Szybują nad miastem
Godzinny lot szybowcem nad Toruniem kosztuje 51 zł. Chętnych przybywa.
- Teraz jest już nieco prościej. Jednak wszystko zależy od grubości portfela. Naukę pilotażu można zacząć od razu na samolotach - mówi Adam Wysocki, instruktor szybowcowy z Aeroklubu Pomorskiego. - I wiele osób tak robi. Po kilku latach i tak wracają na kurs szybowcowy. Dlaczego? Z prostej finansowej kalkulacji - godzina lotu samolotem to wydatek 600 zł. Start szybowcem za wyciągarką kosztuje zaledwie 20 zł. Później już swobodnie można sobie żeglować po przestworzach według stawki 51 zł za godzinę.
Co pcha ludzi między chmury? Ci, którzy decydują się rozpocząć swoją przygodę z lataniem często robią to zafascynowani lotem widokowym z instruktorem. Część to naziemni miłośnicy lotnictwa i jego historii, modelarze, osoby interesujące się konstrukcją samolotów.
- Grono osób sięgające po licencję pilota samolotu często podchodzi do tego użytkowo - twierdzi Adam Wysocki. - Prowadzą własną firmę. Robią interesy nie tylko w Polsce, ale i w Niemczech. Zamiast jeździć samochodem, wolą tam po prostu polecieć.
W tym roku do Aeroklubu Pomorskiego zgłosiło się już jedenastu chętnych pragnących zgłębić tajniki pilotażu szybowca. Zakończony egzaminem kurs teoretyczny odbywa się weekendowo i trwa minimum 1,5 miesiąca. W kwietniu zajęcia przenoszone są z sal wykładowych na zewnątrz. Każdy musi nauczyć się zapinać spadochron, poznać zasady awaryjnego opuszczania szybowca oraz nauczyć się korzystać z urządzeń, które znajdują się w jego środku. A później można już tylko wyczekiwać ładnej pogody, aby rozpocząć loty z instruktorem.
- Według najnowszych przepisów na szybowcach można już szkolić 14-latków, jednak jeszcze nikogo tak młodego u nas nie mieliśmy - mówi Adam Wysocki. - Ostateczna zgoda na samodzielny lot i tak zależy zawsze od instruktora. Może uznać, że dana osoba nie jest jeszcze gotowa. Że poleci sama dopiero za rok. Całe szkolenie trwa od 2 do 3 miesięcy. Pierwsze spotkanie już za nami, ale wciąż można się jeszcze przyłączyć. Zainteresowanie licencjami na samolot pojawia się zawsze w marcu.
Aby nauczyć się teorii i praktyki latania na szybowcu trzeba zagospodarować na ten cel około 5 tys. złotych. Zdobycie licencji pilota samolotu jest o wiele droższe i kosztuje ok. 25 tys. zł.
Warto wspomnieć, że od latania na szybowcach zaczynał Bolesław Radomski, wychowanek Aeroklubu Pomorskiego, obecnie pilot LOT-u, wielokrotnie nagradzany za swoje umiejętności podczas mistrzostw Polski i świata w lataniu precyzyjnym i rajdowym. Pod koniec ubiegłego roku z Igrzysk Lotniczych w Dubaju przywiózł kolejne dwa srebrne medale. To on kierował samolotem na planie filmu promocyjnego „Toruń 2016” w reżyserii Łukasza Karwowskiego, dzięki czemu reklamówkę wzbogaciły fascynujące podniebne ujęcia.
- W lataniu fascynuje mnie to uczucie przestrzeni, które jest tam w górze - mówił.
Wkrótce jedenastu uczestników szkolenia, będzie mogło poczuć to samo.
Autor: (tb)