelu.
Przypomnijmy, że całkowita długość tej przeprawy wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni powstanie tunel ewakuacyjny.
- Inwestorem budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - dodaje Robert Karelus. - To ona prowadzi przetarg, który wyłoni wykonawcę tunelu w systemie zaprojektuj i zbuduj. To może potrwać do końca tego roku. Samo rozpoczęcie budowy planowane jest w 2018 roku.
Przewidywany, optymistyczny termin zakończenia budowy tunelu pod Świną to 2022 rok.